نشانه های اختلال کمبود توجه

1492 بازدید
16 بهمن 96
سمانه

نشانه های اختلال کمبود توجه (ای. دی. دی) و درمان آن :

ای. دی. دی به معنی اختلال کمبود توجه است. پزشکان از این واژه در مورد کودکانی استفاده می کنند که گوش دادن به مطالب و توجه کردن برای شان دشوار است. این افراد حواس پرت و فراموش کارند و اعتماد به نفس پایینی دارند و به طور معمول در امر تحصیل چندان موفق نیستند. همچنین با دقت و تمرکز بر موضوعی، محیط اطراف خود را فراموش می کنند. گاهی، هر مسئله کوچکی سبب بی توجهی آن ها می شود و تکالیف مدرسه و روزمره را به دشواری انجام می دهند. آن ها به عکس بزرگی نگاه می کنند و جزئیات آن را از یاد می برند.

نشانه های اختلال کمبود توجه ، بیش فعالی (ای. دی. اچ. دی)

این افراد به گونه ای عجیب فعال، بی قرار و شتاب زده اند. یادگیری آن ها در محیط های سنتی تحصیلی با مشکل رو به رو است و از آن سرپیچی می کنند. ممکن است این افراد قبل از فکر کردن، صحبت کنند یا عملی انجام دهند. گوش دادن و توجه برای آن ها دشوار است. اما بعضی افراد ای. دی. اچ. دی را، از جمله ی اختلالات به حساب نمی آورند. کودکان بیش فعال، بی قرارند و نمی توانند بی حرکت بنشینند و به طور مرتب در حرکت هستند. جهت اجتناب از کسالت آن ها باید برای آن ها فعالیت زیادی تراشید.

تغذیه بر کار مغز تاثیر می گذارد

تحقیقات نشان داده است که بیشتر نشانه های این اختلال ها در کودکان و مشکلات آن ها در یادگیری از تغذیه نامناسب، سو تغذیه پرخوری و حساسیت ناشی می شود. تصحیح رژیم غذایی مستلزم سخت کوشی والدین است، اما اولویت با سلامتی کودک است. اگر والدین عادت غذایی نادرست خود را تصحیح کنند، خلق و خوی آن ها نیز بهبود می یابند. ارتباط تغذیه با رفتار نشان می دهد تغذیه بر کار مغز تاثیر می گذارد. اما هر ماده ای به صورتی متفاوت بر کودکان تاثیر می گذارد، برای مثال کافئین در برخی افراد احساس خوب و قدرت تمرکز را افزایش می دهد، ولی در برخی کودکان، موجب بی توجه و عصبی و غمگین شدن می شود و گاه لرزش دست ایجاد می کند.

نشانه های اختلال کمبود توجه

نشانه های اختلال کمبود توجه

تاثیر رنگ های مصنوعی خوراکی بر بیش فعالی کودکان

رنگ های مصنوعی و نگهدارنده هایی که در مواد غذایی مصرف می شوند، تاثیر چشم گیری بر شدت بیش فعالی کودکان کوچک تر دارند، بر اساس تحقیقیات علمی، که در آن کودکان را در رژیم غذایی بدون مواد نگهدارنده و افزودنی های خوراکی قرار داده بودند، به طور چشمگیری حالت بیش فعالی کودکان نیز کاهش یافت. مغز کودکان پس از حذف مواد حساسیت زا با ثبات تر عمل می کند و بهبود در رفتار آن ها مانند زمانی است که داروی رتالین استفاده می کنند.

اگر از دست کودک بیش فعال خود بسیار تحت فشار هستید، بهتر است عوامل بروز دهنده اختلالات ای. دی. دی و ای. دی. اچ. دی را بشناسید و از این طریق مسبب مداوای او شوید :

کم خونی :

کم خونی ممکن است ناشی از سو تغذیه باشد و کم کم به بروز علائم این اختلالات منجر گردد. کودکانی که به کم خونی مبتلا هستند در مغز استخوان شان کمبود سلول های خونی دارند. آزمایش خون، کم خونی را مشخص می کند و از علائم آن می توان به رنگ پریدگی، خستگی و تند خویی اشاره کرد، برخی از کودکان کم خون بی خواب هستند و حتی گاهی کودکان به جای تند خویی به بغض و گریه متوسل می شوند.

بهتر است والدین از مصرف سرخ کردنی، نشاسته و شیرینی ها هر چند کالری بالایی دارند، اما به دلیل کم ارزش بودنشان، اجتناب کنند، همچنین غذاهای فرآوری شده، بیشتر ارزش تغذیه ای را از دست می دهند. میوه ها و سبزیجات تازه را جایگزین مواد غذایی یخ زده و کنسرو نمایید و نان گندم و جوی سبوس دار مصرف نمایید.

گرچه کم خونی می تواند ارثی باشد، اما رژیم غذایی نامناسب بر شدت آن می افزاید. گوشت و جگر بهترین منبع آهن است. بهتر است غذاها را در ظرف آهنی آماده کرد تا آهن وارد غذا شود. جذب آهن در بدن، در صورت همراه شدن با غذاهای حاوی ویتامین ث سریع تر انجام می شود. بنابراین هنگام مصرف آهن، مرکبات مصرف کنید.

کمبود ویتامین ب :

گروه ویتامین های ب برای دستگاه عصبی بدن اهمیت بسیار زیادی دارد. کمبود این ویتامین و حتی مرزی بودن آن ممکن است در بدن کودک باعث بروز مشکلاتی از قبیل اختلال در حافظه، توجه، حالات و رفتار گردد. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود، بنابراین لازم است که روزانه تامین شوند. مصرف زیاد شکر، آرد سفید، غذاهای آماده، گیاه خوری، مصرف آنتی بیوتیک و دفع ادرار بیش از حد، موجب کمبود این ویتامین می شوند. همچنین غلات، ماهی قزل آلا، ماهی آزاد و گوشت گاو، منابع ارزشمندی از نظر تامین ویتامین های گروه ب هستند.

 

همچنین بخوانید:  اختلال کم توجهی و پیش فعالی چیست؟

 

عدم تعادل ناشی از کمبود مواد معدنی :

کمبود مواد معدنی  ضروری از جمله روی، منیزیم، مس، کلسیم در بین این کودکان بسیار معمول است. که کمبود آن ها باعث بیش فعالی، بی توجهی، شب ادراری، لکنت زبان، رفتار مخرب و اضطراب هنگام جدایی می گردد. مشکلات این کمبودها، با اضافه کردن سولفات روی به رژیم غذایی، به طور چشم گیری کاهش می یابد. بیش فعالی در کودکان با کمبود منیزیم، پس از شش ماه مصرف مکمل منیزیم به طرز چشم گیری کاهش پیدا کرده است.

اسیدهای چرب _ امگا سه :

سطح پایین امگا سه و اسیدهای چرب ضروری در خون کودکان، مخصوصا پسران، احتمال ابتلا به بروز مشکلات مختلف یادگیری و سلامتی را در آن ها قوت می بخشد و باعث اختلالات کمبود توجه، افسردگی، بروز خشونت می شود. اسیدهای چرب در ثبات بخشیدن به خلق و خوی و درمان، در دوران افسردگی موثرند، همچنین اگر می خواهید کودکان تان باهوش باشند و با تکیه بر هوش خود رفتار نمایند و سلامت باشند، از اسیدهای چرب و امگا سه استفاده کنید.

این اسید های چرب و امگا سه در بدن تولید نمی شوند و مصرف روزانه آن ها ضروری است. بهترین منبع تولید آن ها، استفاده از ماهی های آزاد، تن و نرم تنان و صدف ها هستند، همچنین می توانید حداقل سه روز در هفته ماهی و یک یا دو قاشق روغن ماهی یا هر روز از روغن گل پامچال استفاده کنید.

برخی افزودنی های غذایی (شیرین کننده ها، فسفسات اضافه شده به نوشابه ها) و رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد و پروتئین کم امکان بروز اختلالات فوق را افزایش می دهد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کینوا رنگی را با خواص تسکین دردهای میگرنی، مقابله با دیابت نوع۲، ضد پیری، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، مقابله با مشکلات گوارشی، لاغر کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0