نقش و عملکرد حیاتی بینی

2581 بازدید
21 مرداد 97
سمانه

نقش و عملکرد حیاتی بینی

بینی از اعضایی است که در صورت انسان، وظیفه دریافت بوها را به عهده دارد. به عبارتی نخستین مرحله ورود رایحه ها از آنجا آغاز می شود اما بینی تنها عضوی است که انگار نه انگار وجود خارجی هم دارد. هنگامی که سرما می خوریم و عطسه می کنیم دگرگونی های شگفتی در درون بینی ایجاد می شود در پزشکی آن را انسداد بینی می نامند. بینی در تصادفات و حوادث ناگوار بیشترین صدمه را می بیند و در مکان آسیب قرار دارد.

بی توجهی به بینی و حس بویایی در اشعار شاعران نیز پیداست. غزل ها و سروده هایشان تنها نمودی از چشم ها، گوش ها و لب ها هستند که به آن زینت می بخشند. بینی به عنوان یکی از اندام های مهم بدن باید تلقی گردد زیرا اهمیت توجه به آن کمتر از سایر اندام ها نیست. این عضو کار بسیاری را انجام می دهد که پس از آگاهی از آن انگشت به دهان خواهیم ماند.

مثلا کافی است شما به پهلوی چپ بخوابید آن وقت خواهید دید که عروق سوراخ چپ بینی از خون پر می شود. همین که این وضع پیش آمد بینی وارد عمل می شود. حدودا در عرض دو ساعت علامت ساکت و بی سر و صدایی را ارسال می کند که این نشانه باعث می شود تا شما غلتی بزنید و به پهلوی دیگر بخوابید.

نقش و عملکرد حیاتی بینی

نقش و عملکرد حیاتی بینی

اما بشنوید از محبت و مهربانی بینی

گفتیم یک علامت ساکت و بی سر و صدا می دانید چرا بی سر و صدا ؟ برای اینکه شما مبادا خدای نکرده از خواب بیدار شوید. بینی هیچگاه آسایش و استراحت شما را به هم نمی زند. متاسفانه او متهم به مزاحمت است. به طور اتوماتیک وار هر چیزی را که شما نوش جان می کنید، بو می کشد، تا نکند خدای نکرده غذای فاسد و مسموم را میل نمایید.

چنانچه خانم خانه غذایی مانند کتلت و گوشت درست کند بوی آن باعث تحریک شدن اطرافیان می گردد زیرا بلافاصله خبر به غدد بزاقی می رسد دهان آب می افتد و شیره های گوارشی حرکت را آغاز می کنند.

اگر خدای نا کرده دچار سرماخوردگی یا هر بیماری دیگری که حس بویایی شما را شدیدا مختل کند شدید دیگر نمی توانید بوی کتلت و گوشت را از ماکارونی تشخیص دهید. آنگاه غذای شما دیگر مزه ای برایتان ندارد. اشتهایتان را از دست می دهید و با کاهش وزن رو به رو می شوید.

 

همچنین بخوانید: علائم و درمان بیماری های بینی

 

اهمیت بینی در خوش صدایی

این خودش یک امر بسیار قابل توجهی است که بیشتر انسان ها از آن خبر ندارند. خداوند آوایی را به انسان ارزانی داشته که بینی به زیبایی آن می افزاید. کسانی که به انحراف بینی به ویژه از نظر شکل داخلی و ساختمانی آن دچارند صدایی نارسا دارند که این صدا برای دیگران کاملا مفهوم نیست.

بخشی از طنین صدای انسان را بینی می سازد. شاید باورتان نشود اما با آزمایشی ساده به اهمیت آن پی خواهید برد. با انگشتهایتان بینی خود را بگیرید و فشار دهید و در همان حال سعی کنید که صحبت نمایید. آن وقت خواهید دید که صدای دیگری از دهانتان خارج می شود آن هم چه صدایی، قسمت استخوان های درون بینی در هر طرف آن حفره های کوچکی قرار دارد که شاید شما از آن بی خبر بودید، اما هم اکنون متوجه آن شدید.

جای این حفره ها داخل گونه ها در استخوان بالای چشم ها و در دیواره بین بینی و چشم ها، پشت حفره اصلی قرار دارد. هشت عدد از سینوس های بینی را همین فضاهای خالی درست می کنند. اینها مقداری از رطوبتی را که برای نمدار کردن هوا لازم است فراهم می نمایند و علاوه بر این کمی هم به کیفیت صدا کمک می کنند و مغز را سبکبار می سازند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سیاه دانه را با خواص درمان تب، درمان اسهال، درمان دیابت نوع 2، درمان ریزش مو، درمان فشار خون بالا، درمان سردرد و میگرن، درمان آسم، درمان سرطان روده بزرگ، تسکین دردهای شکمی، درمان بی اختیاری ادرار، درمان جوش های چرکی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0