نکات کلیدی برای نگهداری بهتر گیاه شامادورا

920 بازدید
25 آذر 01
مهربانو زهرا

نکات کلیدی برای نگهداری بهتر گیاه شامادورا

روش های نگهداری گیاه شامادورا

درود همراهان همیشگی و مهربانم؛ امروز قراره با هم در مورد گیاه زیبای نخل شامادورا که رشد کندی دارد صحبت کنیم؛ اگر در منزل و محل کارتون نخل شامادورا را نگهداری می کنید پس تا پایان مقاله همراهم باشید امیدوارم مطالبی که گفته می شود مثمر ثمر باشد سپاسگزارم که تا پایان مقاله همراهی ام می کنید.

نخل شامادورا هوای گرم و مرطوب رو دوست دارد و در این آب و هوا رشد مطلوب تری خواهد داشت؛ این گیاه هوای اطراف شما را از هرگونه گازهای مضر پاک سازی می کند و برای تصویه هوای منزل و محل کار شما بسیار مفید است؛ پس اگر قصد خرید این گیاه زیبا و ارزشمند را دارید، باید محیط نگهداری مطلوبی را برایش فراهم کنید.

نور مناسب برای نگهداری از نخل شامادورا

گیاه شامادروا به نور غیرمستقیم متوسط رو به بالا اما فیلتر شده نیازمند است. نور مستقیم برگهای لطیف گیاه را می سوزاند.

همان طورکه نور زیاد و مستقیم گیاه را می سوزاند همچنین نور کم و تاریکی مطلق رشد گیاه را کند یا حتی متوقف و حتی باعث بیماری های قارچی می شود؛ پس حتما باید گیاه را در جایی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار داد.

همان طور که گفته شد گیاه نیازمند رطوبت بالایی است، اگر محل نگهداری این گیاه گرم و خشک است حتما باید رطوبت محیطی گیاه را بالا ببرید.

 

نکات کلیدی برای نگهداری بهتر گیاه شامادورا

نکات کلیدی برای نگهداری بهتر گیاه شامادورا

بهترین دما و شرایط محیطی برای نگهداری نخل شامادورا

برای گیاه جزیره درست کنید جزیره کمک می کند هوای اطراف گیاه مرطوب و شرجی مانند شود.

  • ساخت جزیره: تشت یا زیر گلدانی بزرگی انتخاب می کنیم از سنگریزه پر می کنیم و تشت را پر از آب می کنیم؛ گلدان را وسط تشت روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم، هرگاه آب داخل ظرف تبخیر شد مجددا آنرا پر از آب می کنیم هرگز اجازه ندهید تشت خشک باشد همیشه ظرفی که بعنوان جزیره در نظر گرفته اید باید پر از آب باشد، در ضمن اجازه ندهید ته گلدان شما با آب تماس داشته باشد چون ریشه ها به مرور زمان در آب می پوسند و از بین می روند.
  • راه حل بعدی برای تامین رطوبت محیطی گیاه گذاشتن ظرفهای آب کنار گیاه است.
  • و راه حل آخر اسپری گیاه در زمان صبح زود یا عصر است یا تهیه بخور سرد با فاصله معینی نزدیک گیاه است.

خاک مناسب برای نگهداری از نخل شامادورا

این گیاه خاک سبک بازهکشی بالایی نیاز دارد؛ بنابراین خاک سبک که مخلوطی از خاک برگ + شن و ماسه+ کوکوییت + پرلیت و کمی پیت ماس باشد تهیه می کنیم. چون خاک سبک است و مواد مغذی داخل خاک کم است. در فصل کود دهی (بهار و تابستان) هرماه گیاه را با کود های مخصوص گیاهان آپارتمانی و کود آهن تقویت می کنیم.

 

همچنین بخوانید: علت برگ ریزی گل بنجامین بعد از خرید چیست؟ + راهکاری درمان

 

بهترین روش تکثیر و شرایط نگهداری از بذر نخل شامادورا

روش قلمه زدن گیاه هم به صورت بذر و تقسیم بوته درفصل بهار و پاییز است.

  • قلمه زدن از طریق بوته: در فصل بهار هنگام عوض کردن گلدان شامادورا، بوته هایی که نصف گیاه مادری یا اندازه گیاه مادری شده باشند به آرامی جدا کرده و داخل گلدان مجزا با خاک مناسب می کارید.
  • تکثیر از طریق بذر: بذر گیاه را تهیه کرده درون ظرف های کشت یا گلدان مناسبی خاک ریخته و بذرها را باعمق کم داخل خاک می کاریم و خاک را همیشه مرطوب نگه می داریم تا جوانه بزند.

شرایط نگهداری و درمان بیماری ها و آفت زدگی نخل شامادورا

  • نوک سوز شدن سربرگ ها: از کمبود رطوبت هوا خشکی محیط و گرمی محل نگهداری گیاه و حتی نور مستقیم خورشید می تواند باشد.
  • نازک بودن ساقه و علفی رشد کردن گیاه نشان از کمبود نور محیط گیاه است نخل شامادورا را به جای پر نورتر منتقل می کنیم.

علت زرد شدن برگ شامادورا :

  • باید دلیل را بررسی کنیم تا بتوانیم گیاه را درمان کنیم، اگر آبیاری گیاه زیاد باشد برگ گیاه زرد می شود پس آبیاری را کمترش می کنیم؛
  • نا منظم بودن آبیاری دلیل بعدی است آبیاری را منظم می کنیم؛
  • املاح آب هم موجب زردی برگها می شود؛ پس از آب جوشیده یا آب تصفیه یا آبی که یکی دو روز در دمای محیط بوده و به اصطلاحی کلر آب از بین رفته باشد استفاده می کنیم؛
  • و آخرین دلیل زرد شدن برگ گیاه شامادورا فقیر بودن خاک گیاه است خاک را با کود آهن و کود جلبک تقویت می کنیم.

آفت زدگی

آفت شپشک آرد آلود: اگر روی برگها یا ساقه گیاه چیزی شبیه پودر آردی سفید رنگ دیدید حتما گیاه را ازگیاهان دیگرجدا کرده در چند نوبت گیاه را سمپاشی کنید؛ اگرآلودگی کم بود می توان با پنبه آغشته به الکل و کف صابون شپشک ها را ازگیاه جدا کرد، اما اگر آلودگی زیاد بود بعد از برداشتن شپشک ها گیاه را چند نوبت در نوبت صبح در فضای باز سم پاشی کنید.

امیدوارم مطالبی که گفته برای شما مفید بوده باشد روز و روزگاران خوش

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.  

بذر هویج را با خواص شیرافزا و قاعده‌آور، مدر و خارج کننده سنگ کلیه، تقویت کننده عمومی بدن و تنظیم کننده عادت ماهیانه، فعال کننده روده‌ها و ضدعفونی کننده بدن، پاک کننده دستگاه گوارش، درمان ناراحتی‌های کلیه، یرقان، هیستری، آب آوردن بدن، اسهال‌های مزمن، اسهال‌های خونی و نفخ معده و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0