نعنا فلفلی را بیشتر بشناسیم و خواص و مضرات آن را بدانیم

3709 بازدید
10 آبان 96
سمانه
,,

نعنا فلفلی را بیشتر بشناسیم و خواص و مضرات آن را بدانیم

نعنا فلفلی (Peppermint) که با نام های دیگری نظیر سوسنبر، سیسنبر، سوسن عنبر، آس بویه، آویشن واقعی، آویشن وحشی، آویشن خزنده و آویشن برکلند شناخته می شود، گیاهی است از خانواده نعناییان است. این گیاه دارای ساقه های خزنده به ارتفاع 15 تا 30 سانتی متر می باشد که با فاصله زیاد از هم می رویند. سوسنبر به حالت وحشی نمی روید و معمولا در گودال ها و کنار جاده ها رشد می کند. از برگ های خشک یا تمامی قسمت های نعنا فلفلی یا سوسنبر مانند دیگر گونه های آویشن در ناراحتی های تنفسی به عنوان خلط آور و ضد سرفه استفاده دارویی می شود و به عنوان بادشکن و مقوی معده مصرف سنتی دارد. حال در این مطلب به بررسی فواید، مضرات، مواد آلی و زیستگاه این گیاه خواهیم پرداخت.

مشخصات ظاهری نعنا فلفلی

نعنا فلفلی گیاهی است، از خانواده نعناییان (Lamiaceae)، دو رگه، پایا که توسط ساقه های خزنده هوایی و زیر زمینی تکثیر می شوند. این گیاه دارای نمونه هایی به اشکال متفاوت و متمایز از یکدیگر، به طوری که در بین آن ها پایه هایی با ساقه مدور یا چهارگوش (طول 40 تا 80 سانتی متر) و فرم هایی با ریشه های نابجا که در ناحیه ساقه خوابیده بر روی زمین است، دیده می شود. برگ ها بر حسب گونه گیاه تا حدودی متغیر هستند. از مشخصات آن، برگ های متقابل، کوچک، بیضوی و نوک تیز به درازای یک سانتی متر بوده و دارای رنگ سبز مایل به قرمز است.

گل های کوچک آن به رنگ های گلی، سفید یا ارغوانی و مجتمع در کناره برگ ها می باشد. واریته های متعددی از این گیاه وجود دارد که دارای عطر و بوی متفاوتی است. نعنا فلفلی در خاک غنی و سبک و مرطوب کشت می شود (به ندرت از طریق دانه کشت می شود) و پس از گل دادن دو بار در سال (تابستان و پاییز) محصول می دهد.

 

نعنا فلفلی را بیشتر بشناسیم

نعنا فلفلی را بیشتر بشناسیم

 

محل رویش و پراکنش گیاه سوسنبر

سوسنبر یا نعنا فلفلی بومی اغلب نقاط اروپا و برخی از آسیا است و در کشورهای بالتیک و اوکراین به صورت خودرو بهره برداری می شود. این گیاه به صورت خودرو در ایران رویش ندارد، اما دو گونه از آن در نواحی شمالی ایران و تهران وجود دارد.

اندام مصرفی نعنا فلفلی

بخش های مصرفی این گیاه، اندام های هوایی آن می باشد. گرچه شناسایی ظاهری انواع نعناییان و آویشن ها از یکدیگر کمی دشوار است، ولی از طریق شکل ظاهری برگ ها و عطر آن ها می توان آن ها را از همدیگر تمیز داد. به طور کلی سوسنبر شامل قطعاتی از ساقه ها به رنگ قرمز بنفش، به شکل گرد تا چهارگوش، چوبی و دارای حفره میانی است.

برگ ها کوچک، بیضی مانند، با دمبرگ کوتاه، نوک تیز و به داخل خمیده و دارای نقاط ریزرمربوط به غده های ترشحی است. گل ها لوله ای هستند و به رنگ قرمز- بنفش دیده می شوند. میوه ها کوچک، گرد، فراوان و قهوه ای رنگ هستند. نعنا فلفلی بسیار خوش بو با مزه ای مطبوع و کمی تلخ است و پودر آن نیز به رنگ سبز سدری با درات ریز بنفش رنگ دیده می شود.

 

همچنین بخوانید:  انواع گونه های نعنا

 

ترکیبات شیمیایی گیاه سوسنبر

نعنا فلفلی دارای ترکیبات اسانسی فرار حاوی مانتول و کارواکرول است. علاوه بر این، گیاه نعنا فلفلی شامل تانن هایی از خانواده نعنا، فلاونوئیدها و تری ترپن ها می باشد.

خواص دارویی نعنا فلفلی

نعنا فلفلی گند زا، بادشکن و ضد اسپاسم است. همچنین، دستگاه گوارش، ترشحات معده و صفرا را تحریک کرده و خاصیت ضد التهابی دارد. نعنا فلفلی را اغلب به شکل دمنوش (مراقب باشید گیاه نجوشد) برای ضعف معده و روده، اسپاسم دستگاه گوارش و نفخ استفاده می کنند. این گیاه بهترین دارو برای یرقان و سنگ های صفراوی می باشد و استنشاق آن برای درمان سرماخوردگی و عفونت های گلو بسیار مفید است. علاوه بر این، استعمال خارجی از سوسنبر زخم های پوستی را درمان می کند.

عرق نعنا فلفلی یک حس خنکی در بدن ایجاد می‌کند و دارای اثر آرام بخش بر روی بدن است. به طوری که اگر به صورت موضعی استفاده شود می‌تواند درد عضلات را تسکین بدهد. این گیاه همچنین دارای خواص ضد میکروب است، بنابراین می‌تواند بوی بد دهان را از بین برده و مشکلات گوارشی را تسکین دهد.

 عصاره روغنی نعنا فلفلی برای تسکین دردهای میگرنی نیز موثر است. کافی است یک قطره عصاره روغنی نعنا فلفلی را در کمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون حل کرده و روی شقیقه‌هایتان زده و ماساژ دهید.

توجه:

توصیه می شود که افراد مبتلا به ﺁﮐﻠﺮﯾﺪﺭﯾﺎ (ﮐﻤﺒﻮﺩ ﺗﺮﺷﺢ ﺍﺳﯿﺪ ﻣﻌﺪﻩ)، انسداد مجاری صفراوی یا کیسه صفرا و یا سنگ های صفراوی از مصرف نعنا فلفلی خودداری نمایند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نعنا فلفلی را با خواص مقوی معده، کاهش وزن، ضد درد و اسپاسم، رفع بوی بد دهان، کاهش استرس و خستگی و افزایش انرژی،  درمان بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0