topNotif

نقش ویتامین ب1 در ساختار بدن

1918 بازدید
16 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با نقش ویتامین ب1 در ساختار بدن آشنا شوید

ویتامین ب1 اولین ویتامین کشف شده از ویتامین های گروه ب است و تاثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. ویتامین ب 1 یا همان تیامین از راه روده جذب خون می شود. تغییراتی بر روی آن صورت می گیرد و آماده استفاده از بافت ها می گردد. یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می کند الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین ب 1 می شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود. این ویتامین در داخل مواد غذایی و غلات پخته شده وجود دارد. در سایه این ویتامین محلول در آب شما قادر به تبدیل نشاسته و قند موجود در صبحانه خود به انرژی هستید.

هر چند برنج و غلات کامل، مواد خام غذایی در تمام دنیا به طور طبیعی حاوی تیامین هستند ولی روند تمیز کردن آن ها جهت مصرف این ویتامین را حذف می کند. افرادی که با برنج و غلات فاقد تیامین زندگی می کنند به زودی دچار کمبود تیامین شده و مبتلا به بیماری بری بری می شوند، علایم این بیماری شامل ضعف عضلانی، بزرگی قلب و تورم دست و پا می باشد که حتی راه رفتن را مشکل می سازد. مواردی از این بیماری دیده شده است که بیماران دچار اشکال در راه رفتن بودند و تقریبا به طور معجزه آسایی چند ساعت پس از دریافت تیامین می توانستند راه بروند.

توانایی تیامین در تولید انرژی قابل دسترس برای بدن در مورد مغز اهمیت مضاعفی پیدا می کند. اگر دریافت تیامین شما به شدت کاهش یابد، توانایی مغز شما برای استفاده از گلوکز کاهش خواهد یافت و چنانچه استفاده از گلوکز توسط مغز کاهش یابد اعمال فکری شما مختل خواهد شد. کمبود شدید تیامین نه تنها سلول های مغزی مسئول حافظه را از بین می برد بلکه ممکن است موجب افزایش پروتئینی شود که بیماری آلزایمر را ایجاد می کند. کمبود تیامین همچنین می تواند موجب تغییرات خلق، احساس مبهم عدم آسایش، ترس، افکار بیمار گونه و سایر نشانه های افسردگی شود، علائمی که اغلب به آن ها علایم عاطفه ای – حافظه ای می گویند.

نقش ویتامین ب1 در ساختار بدن

نقش ویتامین ب1 در ساختار بدن

تیامین یک ویتامین قابل حل در آب است لذا مازاد آن از طریق ادرار دفع می گردد. این ویتامین رشد را تقویت کرده و به عمل هضم به خصوص هضم کربوهیدرات ها کمک می نماید، این ویتامین به علت تاثیر بر عملکرد سیستم عصبی و بهبود بخشیدن به حالت روانی، ویتامین اخلاق نامیده می شود. تیامین در بهبود بخشیدن به بیماری های سفر کمک می کند.

عملکرد آن در اندام ها، فعال کردن آنزیم های لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربس دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است، ما برای انجام هر حرکت و یا درک احساس از محیط نیاز داریم پیام های عصبی از مغز به اعصاب بدن منتقل شوند، تیامین در انتقال این پیام ها نقش مهمی دارد.

ویتامین ب 1 جز ویتامین های محلول در آب است و کمبود آن در انسان سبب بروز بیماری بری بری می گردد که معمولا با عوارض قلبی – عروقی و عوارض عصبی همراه است. عوارض قلبی – عروقی شامل تپش قلب، نفس تنگی و هیپرتروفی قلب می باشد که تدریجا منجر به احتقان قلب، کبد و ریه می گردد. عوارض عصبی نیز منجر به پلی نوریت اعصاب محیط می گردد که ممکن است با یک خونریزی مغزی همراه باشد.

نقش ویتامین ب1 در ساختار بدن

موجب تقویت رشد بدن می شود، از تشنج عصبی و کم خونی جلوگیری می کند، درد زایمان را کاهش می دهد و گلبول های قرمز خون را زیاد می کند، دستگاه گوارش را تقویت نموده و اشتها را زیاد می کند، موجب ترشح متعادل صفرا می شود، از تنبلی روده و معده جلوگیری می کند. متابولیسم کربوهیدرات ها، افزایش اشتها، درد عضلات، برای عملکرد صحیح اعصاب و تنظیم اعمال تنفسی ضروری می باشد.

 

همچنین بخوانید: غذا درمانی از گذشته تا امروز

 

علایم کمبود ویتامین ب1 :

کمبود آن بیماری بری بری را سبب می گردد، در آن عوارض قلبی- عروقی و عصبی، آماس روده، گرفتگی عضلات و بی اشتهایی ایجاد می گردد.

میزان مصرف روزانه ویتامین ب1 :

2 میلیگرم (با مصرف کربوهیدرات ها دوران بارداری و شیر دهی و رشد این میزان افزایش می یابد.)

مصرف بی خطر تیامین

هر چند مسمومیت با تیامین که علایم آن شامل خارش، سوزن سوزن شدن و درد است توسط دوزهای بالای تزریقی ایجاد می شود. ولی هیچ شاهدی دال بر ایجاد مسمومیت از راه مصرف خوراکی وجود ندارد.

منابع تیامین

منابع گیاهی : کاسنی، پیاز، سیب زمینی، ترشک، زرده تخم مرغ، سبزیجات تازه و خام، فندق، گردو، تره، آلو، پرتقال، کلم برگ، انار، انجیر، لوبیا، شاهی، اسفناج، بادام، قارچ، چغندر، سیب، شاه بلوط، نارنج، خرما، انگور، زرد آلو، گوجه فرنگی، موز، لیمو ترش، گندم، جوانه گندم، سبوس برنج، تربچه، نارنگی، عدس، توت خشک و نخود فرنگی جز این منابع هستند.

منابع حیوانی : گوشت گاو، جگر، غذاهای دریایی، زرده تخم مرغ و مخمر آب جو وجود دارد.

نکته : حرارت، الکل، کافئین و هوای آزاد از جمله عوامل از بین برنده این ماده مغذی اند.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کنجد خام را با خواص کمک به کاهش فشار وچربی خون، درمان یبوست، پیشگیری از میگرن، پوکی استخوان، سرطان روده، لطیف کننده صدا، افزایش توان جنسی در مردان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0