نقش ویتامین آ در ساختار بدن

2034 بازدید
01 مرداد 97
سمانه

با نقش ویتامین آ در ساختار بدن آشنا شوید.

ویتامین آ را می توان در سبزیجات و میوه های زرد و سبز رنگ یافت. در تشکیل ماده رنگی سلول های استوانه ای چشم نقش دارد که وظیفه دید در شب را به عهده دارند. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و بدن را در برابر آسیب های رادیکال های آزاد حفاظت می کند.

ویتامین های آ یا رتینول برای بهبود بینایی افراد در نور کم، مثل شب و حفظ سلامتی سطح چشم، دفاع از بدن و سلامتی پوست است. بر اثر کمبود این ویتامین فرد دچار ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم می شود که به این بیماری گزروفتالمی (خشک چشمی) می گویند. اگر کمبود ویتامین آ خیلی شدید شود فرد نابینا خواهد شد. ولی کمبود آن فرد را دچار شب کوری می کند، همچنین کمبود ویتامین آ موجب تحلیل رفتن غدد اشک و بزاقی، تغییر در بافت های پوششی و افزایش خطر عفونت می گردد. علایم مصرف بیش از اندازه آن سردرد، خشکی پوست، حالت تهوع، استفراغ، کاهش اشتها و ریزش مو است. میزان مصرف روزانه ویتامین آ حدود 700 میکرو گرم برای کودکان و 800 میکروگرم برای بالغین، 1200 میکروگرم برای زنان باردار و شیرده می باشد.

نقش ویتامین آ در ساختار بدن

موجب سلامتی پوست، دستگاه تنفس و چشم می شود، حس بینایی و اعصاب را تقویت می کند، در رشد سلول ها، استخوان ها و موها بسیار موثر است بدن را در برابر امراض جلدی و بیماری های میکروبی مقاوم می کند و زخم های عفونی را التیام می بخشد.

نقش ویتامین آ در ساختار بدن

نقش ویتامین آ در ساختار بدن

عملکرد قلب را تنظیم می کند، بیماری های چشمی و عصبی را درمان می کند، از تولید سنگ مثانه جلوگیری می کند، اشتها را متعادل می کند، در فشار خون بسیار مفید است و کار غدد داخلی را تنظیم می نماید. ویتامین آ نقش حیاتی در فعالیت سالم قلب و عروق بدن داشته و تنظیم فشار خون موثر است. ویتامین آ در زخم های پوست، جوش ها و سایر عوارض پوستی اثر درمانی داشته و کمبود آن موجب دیر درمان شدن زخم می شود.

ویتامین آ برای فعالیت مویرگ ها و حفظ جدار آن ها لازم بوده و در عوارض قلبی عروقی یا خونریزی های مغزی کمبود این ویتامین دیده می شود. مصرف ویتامین آ از به وجود آمدن صداهای مختلف در گوش در دوران سالمندی جلوگیری می نماید. ویتامین آ در جلوگیری از پیری زودرس و نگه داری سلول های بدن و شادابی آن ها تاثیر شایسته ای دارد و امروزه در درمان ها و جلوگیری از نابودی و مرگ اعضای بدن از ویتامین آ استفاده درمانی می شود. ویتامین آ در بیماری های دستگاه تنفس و سلول های مخاطی آن نقش درمانی داشته و کمبود آن موجب عوارضی برای بافت های مخاطی بینی می گردد.

ویتامین آ در دوران بیماری ها و عفونت های مختلف در بدن مقاومت را زیاد و عوامل ضد بیماری و ضد میکروبی را تقویت می نماید و موجب رفع بیماری شده و به سلامت بدن کمک می نماید.

ویتامین آ در رشد و نمو تاثیر دارد و برای کودکان جز ضروریات حیاتی می باشد که رشد و نمو آن به نحو شایسته ای انجام پذیرد و موجب فعالیت و نشاط آنان می گردد و همچنین در بهبود تولید مثل موثر است. ویتامین آ در زگیل یا دانه های پوستی موجب درمان بوده و به نظر می رسد کمبود این ویتامین موجب بروز این دانه ها و یا زگیل می شود. در ضمن به رشد و سلامتی استخوان ها و مو نیز کمک می نماید.

ویتامین آ برای سیگاری ها مضر است.

اگر چه ویتامین آ و مکمل های غذایی دیگر برای سلامت چشم ها مفید است، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که سیگاری ها باید با احتیاط مکمل های ویتامینی حاوی بتاکاروتن را مصرف کنند. افزایش زیاد میزان بتاکاروتن آ ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را در سیگاری ها افزایش دهد، اما سایر مکمل های حاوی مواد مغذی دیگر خطر چندانی ندارند.

 

همچنین بخوانید: علت ایجاد حساسیت غذایی چیست؟

 

گیاهانی که دارای ویتامین آ می باشند.

آلبالو، جعفری، اسفناج، کاسنی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، خربزه، گیلاس، زیتون، پرتقال، ازگیل، گزنه، کاهو، نخود سبز، انبه، هلو، بادام، موز، بلوط، انجیر، انگور، توت، کلم برگ، هویج، کدو، عدس، آویشن شیرازی، به، بولاغ اوتی، بامیه، کرفس، لیمو، انار، آلو، گل کلم، سیر، گردو، فندق، سیب، سیاه دانه، سنجد، گشنیز، ریواس، شلغم، رطب و یونجه جز گیاهانی می باشند که دارای ویتامین آ هستند.

منابع حیوانی ویتامین آ را بشناسیم.

خامه تازه، کره، شیر، پنیر، زرده تخم مرغ و ماست منابع حیوانی سرشار از ویتامین آ هستند.

تذکر : مصرف بیش از اندازه این ویتامین باعث چاقی، سرطان، بزرگ شدن کیسه صفرا و تولید یرقان می شود. این عارضه در حالت عکس یعنی کمبود ویتامین آ نیز پدید می آید. هرگز فراموش نکنید که برای جبران کمبود هر نوع ویتامین یا مواد معدنی شما باید از گیاهان و غذاهای سالم طبیعی آن ویتامین یا ماده معدنی را دریافت کنید و به هیچ وجه فریب تبلیغات قرص های مولتی ویتامین و … را نخورید، زیرا این موارد کاملا شیمیایی و مصنوعی هستند.

 

توجه: به خاطر داشته باشید بدن شما هرگز نمی تواند از طریق قرص، کپسول، دارو یا دیگر مکمل های شیمیایی هیچ نوع ماده معدنی یا ویتامینی را جذب کند، بدن فقط قادر است از طریق میوه، غذا و منابع طبیعی و به مقداری که لازم دارد کمبودهایش را جبران کند. مراقب تبلیغات کذب در مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه ها باشید و هرگز بصورت خودسرانه این مواد شیمیایی را مورد استفاده قرار ندهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کاسنی را با خواص تصفیه کننده خون، سفیدکننده پوست، درمان کم خونی، درمان بیماری های مزمن پوستی (بخصوص اگزما)، رفع یبوست، تقویت کبد، رفع رسوبات ادراری، برطرف کننده جوشهای صورت، رفع ورم التهابی لثه و دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 
توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0