topNotif

هفت کول و خواصش را بشناسیم

3599 بازدید
04 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با هفت کول و خواصش آشنا شویم !

هفت کول درختچه ای است که در جنگل های شمال ایران می روید. نام های محلی آن در آمل، مازندران، لاهیجان هفت کول، در نور و کجور مخرا، در ارسباران گرمه شور، در زیارت زیندار، در درفک پلاخور، در آذربایجان غربی توتون آغاجی و کردهای آذربایجان آن را ته تهو نامند.

مشخصات هفت کول

درختچه ای است که دارای برگ های متقابل با دمبرگ بیضی شکل نوک تیز با دندانه های ریز، پشت برگ ها کرکدار با کرک زبر نمدی و طول برگ 6 – 12 سانتیمتر است. گل های آن شکری دارای بویی ملایم و به صورت گروه پر پشت در انتهای شاخه گل دهنده در ماه های آخر بهار ظاهر می شود. میوه آن گوشت دار کوچک به قطر 7-8 میلیمتر دارای یک هسته می باشد. رنگ میوه ابتدا سرخ و به تدریج که می رسد، سیاه می شود. این درختچه بومی اروپا و آفریقای شمالی و آسیا می باشد. در ایران در حد فوقانی جنگل های شمال ایران در ارتفاعات 2000 – 3000 متر می روید. برگ، میوه و پوست این درختچه مصارف دارویی و طبی دارد.

ترکیبات شیمیایی هفت کول

پوست این درختچه دارای ماده ای با اثر قرمز کردن پوست می باشد و استعمال خارجی آن تاول آور پوست است. در گل های آن ساکاروز، انورتین، امولسین و در میوه آن والریانیک اسید وجود دارد.

هفت کول و خواصش را بشناسیم

هفت کول و خواصش را بشناسیم

خواص و کاربرد هفت کول

برگ و میوه هفت کول قابض است و از جوشانده برگ و میوه آن برای بند آوردن اسهال های ساده و خونی استفاده می شود. از جوشانده برگ و میوه درختچه به صورت غرغره در موارد آنژین ساده و ورم لثه و همچنین در موارد پایین افتادن لقه که دندان بیرون می افتد مصرف می شود. چون ساقه های این درختچه قابلیت خم شدن دارد و به اصطلاح قابل انعطاف است در صنعت روستایی سبد بافی نیز کاربرد دارد. از جنس ویبرنیوم گیاهان دارویی زیادی هستند که معروفترین آن ها به نام بلسان الما است که در ادامه آن شرح داده می شود.

بلسان الما

درختچه ای است که در طب سنتی با نام بلسان الما آمده است. گیاهی است از خانواده هفت کول ولی در ایران نمی روید و در آمریکای شمالی انتشار دارد و چون دارای خواص دارویی جالبی است به ذکر آن مبادرت می شود.

 

همچنین بخوانید: خواص گیاه آبرون صغیر و اسبروله معطر

 

مشخصات بلسان الما

درختچه ای است که برگ های آن بیضی کمی گردتر از برگ های هفت کول، میوه اش مانند میوه هفت کول گوشتدار، سیاه و دارای هسته ای است که یک طرف هسته مسطح است. این درختچه در آمریکای شمالی در منطقه می سی سی پی تا فلوریدا انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی بلسان الما

از نظر ترکیبات شیمیایی در پوست این درختچه ماده ای به نام ویبورنین یافت می شود. به علاوه در پوست درختچه تانن، والریانیک اسید، اکسالیک اسید، سیتریک اسید، مالیک اسید و یک ماده آلکالوئیدی یافت می شود.

خواص بلسان الما

پوست این درختچه که به عنوان دارو مستعمل است و به صورت قطعاتی به ضخامت 2 – 3 میلیمتر در بازار عرضه می شود. رنگ خارجی پوست پس از این که از لایه های چوب پنبه جدا شد مایل به قرمز ولی سطح داخلی آن ها به رنگ زرد مایل به قهوه ای است و دارای بویی شبیه والرین یا همان سنبل الطیب می باشد. طعم آن تلخ است و قابض، مدر، مقوی اعصاب و مسکن ناراحتی های رحم است و در عادت ماهیانه های دردناک به خصوص در عادت ماهیانه های دردناک زنان جوان اثر مفید دارد.

از این دارو برای رفع ناراحتی های عصبی زنان باردار استفاده می شود. معمولا از عصاره روان پوست درخت در حدود 2 – 8 گرم در روز یا 100 – 400 قطره در روز برای اشخاص بالغ و 10 – 20 قطره در روز برای دختران 12 – 15 ساله تجویز می شود. از تنطور یک پنجم آن نیز به میزان 2 – 10 گرم در روز در موارد ناراحتی اعصاب و 40 – 50 قطره در روز در دو دفعه در موارد وقوع عادت ماهیانه دردناک در مدت 5 روز، یکی دو روز قبل و 2 – 3 روز پس از عادت ماهیانه خورده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر شیرین بیان را با خواص ضد التهاب، خلط آور، ضد سرفه، تقویت کننده ایمنی بدن، آنتی اکسیدان، تقویت کننده غدد فوق کلیوی، دفع سنگ های کلیه و مثانه، درمان زخم معده، ضد یبوست، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0