topNotif

نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

59736 بازدید
10 اردیبهشت 97
سمانه

نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

گیاهی است که به فارسی آن را خشخاش و کوکنار گویند، در کتب طب سنتی با نام های مختلفی در ارتباط با انواع آن نامیده می شود از جمله خشخاش بستانی، خشخاش دانه سفید، خشخاش اسود یا خشخاش بری برای خشخاش دانه سیاه نام های آن در کتب سنتی است.

گل های خشخاش قرمز نشان دهنده تسلی، یاد و مرگ است. به همین ترتیب، خشخاش نماد رایجی است که برای نشان دادن همه چیز از صلح تا مرگ و حتی خواب ساده استفاده شده است. از زمان های قدیم، خشخاش هایی که روی سنگ قبرها قرار می گیرند نشان دهنده خواب ابدی است. علاوه بر این، خشخاش به عنوان نمادی در سراسر جهان برای یادآوری کسانی که در خدمت سربازی جان خود را از دست داده اند، استفاده می شود.

پس از جنگ‌های ناپلئونی در اوایل قرن نوزدهم، زمین ویران و خشک و نابارور بود. اندکی بعد، گل های خشخاش قرمز به طرز جادویی در اطراف بدن سربازان کشته شده رشد کردند. پس از آن خشخاش به نماد امید و صلح تبدیل شد!!

 

نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

 

مشخصات خشخاش

خشخاش گیاهی است علفی یک ساله به بلندی حدود یک متر و در بعضی مناطق بیشتر می شود. برگ های آن موجدار، بیضی شکل، نوک تیز با دندانه متناوب به رنگ سبز غبار آلود، در واریته خشخاش سفید گل های آن سفید و در واریته خشخاش سیاه قرمز یا بنفش با یک لکه سیاه در قاعده گلبرگ است. میوه آن کپسولی به شکل کوزه به رنگ سبز که دانه های خشخاش در داخل آن بین پره های سفید گوشتی قرار گرفته است. با تیغ زدن کپسول خشخاش سفید، شیره ای از آن خارج می شود که از آن تریاک می گیرند و از دانه های خشخاش روغن خشخاش می گیرند. البته در موارد لازم از هر دو واریته خشخاش نیز تریاک و روغن می توان گرفت ولی کیفیت آن ها متفاوت خواهد بود.

کاشت و برداشت خشخاش

برای تکثیر خشخاش بذر آن را در اسفند یا اوایل فروردین بسته به شرایط آب و هوا و اقلیم محل کشت می کارند. بهترین فاصله بین خطوط 20 – 30 سانتیمتر است و فاصله بین بوته ها روی خطوط در حدود نیم متر می باشد. در مواردی که با روش دست پاش کاشته می شود پس از اینکه بوته ها 4 – 5 برگه شد آن ها را تنک می کنند به طوری که فاصله بین بوته ها از 20 – 30 سانتیمتر کمتر نباشد.

برداشت محصول در سه مرحله انجام می گیرد، اول پس از رسیدن گیاه و کپسول ها ابتدا کپسول ها را با تیغ هایی تیغ می زنند یعنی خراش می دهند. عمق خراش ها یا شیار ها در حدود یک میلی متر است و به این ترتیب شیرابه یا لاتکس از سطح کپسول ها خارج می شود. مرحله دوم برداشت شیره خارج شده است که سفت گردیده و روی سطح کپسول ماسیده است و در آخر مرحله سوم خشک کردن شیره گرفته شده می باشد.

خراش های سطحی به عمق یک میلی متر به وسیله چاقو هایی با 3 تیغه در زمانی که سقوط گل برگ ها خاتمه یافته باشد در وسط روز یعنی از ساعت 10 صبح تا 3 بعد از ظهر روی بدن کوزه میوه خشخاش انجام می دهند و شیره به سرعت روی سطح میوه سفت می شود و قبل از اینکه قهوه ای رنگ شود از روی بدن میوه برداشته می شود. اشک های شیره به صورت گلوله های 250 – 300 گرمی درآمده در مقابل خورشید قرار داده می شود که به تدریج قهوه ای رنگ شود.

از هر هکتار مزرعه خشخاش حدود 18 – 22 کیلوگرم شیره به دست می آید. تریاک یک مخدر قوی است و قدرت تخدیرش عمدتا مربوط به وجود مواد شیمیایی مکونین و آلکالوئید های آن است.

نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

خواص خشخاش

گیاه خشخاش تمام قسمت هایش در طب سنتی و طب جدید مورد استعمال دارد. از برگ خشخاش، گل خشخاش، گرز خشخاش، دانه خشخاش، روغن خشخاش و سرانجام از تریاک و به طور خاص از آلکالوئید های مختلف آن در صدها موارد پزشکی استفاده می شود. به طور کلی مسکن درد، مخدر، آرام کننده، رافع سرفه، قابض، ضد اسهال ساده و ضد اسهال خونی می باشد.

طبیعت گیاه خشخاش طبق نظر حکمای طب سنتی سرد و خشک و به خصوص پوست آن خیلی سرد و خشک است و اگر تریاک آن گرفته نشده باشد از نظر خواص دارویی قوی تر از مواردی است که تریاک آن گرفته شده باشد. از نظر خواص پوست گرز و ساقه گیاه مخدر است و اگر 2 گرم صبح ناشتا و شب موقع خواب با آب سرد خورده شود برای اسهال خونی و صفراوی، التهاب معده و روده ها و سوزش مثانه نافع است.

اگر پوست گرز آن را با شنبلیله و گلاب پخته باشند خوردن آن برای رفع سرفه گرم و سرفه سرد ناشی از رطوبت مفید است و اگر با شراب تلخ و گس بپزند و خورده شود برای رفع اسهال مزمن مفید است. عصاره پوست گیاه که به کوکنار معروف است سرد و تر است و از تخم آن قوی تر می باشد. اگر مدت درازی خورده شود مضر است و اعضا را سست می کند، حواس را مختل و مشوش می سازد و خون را فاسد می نماید اما کم خوردن و یک بار و دوبار خوردن آن در مواردی مفید و مسکن دردهای گرم است.

در خصوص استفاده از پوست خشخاش به چند نکته باید توجه کرد:

پوست خشخاش مضر ریه سرد مزاجان است از این نظر باید با شکر و عسل و مصطکی خورده شود. مقدار خوراک آن 4 – 7 گرم است. اگر 2 – 10 گرم آن در 200 گرم آب جوشانده شود و مقداری قند و یا عسل به آن اضافه شود برای رفع دردهای روده، دردهای سرطانی، اسهال های ساده و خونی و سرفه های عصبی خوب است. توجه داشته باشید که این جوشانده به بیمارانی که تب های دایم و ناراحتی معده و روده دارند و همچنین به اطفال نباید داده شود زیرا ممکن است عوارض نامساعد و خطرناک داشته باشد.

تخم خشخاش

تخم خشخاش سرد و تر است. خواص آن مخدر و خواب آور و معتدل کننده اخلاط رقیق صفراوی است. شکم را قابض می کند و می بندد، اگر در حدود 40 گرم آن با شکر مرتب خورده شود برای رفع خشونت سینه، قصبه ریه، سرفه گرم و خشک، خون روی از سینه، ضعف کبد و کلیه، سوزش مثانه، تقویت دماغ، حواس و چاق شدن مفید است.

اگر 40 گرم دانه خشخاش با هم وزن آن مغز بادام شیرین و شکر خورده شود خون صالح تولید می کند و به اصطلاح خون ساز است و اگر بو داده شود و با عسل خورده شود برای تقویت نیروی جنسی مفید است ولی اگر مداومت در خوردن آن شود، نیروی جنسی را کاهش می دهد.

بوییدن تخم خشخاش بوداده برای رفع بی خوابی نافع است و خوردن 20 – 8 گرم آن خواب آور قوی است. مقدار خوراک از تخم آن تا 40 گرم است. اگر خشخاش تازه را با پوست و کنگره آن بکوبند و قرص درست کنند برای سرفه، درد سینه، سوزش مجرای ادرار، تسکین تشنگی و بند آوردن اسهال کهنه و ضماد آن برای تحلیل ورم بسیار نافع است. مقدار خوراک از گرز خشخاش تازه سبز کوبیده تا 20 گرم است.

گل خشخاش

گل خشخاش با عرق گشنیز برای رفع درد و سوزش چشم و زخم قرنیه به صورت مالیدن به موضع بسیار مفید است. روغن گل خشخاش که مانند روغن گل سرخ تهیه می شود مخدر و مسکن دردهای گرم و ورم ها می باشد. برای سرفه گرم مفید است و قطره آن برای تسکین درد گوش و تحلیل ورم گوش نافع است. آب برگ آن و به عبارت بهتر آب برگ پخته خشخاش با عسل که آب خشخاش گفته می شود برای سرفه و اسهال مزمن نافع است، مخصوصا اگر با عصاره غلاف میوه آکاسیا و عصاره لحیه التیس خورده شود و مالیدن آب دم کرده برگ گیاه برای رفع بی خوابی استفاده می شود.

معمولا اطفال به خصوص اطفال شیر خوار، دختران جوان در حال بلوغ، زنان در دوران یائسگی و اشخاص پیر اغلب در مقابل تریاک و مداوا با ترکیبات گیاهی آن حساسیت نشان می دهند در این قبیل موارد باید خیلی با احتیاط عمل شود و تنها در مواردی که پزشک ضرورت تام برای مصرف آن تشخیص دهد با نظر پزشک به کار رود.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی و فوق العاده خشخاش و روغن آن

 

مسمومیت با خشخاش

از تریاک که محصول گیاه خشخاش است صد ها ترکیب دارویی درست می شود. در موارد مسمومیت در حالی که فورا به پزشک مراجعه شود به عنوان کمک های اولیه قبل از رسیدن پزشک باید برای قی آوردن و خالی کردن معده تلاش شود تا سم از بدن خارج گردد. شیر و یا هر مایع قی آور دیگر و یا خوردن دم کرده قهوه و یا تنقیه آن برای خنثی کردن سم مفید است.

تجویز خشخاش در طب سنتی

تریاک که شیره خشخاش است دیر زمانی است که مورد شناخت حکمای طب سنتی بوده است تا آنجا که تاریخ سیر تحول دانش طب گیاهی نشان می دهد بقراط شناختی در مورد تریاک نداشته و به هر حال حداقل در آثارش چیزی در این مورد منعکس نیست ولی دیاگوراس معاصر بقراط در مورد خواص تریاک تا حدودی اطلاع داشته و آن را در معالجات مربوط به اعمال دماغ و نخاع تجویز می کرده است ولی حکمای بزرگ نظیر شیخ الرئیس بوعلی سینا و رازی اولین کسانی هستند که تا حدود خیلی زیادی پی به خواص وسیع تریاک برده و در این مورد تا آنجا پیش رفته و معتقد بودند که چندین مورد نظر داده اند که بدون تریاک، جیوه، کنکینا و امتیک اصولا طبابت موثر محال است.

اطبای مغرب زمین تا چند قرن پیش تریاک را به عنوان عامل مخدر و خواب آور می دانستند ولی بوشاردا تریاک را در ردیف عواملی همچون حشیش و مخدر های گیاهان خانواده سولانسه و نظایر آن قرار می دهد که تاثیر آن روی عصب را می توان مورد تحقیق و بررسی قرار داد. مصرف تریاک به مقدار کم از 5 سانتی متر تا 2 گرم یک نوع حالت آرامش و سکون ایجاد می کند که منجر به خواب می شود ولی مصرف دراز مدت و زیادتر آن ممکن است موجب تحریکات روحی شدید، خواب زیاد و اضطراب شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله ” نکاتی در مورد خشخاش بدانیم ” با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خشخاش آبی را با خواص تسکین سرفه، رفع اسهال، درمان بی‌خوابی، تسکین درد کمر و سیاتیک، درمان سردرد، رفع آبریزش بینی، چاق کننده و …، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

55
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ناشناس
    23 مهر 1402

    سلام هر کسی چهار دیواری بلند یا باغ داره اطراف شهریار که باغ مال خودش باشه، من هم بزر خشخاش دارم هم تو کشت خشخاش وارد هستم یعنی از صفر تا صد وارد هستم هرکسی خواست شریکی در خدمتم فقط باغ از شما دیگه کارت به هیچ چیزی نباشه

    • اربابی
      21 آذر 1402

      دیوارچیه برادر
      بیامن اینجامزرعه ۱۴هکتاری دارم
      حالشوببر
      درخدمت همه ی دوستان وگردشگران هستیم

    • علیرضا
      3 اسفند 1402

      من اطراف قم دارم

    • علیرضا
      3 اسفند 1402

      اطراق قم چهر دیواری دارم شخصی اطرافش هم هیچکس ساکن نیست کاملا شخصی قلعه ۷ هزار متری هستش

  2. مهرداد
    7 مرداد 1402

    تیغ زنی در گرز بخاطز بیرون امدن شیره از گرز است اگر در ساعت ۱۰ صبح اینکار رو بکنی و در تابستان هم باشه دمای گرم باعث میشه شیرها پخش شوند چون گرما جریان بیرون امدن و حرکت شیره بر روی گرز را تسریع میکند
    پس باید در غروب افتاب و کم شدن دمای روز اینکار رو کرد و بعد صبح زود قبل از دمیدن افتاب شیره ها را از روی گرز جمع کرد و سفت کردن تریاک با مالش در سینی انجام میشه

    • ناشناس
      4 مهر 1402

      بخرید عطاری ها دارند

  3. کفتر طوقی
    3 خرداد 1402

    سلام ممنون از زحمات شما یه سوال داشتم در مناطق کوهستانی که بوته ها ب گل نشست تازدن تیغ هر چند روز آب بدیم بعد نیازی به کود تقویتی داره یانه ممنون میشم

  4. بلبل
    23 فروردین 1402

    کودانسانی وحیوانی راباهم مخلوط کنیم

  5. علی خداداد
    28 فروردین 1401

    برای کاشت مشاوره دارید؟ میتونم ازتون کمک بگیرم؟

    • عطارک
      28 فروردین 1401

      سلام و عرض ادب

      بذر خشخاش موجود هست اما اینکه برای کاشت مناسب هست یا خیر اطلاعی نداریم.
      این محصول را برای خواص دارویی آن عرضه می‌کنیم و مواردی مانند کاشت و… در تخصص این مجموعه نیست.

      شاد و پیروز باشید????

      • ناشناس
        17 اردیبهشت 1402

        سلام بعد از تیع زدن چند ساعت بعد مناسب برداشت است ممنون میشم توضیع دهید

        • ناهید
          20 اردیبهشت 1402

          عصربایدتیغ بزنی ساعت ۴ فرداش اول صبح ساعت ۵ونیم ۶ بایدبرداشت کنی

    • ناشناس
      25 فروردین 1402

      بگیر که خوبه من گرفتم خوب بود

    • سرویس
      13 اردیبهشت 1402

      با درود.. بسیار نوشتار بدرد بخوری بود. سپاس از سایت و گفته‌های خوبتون ????????????

  6. درسا خوشدل
    28 فروردین 1401

    من توی اینترنت به دنبال گیاهی با خواص خواب آور بودم که به این مقاله شما رسیدم؛ نمیدونستم خرید دانه خشخاش مجازه. بسیار علاقه مندم تست کنم????????

    • عطارک
      28 فروردین 1401

      درود بر شما

      بله با خواص آرام بخشی که دارد، سبب رفع بی خوابی می شود

      شاد و سلامت باشید????

      • فاضل
        2 اسفند 1401

        من دراهواز کاشتم خوب جواب داد

        • ناشناس
          2 دی 1402

          سلام دفعه اوله که کاشتم حدود ده بوته فقط نمدانم که تیغ باید به داخل برود یا سطحی باشد ممنون میشم جواب بدین

    • داوری
      1 خرداد 1401

      عالی خشخاش برای خواب ولی هفته ای استفاده شود

    • فرهاد
      20 بهمن 1401

      برای نابودی تخم خشخاش چکار کنیم؟؟

      • احمد
        12 اسفند 1401

        شماکه کامل درموردخشخاش توضیح دادیدممنون ازشمالااقل وسیله خراش دادن گرزراهم معرفی میکردیدوعکس چاقوراهم تومطلبتان میزاشتیدباتشکر

        • بلبل
          23 فروردین 1402

          عالیه . مفید .

        • علی
          6 خرداد 1402

          از کاشت تا برداشت کلا سه بار آبیاری

          • هاشمی
            27 خرداد 1402

            عالی عاالی

      • احمد
        12 اسفند 1401

        خوب رادرمن یک دفعه همه شوبخورکه دگه تخم خشخاش ازبین بره خخ بعدشم چه لذومی داره ازبین بره وقتی این همه مفیدهست

        • ناشناس
          29 اردیبهشت 1402

          خشخاش چیزخوبیه ولی توایران میگن بده وضررداره ازهمه چیزش برات استفاده داره ازبرگش ازگلش ازبذرش ازشیره تابش بدمیگن تریاک مضرر این همه داروهاهمش ازتریاک هست که درست میشه بدتوایران ممنوع کردن خوب بگوبی پدراچه ضرری داره که نمیزارین همه مردم بکارن

      • حامد
        20 فروردین 1402

        فقر ابین رفت خشخاش از بین میرود

  7. مهسا
    26 فروردین 1401

    سلام
    مقاله خوبی بود ممنون
    فروش دانه خشخاش مگه مجازه؟؟

    • عطارک
      27 فروردین 1401

      درود بر شما

      بله همین طور هست؛ دانه خشخاش موجود هست و برای خرید می توانید تعداد مورد نیاز از این محصول را به سبد خریدتون اضافه کنید و مراحل خرید رو تکمیل کنید.

      موفق باشید

    • سلیمان
      14 اردیبهشت 1402

      سلام خشخاش گل وکپسول گرفته دراین زمان نیازبه آب دارد ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. رضا
    26 فروردین 1401

    با سلام دوستان عزیز.بنده در یک باغچه کوچک حدودا ۱/۵ متری۴۰ بوته خشخاش کشت کردم .وحدودا ۱/۵متر شدن البته میدان زیاد ی کاشتم چون وارد نبودم .وگرزها اندازه یک عدد لیمو ترش شدن و بعد از اینکه تغیر رنگ سبز پررنگ شدن در موقع غروب با یه تیزی تیغ زدم و شیرابه سرازیر شد و روی برگهای ریخته میشد .ولی آنقدر هم زیاد نیومد.ولی اینکه شیره آبکی چه بوده چرا بیشتر شیره از غوزه می‌ریخت روی برگهای لطفا دوستان راهنمایی بفرمائید.متشکرم از دوستان خوب وبا تجربه.

    • عطارک
      27 فروردین 1401

      درود بر شما

      مواردی مانند نحوه کاشت یا نگهداری از گیاه در تخصص این مجموعه نیست؛

      موفق باشید

    • سعید
      13 بهمن 1401

      به نظر من این بخاطر عمیق زدن تیغهای است که زده اید

    • احمد
      12 اسفند 1401

      زمان تیغ زدن سه هفته بعدافتادن گلبرگهاهست زودترتیغ بزنی شیرابش رقیق ومیریزه زمین گودموراستفاده گاوی باشه چون گودگوسفندگرم هست وبوته هاخشک میشه به اصتلاحی میپرند

    • احمد
      19 اسفند 1401

      بذر از کجا گرفتی

    • ناشناس
      9 اردیبهشت 1402

      کاشت این موارد در تخصص ما نیست فقط از دیدگاه کشاورزی که رشته تحصیلی است عرض میکنم . برای غلیظ تر آمدن هر شيره ای قبل از برداشت از گیاه باید کمی به گیاه تنش تشنگی داد که در نواحی معتدل معمولا ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از آبیاری برداشت شود بسته خاک و منطقه

    • حسن
      26 اردیبهشت 1402

      دیرتیغ زدی ساعت ده تادو

    • مجتبی
      12 خرداد 1402

      سلام، باید مثه سلمونی پیش بند میبستی! بیش از حد آب دادی شیره گرز رقیق شده،

    • مجتبی
      13 آبان 1402

      کج تیخ بزن راست نباشه میریزه

    • تبیلمهب هفقدن
      5 دی 1402

      تاوقتی‌که‌درهرزمینه‌ای‌یه‌دوره‌یامدتی‌روبه‌کسب‌تجربه‌وشاگردی‌جهت‌آموزش‌سر‌نکرده‌باشید‌مسلم‌هست‌که‌نتیجه‌ای‌یا‌برداشتی‌هم‌انجام‌نخواهید‌داشت‌‌شاگردی‌وپس‌از‌کسب‌تجربه‌به‌استادی‌رسیدن‌بی‌شک‌اتفاق‌خواهد‌افتاد

    • بلوچ
      18 دی 1402

      سلام‌ تیغ مخصوص دارند خراش کوچک زیاد‌ خراش بخوره دگ‌ از بین میره

    • بلوچ
      18 دی 1402

      هنوز وقتش نبوده دست رو کلاهکش کن یه زره سفت بود بزن

  9. صادق
    16 اسفند 1400

    دوستانی که در شمال کشور کشت میکنن توجه داشته باشن که به دلیل سازگار نبودن گیاه خشخاش با مناطق معادل و مرطوب گیاهشون بدرد گرفتن شیره نمیخوره. گیاهشون رشد میکنه ولی ضعیف و با گرزهای کوچک و کم شیره. برای کشت بهتره به ارتفاعات و مناطق کوهستانی و دارای آب و هوای خشک برن. موفق باشید

    • غلام
      16 اسفند 1400

      نظرتان درسته. من یه بار در منطقه جلگه ای مازندران کشت کردم. بذرم از بهترین بذرهای کشت شده در افغانستان با بزرگترین گرزها بود. ولی گیاهی که بهم داد دارای گرزهای کوچک و اکثرا بدون شیره. اونهایی هم که شیره دادن در حد نوک سوزن بود. از هزار متری که کشت کردم فک نکنم ۱۰۰ گرم هم برداشت میکردم. انقد کم بود حالم گرفته شد و کلا بیخیالش شدم. کشت در مناطق جلگه ای اصلا بدرد نمیخوره و وقت تلف کردنه. این گیاه برای مناطق خشک و دارای ارتفاعاته

      • ناشناس
        12 تیر 1402

        آقا غلام داری بزرشو برا من هم. بفرس

    • احسان
      20 فروردین 1401

      سلام اقا بعد از کاشت خشخاش چه موقعه تیغ بزنی؟؟ساعت چند باشه؟؟ چه اندازه باشه تا بشه تیغ بزنی؟؟

      • ابوالفضل شاهمرادی
        15 اردیبهشت 1402

        سلام وعرض ادب واحترام به دوستان هر چند روز باید به بوته‌ها اب داد اگر کسی تجربه داره ممنون میشم راهنمایی کنید من چنتایی کاشتم ولی نمی دانم چقدر یا چند وقت باید آبیاری کنم باتشکر از دوستان

        • مجتبی
          13 آبان 1402

          ما داخل خرم آباد کشت میکنیم اول های پاییز میکارن اخرهای زمستان شروع میکنه به بیضی شدن اب فقط یه بار اون هم بهار اگر باران نیاد

  10. حمید
    15 دی 1400

    خیلی مفید و عالیه
    مشتری دائم این محصول شما هستم

    • احمد
      22 فروردین 1402

      کود سفید برا خشخاش خوبه یا نه

  11. نیما رضائی
    6 مرداد 1399

    ممنون از محصولات اصل تان

    • رضا
      11 بهمن 1400

      شمامیتوانید تریاک خالص برایم بفرستید ؟

      • حسن
        29 اردیبهشت 1401

        خشخاش چه نوع کودی می خواهد

        • بلبل
          23 فروردین 1402

          کود انسانی ومخلوطی از کودگاوی وگوسفندی عال میشه

          • اربابی
            21 آذر 1402

            هرمشاورهای درموردکاشت داشت وبرداشت خشخاش داشتیددرخدمتم

0