topNotif

نکات بیشتری از بید بدانیم

2774 بازدید
27 مهر 96
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با درخت بید (بید سفید) و فواید درمانی آن آشنا شوید

بید درختی است زیبا که در نواحی معتدل و مرطوب می روید و دارای سایه ای است مطبوع و خواب آور که هر آن آدمی را متوجه زیبایی طبیعت می کند. اغلب ما بید (فك، بید سفید، بید نقره ای، اسبیدار، صفاف ابیض) را به شکل درختی با ساقه های رقصان، برگ های کوچک و سبز می شناسیم. اما، این درخت علاوه بر ظاهر قشنگ و زیبایش دارای فواید درمانی نیز می باشد. از پوست گونه های مختلف درختان بید به عنوان تب بر، ضد رماتیسم و ضد درد استفاده دارویی می شود. حال در ادامه این مقاله با درخت بید (بید سفید) و فواید درمانی آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری درخت بید (بید سفید)

بید سفید یا نقره ای (Salix alba)، گیاهی است از خانواده بید (S. alba)، درختی، به ارتفاع ٢٥ متر كه در كنار جویبارها و اماكن مرطوب می روید. چون سطح برگ های آن را تارهای سفید و ابریشمی و براق می پوشاند، به بید سفید یا نقره ای معروف است. شاتون های آن كمی بعد از ظاهر شدن برگ ها پدید می آیند. گل های شاتون های نر، دو پرچم آزاد با میله ای از تارهای پنبه ای در قاعده دارند. برگ ها بیضی شكل، نوكدار، در انتها متقارن یا اندكی نامتقارن، در قاعده گوه ای، در حاشیه ارهای و پوشیده از كرك های ابریشم دار در دو سطح پهنك هستند. این گونه بید از تنوع زیادی برخوردار است.

محل رویش و پراکنش گیاه بید (بید سفید)

انواع بیدها را در مناطق مختلف بالتیك پرورش می دهند. بید سفید در نواحی مختلف اروپا، آسیا و آمریكا می روید و از پراكندگی آن در ایران نیز گزارش شده است. درخت بید در ایران در مناطق، کرج، گچسار، نواحی شمالی، مانند لاهیجان، جاده چالوس، بابل، آذربایجان و… میروید. همچنین، انگلستان یکی از کشورهایی است که دارای این درخت در مقادیر زیاد می باشد.

 

نکات بیشتری از بید بدانیم

نکات بیشتری از بید بدانیم

 

ترکیبات شیمیایی درخت بید (بید سفید)

درخت بید سفید دارای تركیبات سالیسین (١ماده ای است حاوی آلدیید سالیسیلیک در حدود 1 تا ١١ درصد)، اسیدهای فنولیك، فلاونوئیدها تانن ها و ترکیباتی با اثر ضد میکروب ضعیف اثر آنتی سپتیکی (ضدعفونی کننده) می باشد. از پوست گونه های مختلف بید استفاده دارویی می شود، اما گونه سفید بیشتر مرسوم است.

پوست درخت بید چه خواصی دارد؟

محققان بر این عقیده هستند که می توان از پوست درخت بید برای مقابله با سردرد، دردهای کمری و آرتروز استفاده کرد.

دم کرده پوست درخت بید یک مسکن طبیعی است و سلامت عمومی بدن را بهبود می دهد. می توانید برای تسکین دردهای عصبی، دردهای قاعدگی، آماس کیسه های مفصلی و تاندینیت (التهاب تاندون ها) از این گیاه استفاده کنید. استفاده از بید سفید همچنین برای کاهش و درمان تب مربوط به سرماخوردگی و مقابله با بی خوابی موثر است.

استفاده از خواص دارویی این گیاه به حدود چهار هزار سال قبل باز می‌گردد. یکی دیگر از استفاده های این گیاه در آن زمان، کاهش درد زایمان بوده است. از آن پس، گیاه بید همیشه داروی درمانی بوده و در نوشته‌های جالینوس و پزشکان ایرانی و عرب نیز بارها به خواص دارویی آن اشاره شده است. ایرانیان، چینیان، یونانیان باستان و مردم مدیترانه هم در مصرف آن سابقه‌ طولانی داشته‌اند.

 

همچنین بخوانید:  آشنایی با عرق گیاهی بیدمشک

 

فواید پوست و برگ بید در طب سنتی

طبیعت این گیاه و اسانس آن سرد و تر است. اطبا سنتی از پوست و شکوفه های این درخت عرقی تهیه می کرده اند که جهت درمان بیماری های زیر، به کار برده می شده است :

  • معالجه تب های گرم مزاج و بعضی از تب های نوبه ای
  • ورم کبد و ورم مجاری صفراوی، ورم مجاری دفع ادرار
  • بهترین دارو برای یرقان
  • معالجه خفقان های گرم مزاج
  • درمان رماتیسم و سرماخوردگی
  • درمان اسهال (به دلیل وجود تانن ها)

طریقه مصرف پوست و برگ درخت بید (بید سفید)

از پوست خشک شاخه های 2 تا 5 ساله و به ندرت برگ های خشک این گیاه می توان استفاده دارویی کرد.

  • در کتب طب سنتی آمده است که، چنانچه چوب درخت بید را سوزانیده و خاکستر نمایند و این خاکستر را با سرکه مخلوط و بر زگیل گذارند، زگیل را در بعضی از مزاج ها زایل می گرداند.
  • از طریق داخلی به صورت گرد (یک قاشق چای خوری 2-3 مرتبه در روز ) یا تیزان (2-3 قاشق غذاخوری گرد در یک لیتر آب) برای روماتیسم و سرماخوردگی مصرف می شود، به همین دلیل داروهای سنتتیک (مصنوعی) تاحد زیادی جایگزین پوست بید شده است.
  • جوشانده آن را (50 گرم گرد در نیم لیتر آب) به صورت موضعی بر روی زخم ها بمالید تا زخم التیام یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پوست درخت بید را با خواص جلوگیری از لخته شدن خون، درمان دردهای مفصلی، تسکین میگرن و سردرد، درمان تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0