topNotif

نکات کاربردی پخت و پز با عسل

2252 بازدید
26 بهمن 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

عسل یک غذای سالم و پرخاصیت

بقراط حکیم می فرماید عسلی که با دیگر غذاها تغذیه شود دارای ارزش غذایی زیادی است و چهره را خوش رنگ می سازد. عسل گذشته از خواص شفابخشی که دارد غذای بسیار مطبوعی است که اگر از گل های مختلف برداشت شده باشد با عطر و مزه ای بسیار متنوع همراه است، همچنین غذایی کاملا بدون ضرر بوده که می تواند با راحتی خیال و به مقدار دلخواه مصرف شود. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با کاربرد عسل و نکات کاربردی پخت و پز با عسل آشنا کنیم.

عسل یک غذای سالم و پرخاصیت

مهمترین مصرف عسل به عنوان غذای انسان است که از طریق مصرف خانگی به منظور مالیدن روی نان، بیسکویت، نان روغنی و یا شیرین کردن میوه ها، آشامیدنی ها و غلات بو داده و همچنین برای ساختن کیک های خانگی، شیرینی و تارت ها به کار می رود. شکلات هایی که با عسل ساخته می شوند قدمت بسیاری دارند. اما متاسفانه به دلیل ارزانی قیمت شکر چغندر قند یا نیشکر، این بازار در حال نابودیست. رقبای جدید عسل مانند شیره ذرت، خرما، نشاسته و شیره میوه با فروکتوز زیاد می باشند.

 

پخت و پز با عسل

پخت و پز با عسل

 

استفاده از عسل در صنعت آشپزی

یکی از خصوصیات غیر مطلوب عسل چسبناکی و غلظت آن است. به دلیل اینکه به ظروف و وسایل اندازه گیری می چسبد، کارکردن با آن مشکل بوده و به همین دلیل غالبا در رستوران ها، شیرینی پزی ها و حتی در منازل در مصرف عسل اکراه دارند. ولی اگر عسل را حدود 30 درجه سانتی گراد گرم کنند غلظت آن کاهش می یابد و به آسانی می توان آن را مخلوط کرده یا جابجا نمود. دوستی می گفت در آمریکا در انبار نانوایی کنار کیسه های آرد، بشکه های پر از عسل دیدم آنها گفتند ما در پختن نان از عسل هم استفاده می کنیم. در هر تشت خمیر مقداری عسل می ریزیم. نان به دست آمده هم ترد و خوش مزه بوده و خیلی دیرتر کپک زده و خراب می شود.

طبیعت عسل گرم است افرادی که عسل زیاد و بطور مداوم تغذیه می کنند بهتر است از میوه های ترش هم استفاده کنند تا از ضرر حرارت آن ها جلوگیری شود.

عسل یا شکر؛ کدام بهتر است؟

می توان در ساختن انواع کیک ها و شیرینی ها از مقدار کمی عسل هم استفاده کرد. عسل به خاطر این که رطوبت پذیر است سبب می شود که کیک و شیرینی همواره نرم و مرطوب بماند و در ضمن مقوی تر نیز خواهد شد. در ساختن انواع مرباها نیز می توان از عسل استفاده کرد. تا ضمن خوش مزه تر شدن طعم مربا از خواص عسل نیز بهره مند شد.

به انواع شربت ها می شود مقداری عسل اضافه کرد. مثلا آب هندوانه با عسل، نوشیدنی بسیار خوش مزه و جالبی است. یا آب پرتقال و عسل، و یا شربت آب لیمو با عسل که یک نوشیدنی بسیار جالب و گواراست.

برای تهیه هر نوع شربت نخست باید عسل را در آب ولرم حل و بعد آب میوه را اضافه کنیم. در تهیه شربت آب لیمو می توان ابتدا شربت را با آب و آب لیمو آماده کرد و بعد مقداری عسل حل شده در آب ولرم به محلول اضافه و میل نمود. این شربت چون به سرعت خستگی را برطرف می کند، به ویژه برای ورزشکاران توصیه می شود.

 

همچنین بخوانید:  طرز تهیه چند نوشیدنی و کیک خوشمزه با عسل

 

عسل جایگزین قند

تقریبا در کلیه غذاها عسل می تواند جایگزین قند نیشکر شود. از آنجایی که عسل دارای طعم و ترکیبات متفاوتی است، چنین جابجایی ممکن است موجب تغییرات در طعم، غلظت، مدت پخت و مقادیر مورد نیاز به نسبت هر یک از مواد اولیه گردد. در محصولات پخته شده صنعتی عسل می تواند جایگزین مقدار کمی قند شود. بعلاوه عسل های بسیار معطر یا تیره و ارزان ترجیح داده می شوند. چرا که به عسل کمتری برای ایجاد طعم نیاز است.

نکات کاربردی پخت و پز با عسل

از آنجایی که عسل از قند متبلور غلیظ تر است، بنابراین نسبت به حجم خود، قدرت شیرین کنندگی بیشتری در مقایسه با قند دارد. اکثر کتاب های آشپزی استفاده از یک فنجان عسل را در برابر 1.25 فنجان شکر یا یک فنجان شکر را جایگزین 0.8 فنجان عسل توصیه می کنند. در این خصوص پیشنهادات متفاوتی وجود دارد و برخی افراد هم هستند که یک فنجان شکر را جایگزین 0.5 تا 0.75 فنجان عسل می دانند. همچنین می بایست آب اضافه ای که در عسل وجود دارد در نظر گرفته شود و بایستی برای هر فنجان عسل اضافه شده، تقریبا 1.2 تا 1.4 فنجان مایع کمتری به کار برد.

مقدار زیاد عسل در یک ماده غذایی موجب قهوه ای شدن شدید محصول پخته شده می شود. برای خنثی نمودن مقدار اسیدیته عسل (مگر آنکه خمیر ترش یا شیر ترش در دستور تهیه غذا وجود داشته باشد) اندکی سودای مخصوص پخت نان اضافه می کنند. اگر عسل در تهیه مرباها، ژله ها یا شیرینی ها بکار می رود، بایستی درجه حرارت را افزایش داد، اما برعکس در هنگام پخت نان با عسل به دمای کمتری نیاز است. لازم است در هنگام تهیه شیرینی، ترکیب مورد نظر بیشتر مخلوط شده و برای خمیری شدن به دمای بالاتری نیاز است. همچنین دقت در بسته بندی و نگهداری مناسب و دقیق محصول نهایی ممکن است از جذب رطوبت محیط اطراف جلوگیری کند.

هنگامی که عسل در تهیه غذاهایی که روغن و چربی بخشی از مواد اولیه آن را تشکیل می دهد استفاده شود، به دقت مقدار روغن و چربی آن ها اندازه گیری و وزن گردد.

ترکیب عسل با سایر غذاها باعث می شود تا سرعت هضم و جذب مواد غذایی همراه خود را نیز افزایش بخشد به همین دلیل در ترکیبات دارویی طب سنتی همواره از عسل استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی و خالص یک کیلویی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، از عطارک تهیه کنید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0