هنگام ضربه به سر باید چه کاری انجام دهیم

22968 بازدید
04 اردیبهشت 97
سمانه

هنگام ضربه به سر باید چه کاری انجام دهیم

بسیاری از افراد در طول زندگی شان سابقه یک ضربه به سرشان را داشته اند اما اکثرا این ضربه ها خفیف بوده و هیچ گونه عوارض طولانی مدتی از خود به جای نمی گذارد. برای مثال برای اکثر کودکان بسیار این اتفاق می افتد که از جایی بیفتند و سرشان به جایی اصابت کند. با این حال ضربات وارده به سر می توانند بسیار شدید باشند و به عنوان یک علت اصلی مرگ در مردان جوان مطرح می باشد. میزان شدت یک ضربه به سر را نباید به سادگی فقط با مشاهده ظاهر فرد تشخیص داد زیرا صدمات شدید مغزی می تواند بدون این که هیچگونه نشانه ای از صدمه به پوست سر و یا جمجمه دیده شود اتفاق بیفتند.

با انواع صدمات وارده به سر آشنا شویم!

شدت صدمات وارده به سر متفاوت می باشند و می توانند باعث آسیب به پوست سر، جمجمه یا مغز شوند و یا این که ترکیبی از هر سه آن ها باشد. در بعضی از ضربات سر، چشم ها نیز ممکن است دچار آسیب شوند. صدمات وارده به پوست سر به تنهایی معمولا صدمات خفیفی بوده و هیچگونه عوارض طولانی مدت بدی در پی نخواهد داشت.

با این حال یک بریدگی در پوست سر ممکن است باعث ایجاد خونریزی زیادی شود زیرا بسیاری از رگ های خونی در نزدیکی پوست سر قرار دارند. در نتیجه ظاهر این صدمات خیلی بدتر و ترسناک تر از آن چیزی است که واقعا رخ داده است.

شکستگی های جمجمه

شکستگی های جمجمه ممکن است بر اثر وارد آمدن ضربه به سر ایجاد شوند. در این موارد ممکن است هیچگونه خونریزی از پوست سر ایجاد نشود اما گاهی اوقات این شکستگی ها همراه با خونریزی به داخل جمجمه و یا آسیب دیدن مغز می باشد. مغز می تواند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم آسیب ببیند. آسیب مستقیم معمولا در هنگام شکستگی جمجمه و یا بعد از فرو رفتن چیزی به داخل مغز مثل چاقو رخ می دهد. آسیب غیر مستقیم به مغز در هنگامی رخ می دهد که یک ضربه شدید  به سر رخ می دهد اما جمجمه صدمه ای نمی بیند.

برای مثال اگر به یک سمت سر ضربه ای بخورد از آنجایی که مغز در داخل جمجمه تکان شدیدی می خورد می تواند به آن صدمه وارد شود. همچنین بر اثر جمع شدن و افزایش مایعات در داخل جمجمه بعد از ضربه خوردن به سر و نیز بخاطر فشاری که از سوی این مایعات به مغز وارد می شود مغز ممکن است دچار آسیب شود. خونریزی در بین غشاهایی که روی مغز را می پوشانند نیز ممکن است بخاطر فشارهایی که به بافت مغز وارد می آورد باعث بروز صدمات فشار شدیدی شود.

هنگام ضربه به سر باید چه کاری انجام دهیم

هنگام ضربه به سر باید چه کاری انجام دهیم

علایم و نشانه های بعد از ضربه به سر !

علایم اولیه اغلب به دنبال ضربه به سر خیلی زود خود را نشان می دهند که در موارد خفیف ضربه سر این علایم معمولا شامل سردرد جزیی، کبودشدگی، برآمدگی و یا پارگی پوست سر می باشند. با این حال شخصی که دچار ضربه به سر شده است ممکن است در ابتدا به نظر سالم بیاید و هیچ مشکل ظاهری نداشته باشد اما چند ساعت و یا چند روز بعد علایمی که نشان دهنده یک صدمه جدی به مغز می باشد را بروز دهد.

این علایم عبارتند از تاری دید و یا دو تا دیدن اشیا، از دست دادن هوشیاری، سردرد همراه با تهوع و استفراغ، گیجی یا خواب آلودگی، اشکال در صحبت کردن یا بریده بریده صحبت کردن، استفراغ، نشت خون یا یک مایع شفاف از بینی یا گوش ها، در موارد شدید ضربه به سر فرد ممکن است کاملا هوشیاری خود را از دست داده و به کما برود. گاهی اوقات ضربه به قدری شدید است که فورا باعث مرگ می شود.

اگر بعد از وارد آمدن ضربه به سرتان دچار یک سردرد شدید و یا پارگی پوست سر شدید که نیاز به بخیه زدن داشت شما باید فورا به بیمارستان مراجعه نمایید. کودکان کوچک که هنوز نمی توانند علایم و مشکلات خود را بیان نمایند را باید بعد از وارد آمدن ضربه به سرشان دقیقا تحت نظر داشت. اگر کودک استفراغ کرد و یا اینکه ناراحت یا خواب آلود بود شما باید سریعا او را به بیمارستان برسانید. ضربه به سری که باعث از دست دادن هوشیاری شود را حتما باید در بیمارستان ارزیابی و درمان نمود.

عوارض ضربه به سر !

بعضی از افراد بعد از اینکه ضربه ای به سرشان وارد شد دچار مشکلات طولانی مدت می شوند که چند ماه و یا بیشتر ممکن است طول بکشد، این مشکلات شامل بروز سردردهای مکرر، سرگیجه، عدم تمرکز حواس و از دست دادن تعادل می باشند. همچنین ممکن است گوش آن ها به طور دائم زنگ بزند. افرادی مثل مشت زنها که دائما سرشان تحت ضربات شدید قرار می گیرد ممکن است در نهایت دچار بیماری پارکینسون شوند. این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است.

اگر بر اثر وارد آمدن ضربه سر، زخم بازی بر روی پوست سر ایجاد شود باکتری ها می توانند از طریق آن وارد جمجمه شده و باعث ایجاد یک عفونت شوند. به ندرت صدمات مغزی ممکن است بر روی صحبت کردن، حرکت کردن و قدرت ذهنی فرد تاثیر بدی بگذارند. بعضی از آسیب های مغزی ممکن است باعث بروز تشنج های مکرر شود.

 

همچنین بخوانید:  دلایل غش کردن چیست

 

نحوه درمان ضربه به سر !

اگر ضربه ای به سر شما وارد آمده اما هوشیاری تان را از دست نداده اید و فقط کمی سردرد دارید می توانید برای تسکین این درد از استامینوفن استفاده نمایید. با این حال در چنین مواردی نباید از آسپرین یا سایر داروهای ضد التهاب مثل بروفن استفاده نمایید زیرا این داروها ممکن است باعث بدتر شدن خونریزی شوند. اگر شما همراه کسی هستید که دچار ضربه به سر شده است شما باید کمک های اولیه را برای او انجام دهید. اگر هوشیاری او از دست رفته است حتی برای یک مدت کوتاه و یا اگر نگران هستید که شدت صدمه او ممکن است زیاد باشد او را سریعا به بیمارستان برسانید.

در بیمارستان پزشک معاینات کاملی را انجام خواهد داد و برای اینکه ببیند که آیا شکستگی جمجمه هم رخ داده است یا خیر اقدام به گرفتن عکس رادیوگرافی خواهد نمود. همچنین برای بررسی تورم یا خونریزی مغزی ممکن است سی تی اسکن یا ام آر آی نیز درخواست شود. در بعضی موارد ممکن است برای اطمینان بیشتر فرد را یک شب در بیمارستان بستری نمایند. اگر صدمه خفیف باشد پزشک ممکن است توصیه نماید که شخص در خانه استراحت کند. با این حال اگر در هنگام استراحت علایم و مشکلاتی بروز نمایند فرد باید دوباره خود را به بیمارستان برساند.

اگر صدمات مغزی باعث پیدایش اختلال در صحبت کردن و یا حرکت کردن فرد شود ممکن است نیاز به گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و کار درمانی باشد. حدود 50 درصد افرادی که دچار ضربات شدید شده اند زنده می مانند اگرچه بهبودی آن ها ممکن است تا دو سال نیز طول بکشد و بعضی از این مشکلات مثل اختلال در صحبت کردن تا آخر عمر با فرد باقی بماند. در موارد شدید صدمات مغزی ممکن است فلج شدن، کما، از دست رفتن دائم هوشیاری و یا مرگ نیز اتفاق بیفتد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق بوقناق را با خواص تحریک کننده آنزیم های کبدی، افزایش دهنده انسولین، درمان دیابت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

12
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. سید حمزه
    20 اسفند 1401

    سلام من مجسمه خورده تو سرم الان ورم کرده دردم میکنه علائمش چی میتونه باشه مثلا‌ میشه که مغز تکون بخوره یا سر کج بشه امکان دارع ؟چون من حس میکنم اینجوری شدم نمیدونم‌میشه سریع جواب بدین ممنون

  2. علی
    20 آذر 1401

    سلام من سرم ضربه دیده و خیلی درددارم نمیتونم بشینم

  3. مبینا
    6 اسفند 1400

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید میشه خواهش کنم کمکم کنید
    یکی از عزیزانم سرش محکم خورده به گوشه کابینت
    در نزدیک وسط سرش( محل برخورد )
    یه قسمت متورم شده
    ودر سرش و کمی در صورتش احساس درد داره
    الان باید چی کنیم
    اگه چه علائمی داشته باشه خطرناکه
    خواهش میکنم اگه میشه سریع تر پاسخ بدید ????????????????????????

    • عطارک
      6 اسفند 1400

      سلام عرض ادب

      متاسفیم برای این اتفاق. امیدواریم هرچه سریعتر این مشکل برطرف گردد.

      توصیه میشود که حتما به پزشک مراجعه و عکس های مربوطه گرفته شود.
      ضمن اینکه زمانی این مورد خطرناک خواهد بود که شخص حالت تهوع و استفراغ داشته باشد.

      شاد و سلامت باشید.

    • ناشناس
      7 آذر 1401

      با سلام و وقت بخیر بنده پسرم یک هفته هست در باشگاه بوکس به سرش ضربه وارد شده و در بیمارستان سه روز بستری شدن ولی الان چهار روز هست مرخص شده الان چند روزی هست کمرش و رانهاش درد میکنه طوری که بعضا نمیتونه بخوابه خواستم از شما دوست عزیز خواهشمندم بفرمایید خوب میشه ممنونم از شما لطفا جواب بدین خیلی نگرانیم ????????????????????????

      • عطارک
        7 آذر 1401

        درود بر شما

        ضمن آرزوی سلامتی برای شما و فرزندتان، باید خدمتتون عرض کنم که روند درمان و بهبودی کامل ممکن است کمی طول بکشد؛
        ولی برای اطمینان بیشتر، پیشنهاد میکنیم با پزشک درمانگر مشورت کنید.

        شاد و پیروز باشید????

  4. محدثه
    17 فروردین 1400

    منم پریروز سنگ محکم خورد تو سرم ولی بیهوش نشدم الان درد دارم شاید زنده بمانم لطفا دعا کنین تا بهبودی کامل پیدا کنم

    • کمیل
      15 اردیبهشت 1400

      خونریزی داشته سرت؟؟

    • ساجده
      28 اسفند 1400

      سلام ممنون از اطلاعات خوبتون
      من داخل حمام داشتم کف حمام رو میشستم دوش متحرک از اون بالا افتاد روی سرم دقیقا فرق سرم کمی عقب تر اندازه یه گردو کوچیک باد کرده
      علائم خاصی ندارم فقط خیلی گردنم درد گرفته

      • سمیرا
        10 مرداد 1401

        سلام من فرق سرم خورده زیر پله الان ۳ روزه سرگیجه و حالت تهوع دارم میخوام بدونم طبیعی هست یا خیر حتی زمانیکه سرم رو بالشت هست و چشمام بسته باز سرگیجه دارم

    • بیتا
      21 آبان 1401

      سلام من سرم خورده به دیوار باید چی کارکنم درد نداره اما ورم کرده هرچه سزیع تر حواب بدید

      • عطارک
        22 آبان 1401

        درود بر شما

        توصیه می شود که حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود تا اقدامات لازم انجام شود.

        شاد و سلامت باشید.

0