topNotif

نکته های کلی و کلیدی در طب سنتی

2779 بازدید
23 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

نکته های کلی و کلیدی در طب سنتی که بد نیست بدانیم

1- در طب سنتی اسلامی، دارو چیزی متفاوت با غذا نیست و اکثر داروهای پیشنهادی جنبه غذایی دارند. در حقیقت برخی از این داروها همان چیزهایی هستند که در نسل های گذشته در تغذیه روزانه خود از آن ها استفاده می کردند.

ولی متاسفانه این ها از لیست غذایی ما حذف شده و چیزهای صنعتی و کارخانه ای خطرناک جایگزین آن ها شده اند. ما باید از راه غذا و تغذیه صحیح کاری کنیم که اصلا مریض نشویم و اگر در مواردی هم به جهت بی مبالاتی یا علل ناشناخته مریض شدیم باید دوایی تدارک ببینیم که جنبه غذایی داشته باشد.

2- چون امروزه غالبا آب ها آلوده و ویروسی هستند ما به این نتیجه رسیده ایم که در دستور العمل ها و نسخه ها، عرقیجات را جایگزین آب کنیم. بنابراین به جای جوشانده گیاهان و داروها در آب، آن ها را در یکی از عرقیجات بجوشانید، هم آلودگی آب به دارو منتقل نمی شود و هم خود عرقیجات خواص مفیدی دارند. معمولا عرق را از یکی از همان موادی که می خواهید بجوشانید انتخاب کنید و مصرف جوشانده را به نصف یا کمتر از مقداری که در نظر داشته اید، کاهش دهید.

نکته های کلی و کلیدی در طب سنتی

نکته های کلی و کلیدی در طب سنتی

3- در طب سنتی، حجامت مقدم بر زالو انداختن است، بنابراین زالو را در مواقع اضطراری که حجامت بسیار سخت است تجویز کرده اند مثل مواقعی که دمل چرکین و دردناکی روی پوست وجود دارد و بیمار تحمل زخم برای حجامت را ندارد.

برای از بین بردن جای حجامت بعد از پاک کردن خون، مخلوط عسل و زرد چوبه طبیعی قرار دهید و روی زخم را ببندید. همچنین برای از بین بردن جای زخم زالو، ابتدا محل را با عسل شسته و پس از ده دقیقه که با عسل ضد عفونی کردید آن را با آب خالی شسته و آن گاه روغن بادام تلخ روی محل ریخته و ماساژ بدهید.

4- اگر چه عسل مصلح بسیاری از چیزها و خون ساز و داروی بسیاری از بیماری ها است، ولی اگر حرارت بدن زیاد باشد یا مبتلا به بیماری کبدی هستید یا پلاکت خونتان بالا است نباید از عسل استفاده کنید.

5- در هر بیماری برای درمان اساسی ابتدا سراغ پنج چیز حساس رفته و آن ها را مداوا کنید. آن پنج چیز عبارتند از؛ معده، روده، کلیه، کبد و خون، اصلاح معده و روده باعث می شود خون آلوده و کثیف در بدن تولید نشود، بلکه خون سالم تولید شود و خون قبلی در بدن اصلاح و جبران می شود.

6- برای خوردن داروهای گیاهی بسیار تلخ، اول یک مشت سبزی ترخون را کاملا جویده و بلافاصله یک عطر گرم و خیلی خوب مثل عطر گل محمدی یا نرگس را با انگشت به بینی خود بزنید و آن گاه داروهای تلخ را میل کنید و دیگر نه طعم آن دارو را متوجه می شوید نه بوی آن را.

7- همیشه در درمان به ویژه در درمان بیماری های صعب العلاج ابتدا از معده شروع کنید. وقتی معده مشکل نداشت، سراغ سایر عضوها بروید و داروهای بیماری های گوارشی را همیشه قبل از غذا بخورید، یک ساعت قبل از غذا بهتر است.

نکته های کلی و کلیدی در طب سنتی

نکته های کلی و کلیدی در طب سنتی

8- گل خطمی سفید یا صورتی دارای خواص فروان و فوق العاده است در حالی که ما از آن غافلیم، آن را تهیه و در دسترس قرار دهید. عناب و کاسنی و گل بنفشه هم پرخاصیت است که در دراز مدت خیلی از بیماری ها را درمان می کند.

9- مخلوط جوشانده با عرقیجات فاسد نمی شود ولی پس از جوشانیدن و سرد شدن در جای خنک نگهداری کنید. همچنین داروی مخلوط شده با عسل، مگر آب داخل آن باشد.

10- اسفند را همیشه آماده داشته باشید. برای این کار، شش بار آن را با آب سرد و یک بار با آب جوش شسته و در سایه خشک کنید. این دارو در دل درد های شدید، جواب داده و خواص زیاد دیگری داشته و بسیاری از بیماری های را درمان می کند.

ما اجازه مصرف هر گیاهی را نداریم

11- بنابراین باید گوش به فرمان یافته های طب اسلامی باشیم، طبی که از منابع دینی سرچشمه می گیرد، اگر به دلخواه خود از هر گیاهی استفاده کنیم عوارض منفی آن را باید به جان بخریم، مثلا همه انواع قارچ ها قابل استفاده نیستند و ما حق نداریم هر قارچی را که دیدیم میل کنیم چون مصرف بعضی از انواع قارچ های چتری در دراز مدت تاثیر منفی دارد.

هر چند امروزه به عنوان خوراکی و غیر سمی معرفی می شوند. خیلی گیاهان سمی داریم که در درمان بیماری های خاص به کار برده می شوند. گیاهان را شناسایی و با اصول بهداشتی نگهداری و بر اساس طب اسلامی از آن ها استفاده کنیم.

12- استفاده کمی و کیفتی از گیاهان مجاز با هم متفاوت است، مثلا چون سویا، سرد است ما حق استفاده مداوم از آن را نداریم چون مصرف مداوم آن مولد سودا بوده و سرطان زا است یا مثلا اگر از قارچ های مجاز استفاده کنیم و دسترسی به گرمی جات نداشته باشیم، افت فشار پیدا کرده و چون قارچ سردی مطلق است ممکن است افت فشار به حدی برسد که قلب از حرکت باز ایستد.

 

همچنین بخوانید:   گیاهان دارویی مناسب برای سرماخوردگی

 

13- آب دریاچه ارومیه و آب دریای خزر را تهیه کرده و در منزل داشته باشید، بسیار مفید است و برای درمان برخی از بیماران موثر است. همچنین نمک طبیعی، اگر به اندازه مصرف شود نافع و مفید است و اصولا اگر بدن، نمک نخورد می گندد و فاسد می گردد. این که برخی از پزشکان مدرن به برخی از بیماران توصیه می کنند که اصلا لب به نمک نزنید اشتباه است.

14- یخچال را در دمای پایین قرار دهید، چون سرمای زیاد خاصیت هر موجود زنده ای (از غذاها و داروها) را از بین می برد.

15- برخی اسانس ها را تهیه کنید و در خانه نگهداری کنید. اسانس مایع غلیظ رنگی است که روی عرقیجات جمع و به صورت قطره های روغنی قابل رویت است. این اسانس ها گران قیمت اند و باید از جاهای معتبر خریداری کنید.

16- همچنین عسل سیاه دانه دارای خواص بسیاری است که در درمان بسیاری از بیماری ها فوق العاده مفید است. بنابراین آن را در منزل داشته باشید. در درمان اغلب بیماری ها از عسل صد در صد طبیعی استفاده کنید. عسل ضد عفونت و ضد میکروب بوده، خون را تصفیه، معده را تقویت و اعصاب را درمان می کند.

17- در طب اصول گرای اسلامی سنتی، روش هایی برای درمان اتخاذ می شود که آسان است و کم هزینه بوده، فشار روحی و جسمی بر بیمار وارد نساخته و عوارض و تبعات جانی نیز نداشته باشد.

18- در تمام داروها، نوع کوهی و وحشی آن بهتر است چون در بذر، کاشت، آبیاری، داشت و برداشت آن از مواد شیمیایی و سمی استفاده نشده است. با بهره گیری از این داروها، اگر طب سنتی و اسلامی را کاملا مراعات کنیم بدن مان آن قدر مقاوم می شود که حتی می توانیم با جذامی ها و مبتلایان به وبا هم غذا بخوریم چنان چه پیشینیان این کار را می کردند و هرگز مبتلا نمی شدند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

عرق عناب را با خواص ضد سرفه، درمان بی خوابی، آرام کننده ی اعصاب، تقویت کننده عمومی بدن، مقوی معده و درمان خستگی و ضعف عمومی، کاهش دهنده تب و افزایش دهنده شیر مادر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0