topNotif

نقش سن و برخی بیماری ها در باروری

1564 بازدید
26 اردیبهشت 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

نقش سن و برخی بیماری ها در باروری !

افزایش سن در مرد و زن باعث کاهش قابلیت باروری می شود. تخمک های زن قبل از تولد به صورت اولیه ایجاد می شوند و معنی آن این است که تخمک های یک زن 35 ساله ده سال از تخمک های یک زن 25 ساله مسن ترند. بعد از 35 سالگی زمان باردار شدن و خطر سقط افزایش می یابد. از نظر زیست شناسی بهتر است باردار شدن در همان سال های اولیه ازدواج صورت گیرد، اما در سال های اخیر متوسط سنی که زن اولین بچه خود را به دنیا می آورد افزایش یافته است. گفتن این جمله به زن بالای 35 سال که شما مسن هستید و تخمک هایتان پیر شده اند اثر روحی – روانی مخربی بر وی خواهد داشت و به جای آن می توان به زن توصیه کرد که با افزایش سطح سلامت خود، کیفیت تخمک ها را افزایش دهد.

نقش برخی بیماری ها و مشکلات طبی!

تعدادی از بیماری ها و مشکلات طبی می توانند اثر منفی روی باروری شما داشته باشند. بعضی از این مشکلات مثل بسته شدن لوله فالوپ به طور مستقیم و بعضی نیز مثل بیماری سلیاک (نوعی بیماری گوارشی) به طور غیر مستقیم بر باروری اثر می گذارند. در هر صورت بسیاری از این بیماری ها قابل مداوا هستند و با افزایش سطح سلامت و تندرستی می توان بر آن ها غلبه کرد و قدرت باروری را به حالت عادی برگرداند.

بیماری هایی که روی قابلیت باروری زن اثر می گذارند !؟

بسته شدن لوله های فالوپ :

لوله فالوپ مسیر ارتباطی تخمدان و رحم است و اسپرم ها شناکنان از این مسیر عبور می کنند تا برای عمل لقاح خود را به تخمک برسانند. در صورت بسته شدن این مسیر مشکلات جدی برای باروری زن ایجاد می شود و مداخله پزشکی جهت رفع آن لازم است.

نقش سن و برخی بیماری ها در باروریسندروم تخمدان پلی کیستیک :

این بیماری علت اصلی عدم تخمک گذاری در بسیاری از خانم ها است. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است دچار افزایش وزن، کاهش یا توقف عادت ماهانه و رشد ناهنجار موهای بدن در ناحیه میان پاها، صورت و روی پستان ها شوند. این بیماران مستعد نوسانات خلقی و احساسی نیز هستند.

فیبروئید ها :

این بیماری عبارت از رشد خوش خیم (غیر سرطانی) بافت های فیبروئید در داخل رحم یا روی آن است. این عارضه خیلی شایع است و اگر باعث فشار به اعضای مجاور خود نشود می تواند سال ها بدون علامت و بدون نیاز به درمان باقی بماند. معذالک در مواردی ممکن است فیبروئید ها منجر به ناباروری یا سقط شوند.

رشد زیاد فیبروئید ها می تواند باعث بزرگ شدن رحم یا پیچ خوردن آن شود که باعث می شود رویان نتواند در دیواره رحم کاشته شود. در چنین حالتی شما ممکن است به راحتی باردار شوید اما به علت عدم امکان کاشته شدن تخمک لقاح یافته در دیواره رحم در همان مراحل اولیه دچار سقط شوید. بافت فیبروئید معمولا با حجم جنین هم سن خود قابل مقایسه است.

اندومتریوز :

در این بیماری بافت پوشش داخلی رحم در مکان هایی خارج از رحم مثل لوله های فالوپ، تخمدان ها، مثانه، روده ها و حتی جاهایی مثل مخاط بینی رشد می کند. سپس این بافت ها در پاسخ به تحریکات هورمونی همانند پوشش داخلی رحم شروع به خونریزی و ایجاد علایم می کنند که این وضعیت در جاهایی که امکان خروج خون وجود ندارد می تواند باعث درد و التهاب شود. مثلا فردی در ایام قاعدگی به علت مهاجرت بافت اندومتر (پوشش داخلی رحم) به راه هوایی بینی در ایام قاعدگی از بینی خونریزی می کند.

چون اندومتریوز می تواند باعث ایجاد ضایعات ناشی از زخم و نیز انسداد هایی در ناحیه حفره لگن شود می تواند روی باروری اثر منفی داشته باشد. به نظر می رسد 50 درصد زنان مبتلا به اندومتریوز مشکلاتی از نظر بارداری داشته باشند. این بیماری در زنان بالای 30 سال که بچه دار نشده اند خیلی شایع تر است. در برخی مبتلایان ممکن است لوله های فالوپ چنان آسیب ببینند که دیگر نتواند تخمک را عبور دهند. اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث ضایعات شدید در تخمدان شود می تواند باعث فقدان تخمک گذاری شود. کاشته شدن بافت های اندومتر (پوشش داخلی رحم) بر روی تخمدان می تواند باعث تشکیل کیست هایی شود که از خون قهوه ای تیره پر شده که کیست های شکلاتی نامیده می شوند.

بیماری سلیاک :

این بیماری در اثر عدم تحمل ماده ای به نام گلوتن ایجاد می شود. گلوتن جزیی مهم از گندم است و غلات دیگر مثل چاودار، جو و جو دو سر نیز حاوی گلوتن بوده می توانند همین مشکل را ایجاد کنند البته برنج و ذرت مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کنند. گلوتن از طریق وارد کردن آسیب به پرزهای دیواره روده و توقف جذب مواد غذایی حیاتی باعث ایجاد این بیماری می شود. تشخیص آن از طریق نمونه برداری از بافت روده و بررسی آن صورت می گیرد. متاسفانه بیماری سلیاک به طور غیر مستقیم می تواند اثر منفی بر قابلیت باروری داشته باشد. علایم کلینیکی سلیاک شامل مدفوع چرب و بدبو، کاهش وزن، کم خونی، نفخ، خستگی و علایم کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می باشند این بیماری می تواند خطر مرده زایی و مرگ قبل از تولد را افزایش دهد.

 

همچنین بخوانید: نقش سن و برخی بیماری ها در باروری

 

بیماری هایی که بر قابلیت باروری مرد اثر می گذارند کدامند !؟

حدود 40 درصد نازایی ها از ناحیه مرد است با این وجود همچنان بیشترین تاکید در بررسی علل نا باروری روی زن ها است. برای پی بردن به علت نازایی هر دو زوج باید از نظر وجود عوامل احتمالی نازایی مورد بررسی قرار گیرند. در این قسمت برخی از علل شایع کاهش باروری در مردان شرح داده شده اند. برخی از این عوامل با ایجاد تغییراتی قابل درمان هستند و بسیاری از آن ها نیز قابل تشخیص اند.

اسپرم غیر طبیعی !

همه مرد ها درصدی اسپرم غیر طبیعی دارند که تا 70 درصد آن قابل قبول است. اسپرم غیر طبیعی ممکن است دو سر داشته باشد یا اصلا دم نداشته باشد. اگر درصد اسپرم های غیر طبیعی در منی مرد خیلی بالا باشد می تواند اثر منفی روی باروری داشته باشد. برخی از متخصصین عقیده دارند که اسپرم های غیر طبیعی در عبور از لوله فالوپ و نیز سوراخ کردن دیواره تخمک دچار مشکل می شوند. تعداد زیاد اسپرم ها می تواند احتمال باروری را افزایش دهد و نرمال بودن آن ها نیز نقش حیاتی در باروری دارد. نتایج یک تحقیق نشان داده است که مردان با تعداد کم اسپرم ها همچنان می توانند بارور باشند. به شرط اینکه درصد اسپرم های طبیعی در آن ها بالا باشد.

واریکوسل !

واریکوسل عبارت است از گشاد شدن سیاهرگ های اطراف بیضه، این عارضه اغلب مشکلی برای باروری مردان ایجاد نمی کند اما می تواند از طریق افزایش دمای بیضه بر فرآیند تولید اسپرم ها آسیب وارد کند. به همین دلیل بستن این سیاهرگ ها (جراحی واریکوسل) در برخی مردان مبتلا مشکلات باروری را اصلاح کرده و در برخی دیگر تاثیر نداشته است. متاسفانه پزشکان نمی توانند پیش بینی کنند که درمان واریکوسل در چه کسانی مفید است و در چه کسانی تاثیری ندارد.

نقش سن و برخی بیماری ها در باروریانسداد ها !

انسداد یا گرفتگی در بخشی از دستگاه تناسلی مردانه می تواند از طریق بستن مسیر خروج اسپرم و جلوگیری از انزال روی باروری مرد اثر منفی بگذارد. این انسداد ها می توانند در اثر ضایعات ناشی از عفونت هایی مثل مایکوپلاسما یا اورئاپلاسما و نیز جراحی های قبلی ایجاد شوند. یک ضایعه شدید ناشی از لگد زدن محکم به کشاله ران در برخی ورزش ها حتی می تواند تولید اسپرم را در بیضه ها متوقف کند.

بیضه نزول نکرده !

این عارضه عبارت است از عدم نزول بیضه از داخل حفره شکم به داخل کیسه بیضه در طی تکامل جنین در رحم مادر، در اطفال مبتلا به این بیماری از روش جراحی برای وارد کردن بیضه به داخل کیسه بیضه استفاده می شود. در صورت تشخیص دیر هنگام و در نتیجه عمل جراحی دیر هنگام این مشکل می تواند اثر منفی بر باروری مرد داشته باشد.

بیماری های دیگر !

دیابت شیرین و دیگر اختلالات غدد درون ریز مثل بیماری های غده تیروئید و دیابت بی مزه می تواند در کنترل هورمونی تولید اسپرم مداخله کنند. عفونت های پروستات و اپیدیدیم می توانند باعث مداخله در تولید اسپرم یا انسداد مجرای خروج آن شوند. عفونت های دیگر مثل ورم بیضه  ناشی از اوریون می توانند باعث نا باروری همیشگی شوند.

چه عفونت هایی که بر روی قابلیت باروری زوج تاثیر منفی می گذارند!؟

بسیاری از مردم باور نمی کنند که برخی عفونت ها می توانند بر قابلیت باروری شخص آسیب برسانند. برخی از عفونت ها هم در مرد و هم در زن باعث نا باروری می شوند. برخی کاشته شدن رویان در داخل رحم را مختل می کنند و برخی باعث سقط می شوند. در مرد ها عفونت در کیسه منی یا غده پروستات از راه های خاصی می تواند بر اسپرم ها اثر کند. سلول های چرک توانایی شناگری اسپرم ها را کاهش می دهند. بعضی عفونت ها می توانند باعث مرگ اسپرم ها شوند. بعضی عفونت ها می توانند باعث مسدود شدن مسیر عبور اسپرم در دستگاه تناسلی مرد شده منجر به توقف انتقال اسپرم ها شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 

خرنوب را با خواص درمان نازایی آقایان، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0