هر آنچه در مورد درخت سرو نمی دانستیم

22250 بازدید
06 خرداد 97
سمانه

درخت سرو را بشناسیم !

در کتب طب سنتی معمولا دو نوع سرو مطرح است نوع اول سرو جبلی که آن را عرعر گویند، نوع دوم سرو بستانی است که به فارسی به آن سرو گفته می شود و به طور کلی آن را شجره الحیاه می نامند.

مشخصات کلی سرو را بشناسیم !

سرو درختی است یک پایه به بلندی 15 – 20 متر، شاخه های آن کوتاه پوشیده از برگ های بسیار کوچک مثلث شکل، درختی است زیبا به شکل مخروط که قسمت کوچکی از تنه آن در حدود 2 متر از قسمت پایین تنه ظاهر است و بقیه در پشت شاخه و برگ های مخروط درخت پنهان می باشند. تنه آن صاف به رنگ خاکستری مایل به قرمز، شاتوت های نر و ماده آن در انتهای شاخه ها قرار دارد. شاتون ماده، میوه کوچک آن را که کروی بوده و دارای تحدب های از هم جدا می باشد، به ثمر می رساند و زیر هر تحدب دانه ای قرار دارد که در سال دوم می رسند. برگ های آن در چهار ردیف در اطراف شاخه قرار دارند و کاملا شاخه را می پوشانند. درختان سرو از نظر ضخامت دور برابر سینه تا 2 متر می رسند.

Attarak Sarv Photo 2

هر آنچه در مورد درخت سرو نمی دانستیم

این درخت در ایران به طور خودرو می روید و نام های محلی آن در گیلان زربین، در کتول و رامیان سر، در آمل سورش و در شیراز وهل گفته می شود. زربین درختی است بلند به ارتفاع 20 – 25 متر، از درختان طویل العمر است. تنه آن راست، شیاردار، پوست آن نازک به رنگ قهوه ای روشن مایل به خاکستری، شاخه های آن معمولا به طور افقی یا مایل است و تاج درخت مخروطی است. برگ های آن کوچک قلبی شکل و برگ های تازه و جوان آن سوزنی است. میوه آن به شکل خوشه و هر میوه دارای 8 – 12 فلس چتری می باشد.

چوب آن مانند سایر درختان سوزنی برگ معطر و صمغی است و در رطوبت در مقابل پوسیدگی مقاومت می کند. رنگ آن سفید شکری و وزن آن سبک و در مقابل حمله بید و آفت های دیگر مقاوم است. تکثیر آن از طریق کشت بذر آن صورت می گیرد همچون سایر سوزنی برگ ها این درخت در مناطق شمال ایران در رودبار، دیلمان، منجیل، پل زغال، زرین گل، علی آباد کتول، رامیان و ارسباران می روید.

یک درخت کهن سال از این گونه در قریه گوشه بلوچستان نزدیک خاش در دامنه کوه تفتان در 2000 متر ارتفاع دیده می شود. برگ و چوب و میوه سروها در طب سنتی مصرف دارویی دارند. میوه گیاه باید در زمانی که هنوز سبز و گوشت دار است و قبل از این که زرد شود از درخت چیده شود در غیر این صورت چوبی می شود و خاصیت دارویی خود را از دست می دهد.

 

همچنین بخوانید:   نکاتی جهت بهداشت روزانه پوست

 

خواص سرو !

اسانس برگ های سرو خاصیت کرم کشی دارد و در هند از میوه و خرده چوب آن به عنوان قابض و همچنین برای دفع انگل می خورند. سرو از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی کمی گرم است و خیلی خشک و عده ای آن را معتدل می دانند. میوه آن از سایر اعضای درخت گرمتر است و رزین و صمغ آن خیلی گرم است و شبیه صمغ کاج می باشد. خواص آن این است که برگش قابض و مدر و محلل است خونریزی را بند می آورد. خوردن دم کرده برگ آن برای سختی ترشح ادرار و زخم روده ها مفید است و خوردن 10 گرم از برگ خشک ساییده آن با 2 گرم مرمکی برای تقویت مثانه و قطع عادت ادرار در بستر کودکان نافع است.  غرغره دم کرده آن برای درد دندان و زخم های لثه و سستی لثه مفید است و خوردن برگ خشک ساییده آن با عسل که به شکل انگشت پیچ تهیه شده باشد برای تسکین سرفه کهنه نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن درخت سرو را با خواص تسکین دردهای عضلانی، سم زدا، افزایش گردش خون و درمان سلولیت، لاغری موضعی شکم و پهلو، کاهش آکنه، آرامبخش، بهبود وضعیت خواب، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

7
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ساغر
    15 فروردین 1402

    ببخشیدا اما مطالبتون خیلی زیاد نبود من تو ی سایت دیگه بیشتر خوندم

  2. مصطفی
    29 فروردین 1401

    میشه لطفا عکس میوه ی درخت سرو که قابض هست رو بذارید ؟؟؟

    • عطارک
      30 فروردین 1401

      درود بر شما

      پایین صفحه روی نام محصول کلیک کنید تا تصویر آن را ملاحظه فرمایید.

      ممنون و سپاسگزاریم

      • سروناز
        1 اردیبهشت 1401

        سلام
        سروناز رو حدود دوماه پیش نشا رو در پاکت کاشتم الان از پایین دارن زرد میشن برگ هاشون علتش چی هست؟

  3. فرهاد پیرمرد
    27 خرداد 1399

    سلام، میوه درخت سرو را چگونه باید استفاده کرد؟
    با سپاس فراوان

  4. عیسی
    7 خرداد 1397

    سلام.آیا درخت سرو در مناطق گرمسیری هم قابل رشد هست؟ممنون

    • عطارک
      7 خرداد 1397

      درود بر شما
      درخت سرو در اکثر مناطق ایران قابل رشد هست در مناطق گرمسیری اگر منظور شما شهرهایی مثل کاشان و یزد باشد سرو بدون مشکل رشد دارد اما شهرهای جنوب کشور مثل استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان باشد اگر شرایط رشد و نمو رو برای درخت فراهم کنند، احتمال رشد هست اگر نه امکان نخواهد داشت.

0