topNotif

نحوه درست نگهداری گل هورتانسیا یا گل ادریسی در خانه

1170 بازدید
03 آذر 01
مهربانو زهرا
بروزرسانی شده در تاریخ 5 آذر 1401

نحوه درست نگهداری گل هورتانسیا چگونه باید باشد؟

هورتانسیا (ادریسی ماکروفیلا)

گیاه هورتانسیا بومی کشورهای برزیلی است و گیاهی است با رنگ های متفاوت با گل های متفاوت آبی و بنفش سبز و صورتی که دو گونه تازه و کلاسیک دارد؛ گونه کلاسیک تیره تر و براق تر بوده؛ گونه کلاسیک هورتانسیا دوام گلدهی دهی اش بیشتر است.

نور مورد نیاز هورتانسیا چقدر است؟

گیاه هورتونسیا نور زیادی احتیاج دارد. تقریباً روزی سه تا چهار ساعت نور مستقیم نیاز دارد؛ نور مستقیم ملایم صبحگاهی؛ نور تند سر ظهر نباشه، نور ملایم صبحگاهی براش کافیه؛ اگر نور هورتانسیا کم باشد گیاه گل نمی دهد یا اگر گل بدهد گلهای ریزی خواهد داد و نور کم باعث ریزش گل های گیاه هم می شود.

رطوبت مورد نیاز هورتانسیا چقدر است؟

گل هورتانسیا جزء گیاهان رطوبت دوست است، اگر در تابستان گیاه را در داخل منزل نگهداری می کنید بهتره برای رطوبت مورد نیازش از جزیره و اسپری کردن هر روزه غافل نشوید؛ البته اسپری‌ کردن هر گیاهی زیر نور خورشید یا زیر نور شدید آفتاب کار درستی نیست سعی کنید صبح خیلی زود یا غروب این کار را انجام بدهید.

خاک مناسب گل هورتانسیا کدام است؟

گل هورتانسیا نسبت به خاک زیاد حساسیت ندارد فقط هنگامی که خاک گیاه قلیایی باشه یا اسیدی باشد نسبت به رنگ گلهای گیاه تاثیر دارد؛ همانطور که گفتیم نسبت به خاک حساس نیست اما حتما باید خاکش زهکشی خوبی داشته باشد تا آب اضافه از ته گلدان خارج شود.

 

 نحوه درست نگهداری گل هورتانسیا

نحوه درست نگهداری گل هورتانسیا

به گلدان هورتانسیا چندبار آب بدهیم؟

این گیاه به آبیاری زیادی نیاز دارد هرگز نگذارید خاکش کامل خشک باشه هرگاه سطح خاک خواست خشک بشود گیاه را آبیاری کنید؛ چون گیاهی است که اگر خشکی بکشد اون شادابی و اون گلدهی و رشد مطلوب خودش را از دست می دهد؛ همیشه سعی کنید که خاک گیاه کمی نم دار باشد و گیاه را مجددا آبیاری کنید؛

اگر گیاه شما زیر نور خورشید است دفعات آبیاری را هر روزه کنید گیاه در فضای باز که باشد جریان هوای بیشتری به گیاه می رسد و خاک سریع تر خشک می شود و نور بیشتری گیاه دریافت می کند. هرگز اجازه ندهید گیاه تشنگی بکشد.

کوددهی گل هورتانسیا

برای کوددهی این گیاه همان طور که گفتیم نسبت به خاک زیاد حساسیت ندارد و جزء گیاهانی است که کود چندانی نمی خواهد ولی اگر شما خواستید به این گیاه کود بدهید می توانید در فصل بهار و تابستان هر ماه کودهای پتاسیم بالا و کود نیتروژن دار به گیاه بدهید. از کودهای گیاهی در صورت کمبود آهن می توانید استفاده کنید.

نحوه تکثیر گل هورتانسیا به روش قلمه :

  • قلمه ای سالم از گیاه انتخاب می کنید که حداقل دو یا سه برگ داشته باشد در خاک مناسب و سبک کاشته یا قلمه ها ریشه دار بشوند.
  • قلمه زدن از طریق بذر: برای قلمه زدن از طریق بذر باید بستری انتخاب کنید که نور خوبی داشته باشد برای رشد بذرها مورد نیاز است؛ اگر نور کافی ندارید از طریق بذر اقدام به تکثیر نکنید دمای تقریباً ۲۵ الی ۳۰ درجه برای بستر کشت هورتانسیا داشته باشید و هر روز خاک را مرطوب کنید پس از چند روز بذرها جوانه خواهند زد
  • قلمه زدن از طریق تقسیم بوته: روش دیگری هم که برای تکثیر گل هورتانسیا هست تقسیم بوته است شما می توانید در فصل بهار هنگامی که اقدام به تعویض خاک یا گلدان گیاه می کنید به آرامی بوته های گیاه را جداگانه در گلدانی مناسب بکارید.

گل های خشک و شاخه های اضافه را حتما هرس کنید تا برای سال آینده برای شما دوباره گل بدهد.

 

همچنین بخوانید: بهترین روش نگهداری برگ عبایی در منزل (از میزان آب و نور تا آفت ها)

 

آفات و بیماریهای هورتانسیا:

  • آفات و بیماری های گل هورتانسیا، آفت سفیدک پودری است که در فصل پاییز و شروع سرما ایجاد می شود. محیط گیاه را گرم تر کنید؛ حتما برای گیاه تهویه مناسبی قرار بدهید تا خاک گیاه زودتر خشک شود و دچار بیماری نشود.
  • یکی دیگر از بیماری های این گیاه قارچی شدن توسط قارچ بوتریتیس است؛ آبیاری را کمتر کرده، سطح خاک را از برگ های پوسیده پاک کنید.

نکته: این گیاه جز گیاهان سمی به شمار می رود هنگام قلمه زدن و رسیدگی به گیاه از دستکش استفاده کنید و مراقب پوستتان باشید.

امیدوارم مطالبی که گفته شد برای شما عزیزان مفید بوده باشد مراقب خودتون گیاهان و محیط زیست باشید.

سپاسگزارم که تا پایان مقاله مرا همراهی کردید اگر سوالی در مورد گیاه هروتونسیا داشتید کامنت بگذارید.

روز و روزگاران خوش

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ سنجد را با خواص تقویت عمومی بدن، درمان اسهال، درمان تب، ترمیم زخم، کاهش درد مفاصل، پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش اشتها و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0