topNotif

نشانه های فشار روانی

3121 بازدید
10 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 11 اسفند 1400

با علایم و نشانه های فشار روانی بر اشخاص آشنا شویم

در این مقاله به علایمی که فشارهای روانی در زندگی روزمره ایجاد می کنند می پردازم در مقالات بعدی به بررسی روش های درمانی خواهم پرداخت.

کنترل فشار روانی چیست !؟

شیوه های متداول کنترل و مهار فشار روانی انواع گوناگونی دارد، اما سه دسته از  تاکیدهای آن ها چشمگیر ترند.

  • یکی بر علائم و نشانه های فشار روانی
  • دیگری بر رویدادهای زندگی
  • و سوم بر آرمیدگی تاکید دارند.

علایم و نشانه های فشار روانی

توجه به علایم و نشانه های فشار روانی اساسا به توان تشخیص فشار روانی مربوط می شود یعنی توانایی پی بردن به این نکته که آیا خودمان یا دوستان یا همکارانمان اساسا گرفتار فشار روانی هستیم یا خیر؟

هر چند این تشخیص مشکل تر از آن است که در برخورد نخست به نظر می رسد، با این حال در مرحله کنونی متمایز ساختن فشار روانی پس آسیبی از فشار روانی روزمره فواید بسیار دارد. فشار روانی پس آسیبی نتیجه مواجهه با شرایط و رویدادهای فراتر از ظرفیت شخصی برای مقابله با آن هاست برای مثال جان سالم به در بردن از حادثه ای بزرگ یا سانحه ای که در آن احتمال مرگ وجود داشته است. در حال حاضر فشار روانی پس آسیبی نوعی اختلال روانی شناخته می شود که مهار و غلبه بر آن به مشاوره حرفه ای نیاز دارد.

نشانه های فشار روانی

نشانه های فشار روانی

رویدادها و مردم فی نفسه تنش زا نیستند، بلکه مشغولیت فکری به پریشانی هیجانی که با این رویدادها همراه است آن ها را تنش زا می سازد. البته امکان شناسایی علایم و نشانه های فشار روانی روزمره وجود دارد و می تواند مفید هم باشد، البته به شرط آن که این کار با احتیاط انجام گیرد و به یاد داشته باشیم که نکته پر اهمیت همان تغییر رفتار است. برای مثال کشیدن 20 سیگار در طول روز ممکن است عادتی مقاوم و پایدار باشد و با فشار روانی ارتباطی نداشته باشد، اما اگر یک باره مصرف شخصی به 30 – 40 سیگار در روز افزایش یابد ممکن است این تغییر پیامد فشار روانی باشد. بنابراین به جای هر رفتار باید نسبت به تغییر رفتار گوش به زنگ و هشیار بود.

الگوهای خوردن و خوابیدن

یکی از پیامدهای رایج فشار روانی، اختلال خواب است. از قبیل دیر به خواب رفتن، از خواب پریدن با کوچکترین و کمترین صدا و احساس خستگی حتی پس از 8 ساعت خواب، این گونه آشفتگی ناشی از اشتغال ذهن به نوعی ناراحتی هیجانی است. برای حل این دسته از مشکلات لازم است شخص از وضع و حال خودش آگاه شده و از خواب بی خبری به خود آید. بر هم ریختن الگوی خورد و خوراک نیز معمولا با فشار روانی ارتباط دارد و همانند خواب ممکن است هر دو حالت در آن روی دهد. زیاد خوردن یا بسیار کم خوردن، تغییر در الگوی خورد و خوراک می تواند دو چندان مشکل ساز باشد زیرا تغییرات فیزیولوژیک ناشی از آن خود می توانند مانع از هضم درست غذا می شود.

سیگار یا الکل

عادت سیگار کشیدن خودش واکنشی به فشار روانی است. سو مصرف الکل برای مبارزه با فشار روانی به کار می رود اما بهتر است این روش کنار گذاشته شود زیرا الکل موجب بی خبری موقت می شود و زمانی که دوباره هوشیار می شوید مشکلات همان مشکلات هستند.

 

همچنین بخوانید: نقش اضطراب در قدرت مغزی و راه های کنترل آن

 

بدخلقی و تحریک پذیری

یکی از روش های مفید برای تامل در مورد بدخلقی گذرا و تحریک پذیری بررسی آن در زندگی روزمره خود و نزدیکانمان است. یعنی اگر اخیرا دچار بدخلقی زیادی می شوید این نیز علتی دارد و باید پی آن بگردید.

اضطراب و افسردگی

رابطه اضطراب و افسردگی با فشار روانی رابطه روشن و آشکاری است و هر چند معمولا آن ها را مستقل و مجزا از هم می دانیم با این حال به ندرت مستقل از یکدیگر رخ می دهند. آدمی بیشتر دستخوش نوسان های شدید خلق از اضطراب به افسردگی و بالعکس می شود هر چند این دو معمولا با جهت گیری های زمانی متفاوتی ارتباط دارند. افسردگی در واقع افسوس خوردن بر رویدادهای گذشته است، چنانچه افسوس بر گذشته از نگرانی یا دلشوره آینده چیزی کم نمی کند بلکه فقط شخص را از زمان و فرصت حال محروم می سازد.

فراموشکاری و خیال بافی

این دو در مدار و مرکز برنامه سازگاری با تغییرات زندگی قرار دارند. نکته ای که باید بفهمیم این است که بیشتر اوقات بیداری خود را صرف خیال بافی بیهوده نکنیم.

خستگی و فقدان شور و شوق

خستگی و بی تفاوتی و خمودگی از نشانه های فشار روانی هستند .

آسیب پذیری در برابر بیماری

اعتقاد بسیاری از مردم بر این است که فشار روانی منجر به بیماری می شود. عکس آن نیز صدق می کند یعنی بیمار بودن نیز احساس نگرانی و پریشانی در پی دارد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق گل ختمی را با خواص درمان آسم، ضد ناراحتیهای عصبی و عضلانی، رفع التهاب مثانه، برونشیت و گرفتگی صدا، نرم کننده پوست، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

برچسب ها:
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0