ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

2225 بازدید
26 تیر 97
سمانه

با ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان بیشتر آشنا شوید.

رشد و تکامل کودک فرآیندی مداوم است که این تکامل با پیشرفت در مهارت ها و رفتار کودک قابل شناسایی است. میزان رشد هر فرد تحت تاثیر فاکتورهای متعددی شامل محیط خانواده و سلامت فیزیکی فرد می باشد. در بعضی از بچه ها ناهنجاری های روانشناختی ممکن است باعث تاخیر در رشد شود.

مشکلات خواب در کودکان !

بیشتر کودکان از سن 12 ماهگی سراسر شب را می خوابند اما یک سوم بچه ها تا سن 5 سالگی یا بیشتر ممکن است شب ها مکررا از خواب بیدار شوند. اشکال در خواب به ندرت باعث ایجاد بیماری می شود اما ممکن است باعث برهم زدن زندگی خانوادگی گردد و می تواند مدرسه رفتن کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

بدخوابی در کودکان معمولا موقتی بوده و ممکن است فقط به خاطر تغییر در برنامه روزانه یا نداشتن آن ایجاد گردد. در بعضی موارد سایر بیماری ها مانند تب و یا اضطراب که در اثر نزاع های خانوادگی ایجاد می شوند می توانند باعث بد خوابی شوند.

انواع مشکلات خواب در کودکان !

مشکلات خواب در کودکان انواع متعددی دارد. در بچه های نوپا یکی از شایع ترین مشکلات ناتوانی در دراز کشیدن و خوابیدن به تنهایی در تختخواب است. این حالت در اثر اضطراب ناشی از جدا شدن از والدین به وجود می آید. این بی خوابی می تواند به خاطر سر و صدای محیط و ترس از تاریکی نیز باشد. بعضی مواقع نیز از آن جا که بچه ها در نیاز به خواب با هم تفاوت دارند مشکل در موقع و زمان خواب می باشد.

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

بیشتر بچه ها شب هنگام چند بار از خواب بیدار می شوند که نیازی به توجه ندارد. با این وجود برخاستن به یک باره از خواب ممکن است به خاطر کابوس باشد که این موضوع به خصوص در بچه های زیر 5 سال دیده می شود. کابوس ها معمولا به خاطر ترس از موضوعی به وجود می آیند و اگر این اتفاق به دفعات رخ دهد ممکن است نشانه این باشد که کودک نگرانی خاصی دارد.  وحشت در شب یکی دیگر از انواع آشفتگی ها در خواب است که ممکن است بدون هیچ دلیلی رخ دهد. در اینجا اگر چه به نظر می رسد که کودک هوشیار است. اما حقیقتا هنوز خواب است. اگر کودک شب به خاطر وحشت از خواب بیدار شود آن را در روز به خاطر نمی آورد. این حالت معمولا دو ساعت پس از خواب رخ می دهد و فقط چند دقیقه طول می کشد. درست قبل از وحشت شبانه ممکن است کودک بی قرار شود.

راه رفتن در خواب اغلب در بچه های 6 تا 12 سال رخ می دهد. این بچه ها از تختخواب بلند می شوند و بی هدف دور می زنند و نهایتا تخت خود را پیدا کرده و مجددا می خوابند.

چه کاری می توان انجام داد ؟

معمولا اقدامات ساده ای را می توان برای غلبه بر مشکلات خواب انجام داد. ایجاد یک برنامه منظم خواب همراه با حمام گرفتن و گفتن داستان موقع خواب می تواند مفید باشد. اگر فکر می کنید که کودک تان بد خواب شده است و یا به دلیل یک مشکل زمینه ای مثل اضطراب دچار کابوس می شود با او گفتگو کنید.

اگر کودک دچار وحشت شبانه می شود او را قبل از دچار وحشت شدن و در موقع بی قراری از خواب بیدار کنید. اگر کودک در خواب راه می رود سعی نکنید او را بیدار کنید بلکه او را به تختش راهنمایی کنید. اگر فکر می کنید کابوس و وحشت شبانه کودک علت خاصی دارد یا بد خوابی خانواده را بر هم می زند با پزشک مشورت کنید. تا سن 8 سالگی تعداد کمی از بچه ها مشکلات خواب خواهند داشت.

 

همچنین بخوانید:    تمهیداتی خاص در مسافرت با کودکان و نوزادان

 

مشکل تغذیه در کودکان !

مشکل تغذیه در کودکان بسیار شایع است و از هر 10 کودک یکی را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا مشکل مربوطه به رشد بوده و با بلوغ ناپدید می شود، با این وجود ادامه مشکل ممکن است مربوط به زندگی در منزل یا بیماری های دیگر و… باشد، والدین می توانند با پزشک تغذیه صحبت کنند و سعی در رفع این مشکلات داشته باشند.

انواع مشکلات تغذیه !

بعضی از بچه ها مقدار کمی غذا می خورند و یا از غذا بسیار ایراد می گیرند. بعضی از بچه ها ممکن است پر خوری کنند یا میل زیادی به مواد غیر غذایی داشته باشند. اجتناب از خوردن غذا اغلب راهی است که کودک به وسیله آن استقلال خود را ابراز می کند و فقط اگر منجر به اشکال در رشد و افزایش وزن شود جدی خواهد بود. بی میلی به غذا در کودکان بزرگتر ممکن است به خاطر فشارهای روانی باشد و در موارد شدید ممکن است علامتی بر بی اشتهایی عصبی باشد. از دست رفتن اشتها که در طی بیماری کودکان شایع است مشابه اجتناب از خوردن غذا نیست اما ممکن است به وسیله اضطراب ایجاد گردد.

در سنین مدرسه تقریبا یک چهارم بچه ها به غذا ایراد می گیرند و بر خوردن غذاهای خاصی پافشاری می کنند. اگر محدوده غذایی باریک نشود مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد. پیکا (هرزه خواری) در واقع ویار یا میل به خوردن مواد غیر غذایی مانند خاک، زغال، گچ می باشد. این نوع عادت ممکن است خطرناک باشد. پیکا معمولا در بچه هایی ایجاد می شود که سایر مشکلات رفتاری را نیز دارند و احتمالا مرتبط با کمبود نوعی ماده غذایی مثل آهن در بدن آن ها است. پرخوری معمولا منجر به چاقی می شود اگر کودک احساس کند که فراموش شده است و یا احساس نا امنی کند ممکن است با خوردن خود را آرام کند.

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

چه کاری می توان انجام داد ؟

اگر کودک از خوردن اجتناب ورزد راه های عملی چندی وجود دارد که می تواند وی را کمک کرد. به هر حال اگر کودک به وزنش اضافه نشد، دچار کاهش وزن شده و یا پیکا داشت باید با پزشک مشورت کرد. با انجام اقداماتی نظیر در وقت غذا خوردن جو را آرام نگه داشتن و کودک را وادار نکردن به این که هر چه در بشقابش هست بخورد، پرس های کوچک غذایی سرو کنید، از دادن تنقلات و دادن آب و نوشیدنی در بین غذا خودداری کنید.

بی اختیاری در دفع مدفوع !

بیشتر بچه ها در سن 3 سالگی توانایی کنترل مدفوع خود را به دست می آورند. اگر کودک هنوز تا سن 4 سالگی خود را کثیف می کند ممکن است دلیل فیزیکی یا روانی داشته باشد. مشکل کثیف کردن که بیشتر در پسرها شایع است انکوپرسیس نامیده می شود. بعضی مواقع این رفتار نتیجه عدم آموزش کافی توالت کردن است. با این وجود گه گاهی بعد از آموزش مناسب نیز ممکن است کثیف کردن صورت گیرد. این حالت بیشتر زمانی روی می دهد که مدفوع آبکی پس از یک مدفوع سفت دفع می شود.

چه کاری می توان انجام داد ؟

با دعوا و پرخاش به کودک مشکل حل نخواهد شد و حتی بدتر خواهد شد. در اینجا فقط آنچه لازم است آموزش توالت کردن است. اگر فکر می کنید فرزندتان دچار یبوست است باید رژیم غذایی او را عوض کنید. اگر اقدامات ساده موثر واقع نشد با پزشک مشورت کنید. در صورت یبوست شدید ممکن است پزشک ملین تجویز کند.

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

تاخیر در رشد !

مراحل مهمی در اولین سال های زندگی کودک وجود دارد که انتظار می رود در این دوره کودک رشد فیزیکی ذهنی و مهارت اجتماعی معینی را به دست آورد. کودکان در سنین مختلفی این رشد را به دست می آورند اما معمولا در محدوده سنی معینی این رشد حاصل می شود. نرسیدن رشد کودک به این آستانه معین رشد را تاخیر در رشد می گویند.

انواع تاخیر در رشد !

تاخیر در رشد شدت های متفاوت داشته و می تواند یک یا چند ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد. کودکان معمولا در حدود 9 ماهگی حرکت می کنند و در حدود 15 ماهگی راه می افتند. تاخیر در راه رفتن اغلب در خانواده به ارث می رسد و دلیل واضحی ندارد اما نهایت شروع به رشد می کنند و این رشد به صورت طبیعی ادمه می یابد. با این وجود کودکانی که دارای یک بیماری دیگر مانند فلج مغزی هستند مشکلات طولانی مدتی در حرکت دارند.

بعضی از کودکان در رشد و تکامل حرکات خود که برای هماهنگی دست – چشم و کنترل های ظریف لازم است دچار کندی هستند (مثل گرفتن توپ و استفاده از مداد) این کودکان باید به دقت کنترل شوند چرا که در معرض خطر بروز معلولیت های یادگیری در دوران تحصیل خود هستند. تاخیر در صحبت کردن نیز از مشکلات رشدی است که اغلب با بیماری اوتیسم (در خود فرورفتگی) ارتباط دارد. مشکلات شنوایی کودک که ممکن است به خاطر ترشحات مزمن التهاب گوش میانی باشد، ممکن است باعث تاخیر در تکلم و مهارت های گفتاری شود.

تاخیر در رشد که همه جنبه های یادگیری و توانایی های عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد معمولا به وسیله یک بیماری دیگر مثل سندرم داون یا سایر بیماری های مادر زادی به وجود می آیند اما اغلب این بیماری های زمینه ای را نمی توان پیدا کرد.

چه کار می توان انجام داد ؟

اولین بار این والدین هستند که به تاخیر در رشد پی می برند. همچنین ممکن است طی بررسی رشدی معمولی که در 5 سال اول زندگی صورت می گیرد تاخیر در رشد مشخص شود. در صورت شک به تاخیر در رشد پزشک آزمایشاتی مانند تست شنوایی و تست بینایی را توصیه می کنند.

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

ناهنجاری های رشدی و روانی در کودکان

ناتوانی های یادگیری عمومی !

کودک مبتلا به معلولیت یادگیری عمومی مهارت های ذهنی ضعیفی دارد که منجر به تاخیر در رشد می شود. معلولیت در یادگیری عمومی می تواند صحبت کردن، خواندن و نوشتن را تحت تاثیر قرار دهد. رشد فیزیکی نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد و باعث بی دست و پایی و هماهنگی ضعیف دست و چشم شود.

عامل واضحی برای معلولیت یادگیری عمومی وجود ندارد و ممکن است تا سن مدرسه مورد توجه قرار نگیرد. معلولیت یادگیری شدید معمولا یک عامل واضح و مشخص مثل سندرم داون دارد.

چه کاری می توان انجام داد ؟

این معلولیت ها را معمولا برای اول بار والدین یا معلمین شناسایی می کنند. در صورت شک به این بیماری پزشک آزمایشات کامل از جمله تست شنوایی و بینایی و نیز آزمایشات خونی را به عمل می آورد. بیشتر کودکان مبتلا نیاز به آموزش های اختصاصی دارند. این بیماران از یک تیم متخصص که برای آن ها فیزیوتراپی و گفتار درمانی فراهم می کنند بهره مند می شوند.

کودکانی که دارای نوع خفیف این معلولیت ها هستند در صورت آموزش مناسب و حمایت می توانند بهبود یابند. آن هایی که بیماری شدید دارند نیاز به مراقبت در تمام طول عمر خود دارند.

 

همچنین بخوانید:  راه های بهتر خوابیدن کودک

 

ناتوانی یادگیری اختصاصی !

کودکی که دچار تاخیر در رشد است. اما هوش طبیعی دارد ممکن است یک معلولیت اختصاصی داشته باشند. ناتوانی های اختصاصی در پسران شایع تر است. ناتوانی در درک نوشته ها یکی از مثال های ناتوانی است، ناتوانی در درک ریاضیات کودک یا مسائل ریاضی از دیگر مثال ها است. در بیشتر موارد عامل این بیماری ها شناخته نمی شود. در بعضی موارد نیز فاکتور ژنتیک دخیل است و بعضی اوقات نیز این ناتوانی ها به دلیل اشکال در بینایی و شنوایی به وجود می آید.

علایم بیماری !

علایم ناتوانی یادگیری اختصاصی بار اول در سال های ابتدایی مدرسه شناسایی می شود و ممکن است شامل مشکل در خواندن، نوشتن و یا ریاضیات، اشکال در تمیز چپ و راست، هماهنگی ضعیف و مشکل در انجام حرکات ورزشی و سایر فعالیت های فیزیکی جز علایم این بیماری هستند.

چه کاری می توان برای بهبود بیماری انجام داد ؟

در صورتی که کودکی دچار این بیماری ها باشد ارزیابی کامل کودک صورت می گیرد (از نظر مهارت های آکادمیک و تکاملی) تست های بینایی و شنوایی نیز ممکن است به منظور تشخیص وجود بیماری های فیزیکی که منجر به تاخیر در یادگیری می شوند انجام شوند.

به منظور تشویق فرزند والدین و معلمین باید با هم همکاری کنند. در بسیاری از موارد آموزش های ویژه لازم می شود. نقایص شنوایی و بینایی را اغلب با موفقیت می توان درمان کرد. بسیاری از بچه ها در صورت درمان مناسب خوب می شوند اما بعضی نیز نیاز به کمک مادام العمر تا پایان زندگی خود دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 معجون شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0