نقاشی درمانی چیست ؟

2716 بازدید
19 تیر 97
سمانه

نقاشی درمانی

همانطور که می دانید نقاشی یکی از راه های بیان احساسات و افکار انسان ها علی الخصوص هنرمندان است. با بازی با رنگ ها درون بوم نقاشی یا حتی دفتر نقاشی تا حد زیادی خود را از استرس تخلیه کرده، آنچه درون ذهنمان جای دارد و ذهن را مشغول کرده را به نمایش می گذاریم و یک اثر هنری بسته به استعداد نقاش خواهیم داشت. در این مطلب به نقاشی تحت عنوان یک درمان نگاه شده که آن را برای شما در ادامه شرح داده ام.

نقاشی کودکان با افراد با سواد علم نقاشی، صحبت می کند. کافیست کمی به نقاشی واقف باشید تا بدانید هر شکل نمادی در زندگی کودک است که درون دفترش جای گرفته است، به طور مثال کودکی که در اغلب نقاشی هایش خورشید ترسیم می کنند با زبان بی زبانی از سرشار بودن از محبت پدرش سخن می گوید.

در این روش درمانی که بسیار شبیه به شعر درمانی روانکاوانه است از درمانجو خواسته می شود از احساسات و یا تفکرات خود طرح و یا یک نقاشی هر چند ابتدایی بکشند. در عین حال از فرد خواسته می شود تا آنجا که می تواند از جزئیات مختلف در نقاشی خود استفاده کند. این روش هم که باز ریشه در اکتشافات روانکاوانه دارد سعی شده است به صورتی غیر مستقیم از مکنونات درونی فرد پرده بردارد. ممکن است تفسیر طرح و یا نقاشی بتواند کمک موثری برای اتخاذ شیوه های درمانی تکمیلی باشد.

نقاشی درمانی چیست ؟

نقاشی درمانی چیست ؟

امروزه از روش های تفسیر طرح و یا نقاشی افراد استفاده های مختلفی می شود برای نمونه در تفسیر دست خط افراد برای مقاصد گوناگون و یا سبک ها در نقاشی های مختلف که هریک به نوعی از نمادگرایی استفاده می کنند و تفسیر این نمادها می تواند احساسات و درونیات فرد را برای روانکاو روشن کند. یکی از نمونه های عملی این روش در لیگ برتر انگلستان توسط شبکه لیک برتر اجرا می شود که در یک برنامه تلویزیونی از بازیکنان مطرح فوتبال شاغل در لیک برتر انگلستان خواسته می شود از چهره خود طرحی روی کاغذ بکشند و این توسط مفسر این شبکه تفسیر می شود.

 

همچنین بخوانید:  وب درمانی چیست ؟

 

یکی از روش های دیگر نقاشی درمانی استفاده از نقاشی های آماده و یا کارت طراحی است، به این صورت که نقاشی های هدفدار روی کارت های مختلف را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می دهند و از آن ها می خواهند که از میان چند کارت یک و یا چند کارت را انتخاب کند. در پایان نوع انتخاب و اولویت انتخاب ها توسط روانکاو یا روانشناس بررسی می شود.

امروزه از این روش درمانی بیشتر در کودکان و نوجوانان استفاده می شود و نسبت به سایر روش های کتاب درمانی مزایایی دارد از جمله چون نیازی به داشتن سواد نوشتن نیست در مورد کودکانی با سن پایین تر هم کارآمد است و همچنین می تواند برای افراد کم سال جذابتر از نوشتن باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده نقاشی درمانی در کودکان و نوجوانان کارکردهای دیگری هم دارد که برای اطلاع از آن ها می توانید به کتاب تفسیر نقاشی های کودکان نوشته جوزف دی لئود از نشر سازمان بهزیستی کشور که در سال 1375 منتشر شده مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقویت قلب را با خواص تقویت قلب، آرام بخش، تنظیم ضربان قلب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0