topNotif

نکاتی مفید درباره سیب و خواص آن

3504 بازدید
13 مهر 96
عطارک
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

نکاتی مفید درباره سیب و خواص آن

درخت سیب (با نام علمی M. pumila) گیاهی است از تیره گل سرخ (Rosaceae) که در اکثر نقاط معتدل و سرد زمین می روید. این درخت دارای نژادهای مختلف است که یک نوع آن، زینتی است و میوه اش تقریبا سمی بوده و خوراکی نیست، اما نوع خوراکی آن دارای نژاد ترش، نژاد شیرین و نژادی میخوش می باشد. به طور کلی، سیب یکی از متنوع ترین میوه ها و گیاهان بوده که بیش از 700 نوع اصلاح نژادی شده و به صورت طبیعی در دسترس می باشد. معروفترین آن ها سیب گلاب، سیب سرخ، سیب سبز، و سیب وحشی می باشد. حال در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا از نکاتی مفید درباره سیب و خواص آن مطلع شوید.

قسمت مورد استفاده درخت سیب

مهمترین و متداول ترین بخشی که از این گیاه قابل استفاده می باشد، میوه آن است. تمام بخش های میوه سیب به غیر از دانه های آن قابلیت خوراکی دارند. علاوه بر این، هسته، برگ، پوست تنه و ریشه درخت سیب نیز مصرف دارویی و درمانی دارد.

ترکیبات شیمیایی موثر در سیب

از ترکیبات شیمیایی موثر در سیب می توان به فیبرهای غذایی محلول و غیر محلول در آب (از جمله پکتین ها)، تانن ها، فلاونوئیدها، پلی فنول ها (خصوصا اسید سوکسینیک و اسید سیتریک بیشتر در سیب نرسیده) و مواد معطر (از جمله بوتریک اسید، بنزول) اشاره کرد.

 

نکاتی مفید درباره سیب

نکاتی مفید درباره سیب

 

خواص درمانی میوه سیب

رفع اختلالات گوارشی

سیب با افزایش ترشحات معده به هضم غذا کمک می کند. همچنین، این میوه حاوی یک نوع فیبر به نام پکتین (پوست سیب حاوی بیشترین میزان پکتین می باشد) است که باکتری های مفید در معده و روده را تحریک کرده و حرکت روده ای را تنظیم می کند. فیبرهای گیاهی موجود در این میوه با افزایش حجم مدفوع و جذب آب، از بروز یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، میوه سیب به عنوان یک قوام دهنده به درمان اسهال (خصوصا نوع ترش و بدون پوست) و کاهش درد معده کمک کرده و برای زخم معده (اگر نارس نباشد) مفید می باشد.

استحکام استخوان ها

سیب به دلیل داشتن ماده معدنی کلسیم، آنتی اکسیدان های قوی و خواص ضد التهابی به قدرت و تراکم استخوان ها کمک می کند. لذا مصرف این میوه سبب پیشگیری از بیماری های استخوانی به ویژه پوکی استخوان می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که زنانی که روزانه یک عدد سیب مصرف می کنند، کمتر در معرض خطر کمبود کلسیم قرار می گیرند. همچنین، مصرف سیب در دوران بارداری برای تامین کلسیم مورد نیاز مادر و رشد، تقویت و حفظ سلامت استخوان های جنین بسیار مفید می باشد.

کنترل سطح قند خون

این میوه به دلیل داشتن منبع غنی از فیبر، سطح قند خون را کاهش داده و از دیابت جلوگیری کند. علاوه بر این، سیب حاوی پلی فنول هایی است که از آسیب به بافت های سلول بتا در پانکراس (مسئول ترشح انسولین) جلوگیری کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

 

نکاتی مفید درباره سیب و خواص آن

نکاتی مفید درباره سیب و خواص آن

 

پیشگیری از سرطان

سیب دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. در نتیجه از بیماری های جدی مانند سرطان ها، به ویژه سرطان های ریه، روده بزرگ و سینه) جلوگیری می کند. بر اساس مطالعات انجام شده، زنانی که روزانه یک عدد سیب (یا بیشتر) مصرف کنند، احتمال ابتلا به سرطان سینه در آن ها تا 20 درصد کاهش می یابد.

حفظ سلامت مغز

مصرف سیب و آب آن کاهش توانایی های ذهنی مغز را که ممکن است با بالا رفتن سن ایجاد شود، به تاخیر می اندازد. همچنین، از آسیب اکسیداتیو در مغز پیشگیری کرده، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های زوال عقل به ویژه آلزایمر را کاهش می دهد.

تقویت قلب

سیب منبع غنی از فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول بد خون، کمک می کند. همچنین، پلی فنول هایی مانند کاتچین ها که دارای خواص ضد اکسید کنندگی هستند نیز در پوست آن یافت می شوند که می توانند فشار خون بالا را کاهش دهند. درنتیجه، با مصرف منظم سیب، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  خواص دارویی و درمانی سیب برای سلامتی

 

سایر خواص درمانی میوه سیب

علاوه بر خواص درمانی مذکور، سیب می تواند به درمان بیماری های دیگری نظیر افزایش چربی خون، رینیت آلرژیک (التهاب مخاط بینی ناشی از آلرژی) پوسیدگی دندان، سنگ کلیه و مجاری ادراری، آسم، خستگی مزمن، بوی بد دهان و صدمات نور خورشید بر روی پوست کمک کند.

موارد مصرف سیب در طب سنتی

در طب سنتی میوه سیب به عنوان قابض، ملین، ضد اسهال (قوام دهنده)، آنتی اکسیدان، تقویت کننده سیستم ایمنی و ضد میکروب شناخته می شود. در کتب سنتی آمده است که:

چنانچه آب سیب شیرین خوب رسیده را گرفته و با شکر نی پخته به قوام آورید و چند دانه هل، مقداری گلاب و زعفران بدان اضافه نمایند شربتی مقوی درست می شود که برای تقویت عمومی بدن، رفع خفقان قلب، وسواس و ضعف اعصاب بسیار مفید می باشد. همچنین، افرادی که فشار خون آنان از حالت طبیعی کمتر می باشد می توانند از شربت مذکور استفاده کنند.

سیب شیرین به شرط آنکه در بالای درخت خوب رسیده باشد و نارس از درخت چیده نشده باشد، میوه ای مفرح و شادی آور است.

نکته :

  • هسته سیب دارای ماده تلخ سیانوژن بوده و بدون نظر پزشک نبایستی مصرف شود (البته مصرف چند عدد آن بلامانع و مفید است).
  • قسمت اعظم فیبر و فلاونوئید سیب در پوست آن قرار دارد، لذا سیب را با پوست بخورید (پس از خوب شستن) البته بایستی توجه داشت که مقدار زیادی از حشره کش ها مصرفی در پوست سیب (خصوصا اگر از براق کننده ها و واکس های روغن نیز استفاده شده باشد) تجمع می یابد، لذا تا حد امکان از سیب های ارگانیک (طبیعی) استفاده کنید. در غیر اینصورت بهتر است پس از پوست کندن سیب را مصرف کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرکه سیب را با خواص ضدچاقی، رفع زکام، روماتیسم، شکنندگی های ناخن، اختلال سیستم گوارش، زیادی فشار خون، ضد خونریزی، کمی فشار خون، اختلال بینایی و دید چشم، آسم، سرگیجه، کمبود کلسیم، سنگینی شنوایی، ورم مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0