topNotif

نحوه برخورد با موارد اضطراری قسمت 2

2499 بازدید
31 شهریور 97
سمانه
,

نحوه برخورد با موارد اضطراری قسمت 2

مشکلات تنفسی / آسم

آسم بیماری است که در آن عضلات حلقوی در دیواره های لوله های هوایی ریه ها مستعد تنگ شدن ناگهانی هستند، به طوری که لوله ها را تنگ کرده و عبور هوا از آن با مشکل رو به رو می سازد. اکثر موارد آسم به علت آلرژی ایجاد می شوند. در برخورد با بیماری مبتلا به آسم شدید اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. به بیمار آرامش دهید.
  2. او را روی صندلی بنشانید به طوری که کمی به سمت جلو خم شده باشد.
  3. اگر اسپری در دسترس است از آن استفاده کنید.
  4. اگر هوا سرد نیست پنجره را باز کنید.
  5. اورژانس را خبر کنید، در بردن بیمار به بیمارستان تاخیر نکنید.

سکسکه

سکسکه در اثر انقباض غیر اختیاری پرده دیافراگم صورت می گیرد. اکثر موارد سکسکه سریع متوقف می شود و نیازی به درمان ندارد. گاهی اوقات به علت بعضی بیماری ها سکسکه های طولانی ایجاد می شود که چندین ساعت تا چندین روز طول می کشد. برای قطع سکسکه روش های زیر را به کار ببرید.

  1. می توان با پرت کردن حواس بیمار از مشکل فعلی سکسکه را برطرف نمود.
  2. با حبس کردن نفس تا جای ممکن می توان موجب بهبودی سکسکه شد.
  3. با تحریک بینی و ایجاد عطسه می توان سکسکه را برطرف کرد.
  4. یک لیوان آب را پر از آب کنید. دهان خود را بر روی لبه مقابل لیوان بگذارید. روی لیوان خم شده و سعی در نوشیدن آب نمایید.

اسهال

اسهال عبارت است از دفع مدفوع شل و آبکی به دفعات بیشتر از حالت طبیعی، در اکثر موارد هیچ درمانی لازم ندارد و خود به خود بهبود می یابد. در هنگام اسهال نکات زیر را رعایت کنید.

  1. مقادیر زیادی آب و مایعات بخورید.
  2. از خوردن غذاهای خشک و جامد بپرهیزید.
  3. از قرص ضد اسهال استفاده کنید.
نحوه برخورد با موارد اضطراری قسمت 2

نحوه برخورد با موارد اضطراری قسمت 2

سرمازدگی

سرمازدگی اگر باعث یخ زدن خون در رگ ها شود بسیار خطرناک است زیرا موجب قطع خون رسانی به اندام ها می شود. انتهای اعضای بدن مثل نوک بینی و انگشتان در معرض خطر زیادی هستند. در هنگام سرمازدگی آن ها ابتدا سرد، سفت و سفید می شوند و سپس قرمز و متورم می گردند. در برخورد با سرمازدگی مصدوم را به یک جای گرم ببرید. قسمت های یخ زده را در آب گرم با درجه حرارت 40 درجه قرار دهید. از حرکت دادن مصدوم خودداری کرده و قسمت یخ زده را ماساژ ندهید.

گرمازدگی

گرمازدگی به علت از دست دادن شدید مایعات و نمک بدن ایجاد می شود. ویژگی های آن عبارت است از غش، سرگیجه، سردرد، تهوع، کرامپ یا گرفتگی عضلات، نبض تند و سریع، تنفس تند و کم عمق. در برخورد با گرمازدگی، فرد گرمازده را در یک محل خنک بخوابانید. پاهای او را بالا بیاورید و به آهستگی اما به طور مرتب به او آب حاوی نمک بدهید (به میزان نصف قاشق چای خوری نمک در هر لیتر آب) و او را به بیمارستان برسانید.

غش کردن

غش کردن عبارت است از دست رفتن موقت هوشیاری به علت نرسیدن خون کافی به مغز، این امر معمولا به صورت اتساع عروق خونی و عدم کفایت حجم خون در حفظ فشار خون قسمت های فوقانی بدن صورت می گیرد. گاهی اوقات به علت کند شدن ضربان قلب، فرد غش می کند. با این حال علل شایع تر غش کردن عبارت است از ایستادن به مدت طولانی، ترس و وحشت زیاد، درد، سرفه های طولانی، زور زدن در هنگام دفع مدفوع، ویژگی های فرد غش کرده عبارت است از رنگ پریدگی، ریزش عرق، سرگیجه، احساس زنگ زدن در گوش ها، تار شدن بینایی، از دست دادن هوشیاری، در برخورد با فردی که غش کرده اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. او را روی زمین بخوابانید.
  2. پاهای او را بالا بیاورید.
  3. لباس های او را شل و آزاد کنید.

 

همچنین بخوانید: رژیم غذایی سالم برای بدن شامل چه خوراکی هایی می شود ؟

 

تب

به بالا رفتن درجه حرارت بدن بالا 37 درجه تب می گویند. علل ایجاد تب بسیار زیاد است که تعدادی از آن ها عبارتند از : شایع ترین علت تب عفونت باکتریایی و ویروسی است. پرکاری بیش از حد غده تیروئید، از دست رفتن شدید مایعات بدن، گرم شدن بیش از حد، سکته قلبی، تومورهای لنفاوی. در برخورد با بیمار تب دار به نکات زیر توجه کنید.

  1. لباس های او را در آورید.
  2. با استفاده از یک پارچه یا اسفنج خیس او را خنک کنید.
  3. از داروهای آسپرین یا استامینوفن استفاده کنید، نباید اجازه دهید که درجه حرارت بالا به مدت طولانی باقی بماند زیرا باعث آسیب مغزی می شود. هیچ گاه به کودکان زیر 12 سال آسپرین ندهید زیرا ممکن است باعث بیماری سندرم ری شود که اختلال کبدی و مغزی است.

خونریزی از بینی

بینی دارای عروق خونی بسیاری است که با کوچکترین ضربه شروع به خونریزی می کند. در برخورد با کسی که دچار این عارضه شده اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. بینی را با دست محکم بگیرید.
  2. مصدوم باید بنشیند و سرش را به جلو خم کند.
  3. این وضعیت را به مدت 10 دقیقه ادامه دهید.
  4. سپس به تدریج فشار را از روی بینی بردارید.
  5. موقعی که سر هنوز به جلو خم شده است اطراف دهان و بینی را با یک گاز خیس شده تمیز کنید.

به مدت 4 ساعت پس از بند آمدن خون مصدوم باید از پاک کردن بینی اش خودداری کند. اگر با انجام اقدامات فوق خون بند نیامد مصدوم را به بیمارستان ببرید.

نیش زدگی حشرات

سوزشی که بر اثر نیش زدگی حشرات ایجاد می شود به علت وجود موادی است که در بزاق حشرات است و با انتقال آن به داخل پوست سبب تحریک آن می شود. در برخورد با این موارد اقداماتی همچون پوست محل نیش زدگی را با آب و صابون بشوئید. بر روی آن پماد هیدروکورتیزون بمالید. اگر واکنش های شدید موضعی یا عمومی وجود دارد به پزشک مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبيعي را با اطمينان از کيفيت و سلامت آن، از عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0