topNotif

نیازهای تغذیه در سنین مدرسه

1823 بازدید
11 فروردین 97
سمانه

نیازهای تغذیه در سنین مدرسه برای دانش آموزان که باید به آنها توجه کنیم :

تامین انرژی مورد نیاز :

در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت نسبتا یک نواختی ادامه دارد. سال های آخر دبستان، مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است. بنابراین، تامین انرژی مورد نیاز بسیار ضروری است. میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه ای، به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آن ها متفاوت است و هر چه میزان تحرک و فعالیت بدن دانش آموز بیشتر باشد، طبعا به انرژی بیشتری نیاز دارد.

نقش کربوهیدرات در رشد :

کربوهیدرات ها که به طور عمده در نان و غلات وجود دارند و همچنین چربی ها، منابع تامین کننده انرژی هستند. در صورتی که انرژی مورد نیاز از این منابع تامین نشود، پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن شود به مصرف تولید انرژی می رسد. زمانی که به علت کمبود دریافت انرژی، منابع پروتئینی صرف تولید انرژی می شوند، از وظیفه اصلی خود که رشد سلول و ترمیم بافت ها است باز می مانند و در نهایت رشد کودک مختل می شود.

منابع تامین کننده انرژی :

نیازهای تغذیه در سنین مدرسه

نیازهای تغذیه در سنین مدرسه

برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان سنین مدرسه باید از گروه نان و غلات مانند نان، برنج و ماکارونی در برنامه غذایی روزانه آن ها استفاده شود. تنقلاتی مانند برنجک و گندم برشته نیز در تامین انرژی روزانه این کودکان نقش دارند. چربی ها مانند روغن، کره، خامه، سرشیر نیز در کودکان مدرسه ای منبع تامین انرژی هستند و باید در برنامه غذایی روزانه در حد متعادل گنجانده شوند.

تامین پروتئین مورد نیاز بدن :

پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافت ها و ساخت سلول ها و بافت های جدید مورد نیاز است. ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آن که انرژی دریافتی کودک کافی باشد، می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید. توصیه می شود در حد امکان پروتئین حیوانی (مانند شیر، گوشت و تخم مرغ) که پروتئین با کیفیت خوب محسوب می شوند در برنامه غذایی روزانه گنجانده شوند. در صورتی که در میان وعده، نان و تخم مرغ، ساندویج مرغ، کتلت، انواع کوکوها، شیر و کیک مصرف شود، بخشی از پروتئین مورد نیاز کودکان این سنین تامین می شود.

تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن :

ویتامین ها و املاح در واکنش های متابولیک نقش حیاتی دارند و از طریق برنامه غذایی روزانه باید به بدن برسند. نیاز به ویتامین ها و املاح اغلب متناسب با انرژی دریافتی و یا سایر مواد مغذی است. برخی از ویتامین ها و املاح در دوران رشد نقش اساسی دارند و کمبود آن ها موجب اختلال رشد کودکان می شود. شایع ترین کمبودهای ویتامینی در این دوران کمبود ویتامین آ و د و شایع ترین کمبودهای املاح، ید، آهن، کلسیم و روی است.

 

همچنین بخوانید:  تغذیه نوجوانان در سنین بلوغ

 

تامین آهن مورد نیاز :

آهن مورد نیاز در سنین مدرسه بستگی به سرعت رشد، ذخایر آهن بدن و قابلیت جذب آن از منابع غذایی دارد. نیاز به آهن در دوران رشد، افزایش می یابد. آهن مورد نیاز به آهن در یک کودک ده ساله برای تامین ذخایر بدن به اندازه نیاز یک مرد بالغ است. دختران در سنین بلوغ باید علاوه بر مصرف کافی منابع غذایی آهن، هر هفته یک عدد قرص آهن به مدت چهار ماه در هر سال تحصیلی برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی مصرف کنند.

تامین کلسیم :

کلسیم نه تنها برای استحکام دندان ها و استخوان ها بلکه برای رشد استخوان های جدید ضروری است. دریافت کافی کلسیم از برنامه غذایی روزانه در سنین مدرسه و بلوغ برای حفظ تراکم طبیعی استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان در بزرگسالی حایز اهمیت است. کودکانی که از منابع حاوی کلسیم استفاده نمی کنند و به ویژه اگر همراه با غذا نوشابه های گازدار مصرف کنند در معرض خطر کمبود کلسیم قرار دارند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیروبخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0