topNotif

علائم بارداری و نشانه هایی که می گویند شما باردار هستید

2631 بازدید
30 خرداد 99
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

نشانه ها و علائم بارداری

علائم و نشانه هایی وجود دارد که در ابتدای بارداری روی یک زن ظاهر می شود که می تواند از آن برای استنباط احتمال بارداری استفاده کرد، اما ممکن است خانم در تمایز بین برخی از علائم و نشانه های اوایل بارداری و علائمی که قبل از قاعدگی پیش می آید، اشتباه کند. این به دلیل شباهت های بسیار زیاد در علائم است و بنابراین نمی توان مطمئن بود که یک حاملگی به دلیل ظهور برخی از علائم آن بر روی خانم است؛ این علائم شاخص های عمومی محسوب می شوند. تنها راه تایید بارداری با آزمایش بارداری یا سونوگرافی است، اما علائم اولیه متداول وجود دارد، که می تواند شما را از بارداری مطلع کند. در این مقاله با علائم متعدد بارداری آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

 

علائم بارداری

علائم بارداری

 

نشانه ها و علائم بارداری

به طور کلی، علائم اصلی بارداری را می توان به شرح زیر توصیف کرد:

تاخیر یا قطع سیکل قاعدگی

یکی از اولین علائمی که ممکن است یک خانم باردار متوجه شود این است که دوره قاعدگی دیرتر از حد معمول رخ دهد، اما بارداری تنها دلیل تاخیر در چرخه قاعدگی نیست، در حقیقت دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به تاخیر یا قطع سیکل قاعدگی شوند از جمله کاهش وزن، اختلال هورمونی، استرس و فشار روانی. به طور کلی یک خانم نمی تواند به قطع عادت ماهانه (آمنوره) به عنوان علامت بارداری تکیه کند.

نکته: پريود شدن در زمان بارداری در پدیده نادری به نام بارداری نهان ممکن است و گاهی تا پایان دوران حاملگی ادامه پیدا می کند.

تغییرات هورمونی

سطح هورمون در طول بارداری بسیار متفاوت است و این می تواند منجر به تغییرات زیادی در بدن یک زن باردار شود. برخی از تغییرات از هفته اول بارداری روی سینه ها مشاهده می شود مانند: سینه های متورم، افزایش حساسیت و درد در سینه ها و همچنین تغییر رنگ ناحیه اطراف نوک پستان. هرچه سن حاملگی بیشتر باشد، این علامت کمی بیشتر است.

لازم به ذکر است که درد پستان ممکن است در مراحل اولیه بارداری نگران کننده باشد، اما به محض تثبیت هورمون ها، اغلب این علائم معمولا از بین می روند.

افزایش ادرار

در نظر گرفتن افزایش ادرار علائم شایع در زنان باردار است. از مراحل اولیه بارداری، یک زن به دلیل تغییرات هورمونی که همراه با بارداری است، می تواند نیاز به ادرار را احساس کند و این پدیده پس از آغاز هفته ششم بارداری، در یک زن باردار به شدت مشاهده می شود.

یبوست

در دوران بارداری، افزایش درصد پروژسترون در بدن زن بسیار طبیعی تلقی می شود، اما این افزایش می تواند منجر به رنج ناشی از یبوست شود. این علامت یک حاملگی ناخواسته است که به دلیل تاثیر هورمون پروژسترون در دستگاه گوارش ایجاد می شود و باعث کند شدن حرکت مواد غذایی در روده می شود. همچنین هنگامی که شما شروع به مصرف قرص های ویتامین و آهن می کنید، آهن باعث افزایش یبوست می شود.

یبوست را می توان با نوشیدن آب کافی، انجام برخی ورزش ها و سعی در خوردن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر، درمان و کاهش داد.

 

همچنین بخوانید:  علائم عفونت کلیه پس از زایمان

 

قولنج و گرفتگی

هنگامی که یک تخم لقاح یافته به دیواره رحم وصل می شود، برخی از علائم رایج در یک زن باردار ظاهر می شود مانند احساس گرفتگی در شکم که مانند مواردی است که خانم ها در دوره قاعدگی تجربه می کنند و به دلیل شباهت های مربوط به هر یک از آنها، ممکن است دچار سردرگمی شوند. معمولا این اسپاسم ها در ابتدای بارداری به آرامی شروع می شوند و سپس با گذشت زمان از بین می روند، اما اگر درد شدید باشد یا همراه با خونریزی شدید یا سایر علائم مزاحم باشد، مراجعه به پزشک توصیه می شود.

حالت تهوع

حالت تهوع یکی دیگر از شایع ترین علائم در بین خانم های باردار است و گرچه حالت تهوع در ارتباط با بارداری به عنوان بیماری صبحگاهی شناخته می شود، اما وقوع آن محدود به دوره صبحگاهی روز نیست، زیرا زنان باردار می توانند در هر ساعت از شبانه روز احساس تهوع کنند، اما در دوره صبح بیشتر است.

سرگیجه

افزایش حجم خون و گسترده شدن عروق خونی ممکن است در زنان باردار سرگیجه ایجاد کند. ممکن است بعضی اوقات احساس سرگیجه کنید، اما این معمولا فقط در سه ماه اول اتفاق می افتد. اگر این اتفاق بیش از حد در مدت زمان بارداری رخ دهد، قطعا با پزشک خود صحبت کنید.

خستگی و ضعف عمومی بدن

زنان باردار ممکن است از هفته های اول بارداری احساس خستگی و ضعف کنند. خستگی برای بعضی از خانم ها خیلی زود اتفاق می افتد، زیرا بدن آنها در آماده سازی برای حمل کودک دستخوش تغییرات زیادی می شود.

همچنین دلیل دیگر این امر به دلیل زیاد بودن هورمون پروژسترون در ابتدای بارداری است؛ عوامل دیگری مانند: تغییر فشار خون و سطح قند در بروز خستگی دخالت دارند، بنابراین در این مورد توصیه می شود که زن باردار استراحت کافی داشته باشد و همچنین می تواند برای کاهش خستگی، مقادیر کافی پروتئین و آهن از طریق یک رژیم غذایی سالم و متعادل، دریافت کند.

افزایش اشتها

درست مانند بسیاری از علائم اولیه بارداری، هوس غذاها به دلیل تغییر در سطح هورمون ها پس از بارداری ظاهر می شود. در حقیقت، ممکن است در ابتدای بارداری و همچنین در طول دوران بارداری، تمایل شدیدی نسبت به برخی از غذاها، به ویژه غذاهایی که بوی قوی یا ناسالم دارند، داشته باشید. هوس کردن چیزهای عجیب و غریب در دوران بارداری چیزی است که معمولا درباره آن می شنوید.

یک زن می تواند از نوع خاصی از مواد غذایی خوشش بیاید و از خوردن انواع دیگر بیگانه باشد، به حدی که این غذاها یا بوی آنها می تواند باعث حالت تهوع شود. این ولع می تواند در طی بارداری ادامه یابد، اما در بیشتر موارد این علائم در پایان سه ماهه اول بارداری از بین می روند. تا آن زمان حتما وعده های غذایی مفید و مقوی بخورید تا از سلامت مادر و جنین اطمینان حاصل شود.

 

علائم بارداری

علائم بارداری

 

خونریزی یا لکه بینی

اولین علائم حاملگی می تواند به صورت لکه بینی ظاهر شود، که گاهی اوقات با خونریزی لانه گزینی نیز شناخته می شود و ممکن است یک زن در شروع اتصال تخم لقاح یافته به دیواره رحم خونریزی را مشاهده کند و این حدود 10-14 روز پس از شروع بارداری رخ می دهد. علاوه بر این، ممکن است خونریزی در بعضی موارد با ترشحات واژن که سفید رنگ است همراه باشد و این ترشحات به دلیل ضخیم شدن دیواره های واژن ظاهر می شود.

نوسانات خلقی

زنان باردار غالبا در دوره اول بارداری دچار عدم تعادل عاطفی می شوند و باز هم دلیل این امر ناشی از تغییر هورمون های ناشی از بارداری است. نوسانات خلقی (مانند عصبی بودن و افسردگی) معمولا در سه ماه اول بارداری ظاهر می شود و بعد از مدت زمانی کوتاه همه چیز دوباره به ثبات باز می گردد.

ترشحات واژن

ترشحات واژینال ممکن است نشانه بارداری باشد و در آغاز بارداری ممکن است رخ دهد. غدد گردن رحم، مخاط پلاگین ایجاد می کند و به طور معمول ورودی دهانه رحم را مسدود و از عفونت پیشگیری می کند و به محافظت از کودک در برابر عفونت کمک می کند؛ در این دوره ممکن است متوجه افزایش کمی ترشحات واژن شوید. مخاط پلاگین ترشحات رنگی یا قهوه ای هستند.

ترشحات واژن نباید بی بو باشد و احساس سوزش یا خارش داشته باشد. زیرا اینها علائم عفونت است که نیاز به معالجه پزشکی دارد.

تغییرات جسمی

ممکن است یک زن از ابتدای بارداری متوجه تغییراتی در بدن خود شود، مانند:

  • تغییر ماهیت پوست: زن باردار ممکن است متوجه شود که پوست وی تازه تر و براق تر به نظر می رسد.
  • ظهور رگ های زیر پوست: به دلیل افزایش میزان خون در بدن یک زن باردار و افزایش کار قلب برای رفع نیازهای بارداری.
  • رگه های آبی می توانند در شکم، سینه و پاها ظاهر شوند.
  • تغییرات واژینال: پوشش واژن ضخیم تر و حساس تر می شود.

آکنه

همچنین ممکن است آکنه و سایر تغییرات در پوست نشانه بارداری باشد. اما در انتخاب داروهای مورد استفاده برای درمان آن مراقب باشید. برخی از داروهای خاص مانند Accutane و داروهای سرشار از ویتامین آ می توانند باعث ناهنجاری جنین شوند. بهتر است در مورد نحوه درمان پوست در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

سردرد

سردرد در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می یابد. این ممکن است علامت بارداری باشد، اما لزوما دلیلی بر بارداری نیست؛ موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث سردرد شود، مانند استرس. سردرد ممکن است در هر زمان در دوران بارداری رخ دهد، اما معمولا در سه ماهه اول بارداری افزایش می یابد. اگر نمی توانید درد را تحمل کنید، در مورد درمان های بی خطر برای جنین با پزشک خود صحبت کنید.

چه زمانی آزمایش بارداری انجام شد؟

اگر به بارداری شک دارید، آزمایش بارداری انجام دهید. این آزمایش سطح گنادوتروپین کوریونی انسان را اندازه گیری می کند. هورمون اچ سی جی یا گنادوتروپین (به انگلیسی: Human chorionic gonadotropin) از هورمون هایی است که در حین حاملگی تولید می شود.

بهترین آزمایشات می تواند 25 تا 50 میلی آمپر / میلی لیتر گنادوتروپین کوریونی را اندازه گیری کند. آزمایش خون دقیق تر است و می توان 7 تا 10 روز پس از تخمک گذاری انجام داد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

مویز را با خواصدرمان انواع بیماری های عفونی، تقویت کننده معده، کبد، بینایی، تقویت حافظه، محرک نیروی جنسی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0