ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

2178 بازدید
31 خرداد 97
سمانه
,,

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان که بد نیست با آن ها آشا شویم!

بینایی و شنوایی برای رشد کودک مهم هستند چرا که چشم و گوش اطلاعات محیط اطراف را جمع آوری می کنند و نقش کلیدی در فراگیری زبان و تکلم دارند. بسیاری از ناهنجاری های چشم و گوش در طی آزمایشات معمولی کودکی شناسایی می شوند. بینایی نقش بسیار مهمی در رشد اولیه کودک ایفا می کند. نقص در بینایی در هنگام تولد می تواند باعث تاخیر در رشد شده و ممکن است باعث ناتوانی در یادگیری شود. به خصوص اگر بیماری دیگری مانند کری مادرزادی وجود داشته باشد این مشکلات بیشتر دیده می شوند.

علل ایجاد کوری مادرزادی چیست ؟

در کشورهای پیشرفته نیمی از موارد کوری مادرزادی ممکن است به علت ناهنجاری های ژنتیکی باشد. سایر عوامل مهم، عفونت های مادرزادی مثل عفونت سرخجه و ..می باشند. این عفونت ها از مادر به جنین در حال رشد منتقل می شوند و باعث آسیب به بینایی نوزاد می گردند. به هر حال سرخجه مادرزادی به دلیل انجام واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته نادر است.

چشم کودک ممکن است دچار کاتاراکت شود که در آن عدسی چشم مکدر می گردد و یا دچار گلوکوم شود که در آن عصب بینایی به دلیل فشار بالای چشم آسیب می بیند. کوری مادر زادی ممکن است به خاطر آسیب به مغز در نتیجه فقدان اکسیژن در هنگام تولد به وجود آید.

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

علایم کوری مادرزادی !

معمولا چند هفته پس از تولد والدین پی به مشکل بینایی در نوزاد خود می برند. کودک ممکن است نسبت به سایر کودکان به تحریکات پاسخ کمتری بدهد و در مورد شنیده های خود دروغ بگوید. والدین نیز ممکن است به این نکته توجه کنند که کودکشان قادر نیست چشم خود را بر روی یک شی ثابت نگه دارد، حرکات پرشی و تصادفی چشم دارد، هنوز تا سن شش ماهگی لبخند نمی زند.

تشخیص بیماری کوری مادرزادی !

در صورتی که کوری مادرزادی توسط والدین مورد شک قرار نگیرد. احتمالا طی آزمایشات معمولی شناسایی می شود. در صورت شک به ناهنجاری های بینایی برای آزمایش بیشتر کودک را به نزد پزشک متخصص می فرستند. شنوایی کودک نیز مورد آزمایش قرار می گیرد چرا که اگر نقص بینایی شدید باشد وابستگی او به شنوایی بیشتر می شود.

درمان بیماری کوری مادرزادی !

فقط نقص را در تعداد کمی از کودکان می توان بهبود بخشید. درمان زودرس این بیماری ها مهم می باشد. در صورتی که نتوان بینایی را بهبود بخشید سعی می گردد به کودک کمک شود تا بتواند به بهترین نحو از سایر حس های خود استفاده کند و یا از همان حس بینایی کم خود حداکثر استفاده را ببرد. در صورتی که کوری کودک تشخیص داده شود یک تیم متخصص شامل معلم ویژه افراد کور مراقبت کودک را بر عهده می گیرند.

آن ها همچنین به شما توصیه می کنند که چگونه کودکتان را به وسیله صحبت کردن، شنیدن صداها و لمس به فعالیت وا دارید و چگونه خانه را سازماندهی کنید تا کودک قادر باشد امنیت خود را در آن جستجو کند و اعتماد به نفس به دست آورد. بعضی از کودکان نیاز به آموزش در مدارس ویژه دارند. در این مدارس بریل به آن ها آموزش داده می شود که به وسیله آن خواندن و نوشتن یاد بگیرند.

پیش آگهی !

کودکان مبتلایی که درمان می شوند احتمالا هنوز در بینایی خود نقص دارند اما جهت انجام امور خود بدون نیاز به شخص دیگر به اندازه کافی بینایی دارند. بسیاری از افراد کور یا کم بینا که معلولیت دیگری ندارند زندگی شخصی و حرفه ای موفقی دارند.

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

تست های بینایی !

تست های بینایی با توجه به سن و توانایی کودک طراحی شده اند و به منظور شناسایی نقایص بینایی به کار می روند. از سایر تست ها مثل تست سازگاری اشکال یا حروف برای بچه های بزرگتر استفاده می شود.

تست رتینوسکوپی !

این تست در کودکان انجام می شود 30 دقیقه قبل از آزمایش برای گشاد کردن مردمک و جلوگیری از فوکوسینگ قطره چشمی در چشم ریخته می شود. پس به وسیله دستگاه رتینوسکوپ باریکه ای از نور به داخل چشم فرستاده می شود. اثر عدسی های متفاوت بر روی باریکه نور نیاز یا عدم نیاز به عینک را تعیین می کند.

لوچی !

لوچی نوعی بیماری است که در آن فقط یک چشم به چیزی که می بیند خیره می شود. این ناجور بودن غیر طبیعی چشم باعث می شود تا مغز تصویرهای گیج کننده دریافت کند که می تواند منجر به دوبینی یا در کودکان زیر 8 سال منجر به بازداری تصویر در چشم لوچ شود. لوچی می تواند به وسیله هر نوع ناهنجاری های چشمی از قبیل دوربینی یا نزدیک بینی ایجاد شود و ممکن است فاکتورهای ژنتیکی نیز در ایجاد آن دخیل باشند.

بیماری ممکن است به وسیله تفاوت ساختاری بین دو عضله ای که حرکت چشم را کنترل می کند به وجود آید. در موارد نادری ممکن است لوچی به دلیل سرطان چشم یا فلج عضله به دلیل تومور ایجاد شود. چشم کودکان به خاطر نوع قرار گیری بافت نرم اطراف چشم دچار لوچی می شود. این حالت طبیعی است و نباید با لوچی واقعی اشتباه گرفته شود.

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

علایم بیماری لوچی!

ناجور بودن زاویه دید یکی از چشم ها، بینایی ضعیف که در نتیجه عدم استفاده از یک چشم به وجود می آید، برای دیدن واضح ممکن است کودک چشم بیمار خود را بپوشانید یا ببندد و سر خود را تحت یک زاویه نگه دارد. در صورت عدم درمان لوچی کاهش بینایی ممکن است به وجود آید.

چه کاری می توان انجام داد ؟

پزشک برای کودک آزمایشات بینایی را توصیه می کند. در صورتی که لوچی یک باره به وجود آمده باشد او آزمایشاتی مانند سی تی اسکن را درخواست می کند تا چشم از نظر وجود تومور بررسی شود. در صورتی که کودک میوپنی داشته باشد باید از عینک استفاده شود که البته می بایست لوچی او نیز درمان شود. همچنین تا درمان لوچی کودک به صورت منظم هر سه تا شش ماه چک شود. بیماری معمولا با موفقیت درمان می شود گرچه ممکن است مجددا عود کند. در بعضی موارد نیز نیاز به عمل جراحی می شود.

کاهش دید !

اگر دو چشم تصاویر متفاوتی را به مغز ارسال کنند کاهش دید وجود می آید. اگر هر چشم تصاویر متفاوتی در طی این دوره ایجاد کند مغز تصویر نامناسبتر را سرکوب می کند و بینایی به طور طبیعی رشد و تکامل پیدا نمی کند. اگر بیماری زمینه ای عامل ایجاد کننده این بیماری تا 10 سالگی درمان نشود. تلاش های بعدی برای درمان موفقیتی نخواهد داشت.

 

همچنین بخوانید:  انحراف چشم یا لوچی چیست

 

عامل ایجاد بیماری کاهش دید !

هرگونه بیماری که باعث شود تا تصویر متفاوتی به مغز فرستاده شود کاهش دید نامیده می شود. ناجور بودن زاویه دید شایع ترین عامل کاهش دید است. سایر عوامل دوربینی و نزدیک بینی و آستیگماتیسم هستند. عامل ژنتیک نیز در ایجاد بیماری دخیل است.

چه کاری می توان انجام داد ؟

اگر تصور می کنید کودکتان به خوبی نمی بیند برای کاهش خطرات دائمی شدن بیماری بدون تاخیر به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است کودک را به چشم پزشک ارجاع دهد.

درمان بستگی به عامل ایجاد کننده کاهش دید دارد. اگر کودک دچار ناهنجاری های بینایی مثل نزدیک بینی داشته باشد به وسیله عینک زدن تصحیح می شود. در صورتی که بینایی یک چشم کاهش پیدا کند پوشاندن چشم سالم 5 ساعت در روز به مدت چند ماه مغز را وادار می کند تا اطلاعات مربوط به چشم ضعیف را پردازش کند، اگر کودک مجبور شود تا بر روی چشم خود پوشش بگذارد نیاز به حمایت و تشویق دارد، عدم درمان لوچی موجب کاهش دید می شود.

کری مادرزادی !

به صورت طبیعی واکنش کودک به صدا از هنگام تولد صورت می گیرد و حتی جنین در رحم به صوت حساس می باشد. شنیدن به خصوص برای ارتباط فکری بین بچه ها و خانواده شان و رشد مهارت های زبانی و گفتگو لازم است.

nashenava attarak photo

ناهنجاری های چشم و گوش در کودکان

علایم بیماری کری مادرزادی !

علایم کری مادرزادی در طی هفته ها یا ماه های اول تولد مورد توجه قرار می گیرد و شامل عدم پاسخ دهی به صداهای بلند، عدم توانایی در ایجاد صداهای طبیعی مثل آغون آغون کردن در شش ماهگی در صورت شک به وجود این نقایص حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

چه کاری می توان انجام داد ؟

در برخی بیمارستان ها همه نوزادان را به صورت روتین از نظر کری مادرزادی بررسی می نمایند. در غیر این صورت زمانی که شک به بیماری برود آن را بررسی می نمایند. درمانی برای بیماری کری مادرزادی وجود ندارد اما به وسیله دستگاه های کمک کننده می توان شنوایی را افزایش داد. تقریبا نیمی از کودکان با کری مادرزادی می توانند به مدرسه بروند، بقیه همانند افراد مبتلا به سندرم داون نیاز به مدارس استثنایی دارند.

آیا می توان از بیماری پیشگیری کرد ؟

ایمن شدن بر ضد ویروس سرخجه قبل از حاملگی خطر بیماری را کاهش می دهد بانوان در دوران بارداری یا قبل از آن حتما راجع به این موضوع با پزشک خود مشورت کنند، فرد نباید تا حصول اطمینان از این که دارویی که استفاده می کند برای جنین ضرری ندارد در حین حاملگی از دارو استفاده کند. در مشاوره ژنتیکی نیز می توان از مشاور کمک گرفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هوفاریقون خشک را با خواص درمان میگرن، درمان افسردگی، معالجه بیماری های زنان مثل ترشحات واژینال، درمان ورم معده، درمان عفونت های ریوی ، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سارا دیدار
    18 اردیبهشت 1401

    تست های بینایی خیلی مهمه

0