topNotif

نقش مواد غذایی در حفظ و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن

2230 بازدید
26 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

نقش مواد غذایی در حفظ و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن که بد نیست بدانیم

در هر لحظه بدن ما با میلیون ها بلکه میلیاردها باکتری و ویروس بیماری زا در تماس است. حتی وقتی که قلم را برای نوشتن به دست می گیرید و یا موقعی که یک جفت جوراب را بر می دارید که به پا کنید، با میلیون ها میکروب تماس دارید. وقتی که با پای برهنه روی چمن راه می روید، هزاران قارچ و باکتری با کف پای شما تماس می یابد. در این دنیای سراسر خطر و مملو از باکتری و ویروس، اگر سیستم دفاع طبیعی بدن وجود نداشت، انسان نمی توانست وجود داشته باشد. میکروب ها در داخل و خارج بدن به سرعت و به تعداد بی شماری تکثیر می یابند، ولی سیستم دفاعی طبیعی بدن آن ها را کنترل می کند و مانع از تکثیر و تهدید آن ها می شود.

نقش مواد غذایی در حفظ و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن

نقش مواد غذایی در حفظ و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن

رژیم غذایی و تقویت سیستم ایمنی بدن

موفقیت بدن انسان برای تامین یک سیستم دفاع طبیعی سالم و قوی که بتواند با حمله سراسری میکروب ها مبارزه کند و فاتح شود و سلامتی انسان را حفظ نماید، مربوط می شود به اینکه انسان چه غذایی می خورد و رژیم غذایی و رژیم زندگی او چیست. در هر نقطه از دنیا که مواد غذایی مناسب و سالم و کافی و مغذی در اختیار مردم نیست، معمولا مردم آن دیار دارای سیستم دفاع طبیعی ضعیفی هستند و بیماری های عفونی به سرعت در بین آن ها نفوذ می کند و گسترش می یابد.

باید توجه داشت منظور از رژیم غذایی صحیح، رژیم غذایی مناسبی است که با هدف تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و توصیه های کارشناسان تهیه شده باشد. چه بسا رژیم غذایی اغلب روستاها که از مواد غذایی طبیعی تشکیل می شود و در محیط کار و فعالیت بدنی مصرف می شود، صحیح تر و مناسب تر از الگوی غذایی ساکنین شهرهاست.

در افراد مبتلا به بیماری بسیار سخت، نظیر سرطان، که در اثر عوارض بیماری نمی توانند غذای کافی بخورند، سیستم دفاع طبیعی آن ها لطمه می بیند. بدن حتی اگر از بابت یک نوع ماده مغذی مفید در تنگنا قرار گیرد، سیستم دفاع طبیعی آن ضعیف می شود. مثلا افرادی که از نظر ویتامین ب6 خیلی فقیر و ضعیف باشند، تعداد گلبول های سفید مبارز و مدافع سلامتی آن ها کم می شود.

نقش مواد غذایی در حفظ و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن

نقش مواد غذایی در حفظ و تقویت سیستم دفاع طبیعی بدن

سیستم دفاع طبیعی بدن:

یکی از پیچیده ترین و مهم ترین دستگاه های مجهز و خودکار پر رمز و راز خلقت که در بدن ودیعت گذارده شده است، سیستم دفاع طبیعی بدن است. این سیستم دارای دو بخش است. یکی بخشی است که می توان آن را بخش غیر ممیز نامید. یعنی در آن بخش، فرق نمی کند که میکروب حمله کننده از چه نوعی است. هر چیزی که با این بخش تماس بگیرد، مورد حمله ی متقابل و دفاع قرار می گیرد.

مثلا پوست بدن، سپر محافظی است در برابر حمله ی انواع باکتری ها و ویروس ها و هر نوع موجود ذره بینی موذی که به بدن حمله کند. هم چنین پوست با تولید عرق و چربی که اسید است، از رشد باکتری های مضر و بیماری زا که با آن تماس بگیرند، جلوگیری می کند. یا مخاط معده نوعی اسید یا آنزیم ترشح می کند که میکروب ها را می کشد. بزاق دهان و اشک چشم نیز دارای نوعی آنزیم هستند که باکتری را می کشد و ده ها مثال دیگر که قسمتی از ساختمان پیچیده دفاع طبیعی بدن را تشکیل می دهند.

 

همچنین بخوانید:  عوامل تضعیف و تقویت کننده سیستم ایمنی

 

آنتی بادی :

حال در مقابل، اگر میکروبی موفق شود سدهای مختلف یاد شده بالا را دور زده، از آن ها رد شود و داخل بدن شود با یک رده ی دیگر مدافع برخورد می کند که آن، سیستم مشخص و ممیز دفاع بدن است. این بخش از سیستم دفاع طبیعی بدن انسان فوق العاده حساس و تمیز دهنده است، میکروب حمله کننده را شناسایی می کند و بر حسب نوع حمله کننده ای که با آن برخورد می کند، نوع خاصی از سلاح های خود را برای دفاع به کار می برد که آن را آنتی بادی گویند. آنتی بادی از جنس گونه ای پروتئین است که برای کشتن هر میکروب خاصی توسط سیستم ایمنی و دفاع طبیعی بدن انتخاب می شود، یعنی فقط برای کشتن آن میکروب خاص کارساز است و در میکروب نوع دیگری بی اثر است.

بنابراین چون بدن هر لحظه ممکن است مورد حمله میکروب های مختلف قرار گیرد، لازم است بدن، صدها میلیون انواع آنتی بادی مختلف بسازد که هر یک، برای از بین بردن میکروب خاصی به کار رود. به علاوه این بخش از سیستم، حافظه بسیار قوی و دراز مدت نیز دارد و همین که یک بار میکروبی حمله کند و سیستم دفاع کند، در حافظه سیستم ثبت می شود و اگر آن میکروب خاص، پس از ماه ها و یا سال ها بعد یک بار دیگر حمله کند، همان نوع خاص آنتی بادی که قبلا برای مقابله با آن میکروب به کار رفته بود، به کار خواهد رفت.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه اکیناسه را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از آنفلوانزا، مقابله با التهاب مثانه، درمان برونشیت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0