topNotif

خواص هلیله سیاه

5855 بازدید
28 مهر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

نکاتی در مورد خواص هلیله سیاه که بد نیست بدانید

هلیله سیاه میوه درختی است که بیشتر در هندوستان و بنگلادش می روید و محل آن را هروهر نامند. هلیله چند نوع است نوعی که میوه درشت دارد هلیله کابلی نامیده می شود. نوعی که میوه آن متوسط و زرد رنگ است هلیله زرد نام دارد نوع سوم که میوه آن سیاه (درخت آن به طول 2-4 متر می رسد) و به اندازه مویز درشتی است هلیله سیاه و نوع چهارم که کوچک و به قدر زیره است هلیله زیره ای نامیده می شود.

هر کدام درخت جداگانه ای دارند. اما این درختان همه شبیه به هم از یک تیره می باشند. اندام دارویی این درختان میوه آنهاست. ذیلا خواص هلیله سیاه (یا آملیج ،اهلیلج اسود) از این میوه ها را به طور جداگانه متذکر می شویم.

halile attarak photo

خواص هلیله سیاه

هلیله (آملیج، اهلیلج اسود) سیاه:

بهترین آن سیاه و محکم و بی دانه و فاسد نشده آن است که در آغاز اردیبهشت گل می دهد. گل های آن بسیار کوچک و به رنگ صورتی می باشند و تا اواخر خرداد ماه پایدار می باشند. برگ های آن به شکل بیضی و نوک تیز هستند، طبیعت آن سرد و خشک است. این گیاه در چین جز گیاهان مقدس شمرده می شود. ترکیب های شیمیایی موجود در هلیله سیاه شامال تانن ها، کبولینیک اسید ها، تانیک اسید ها،گالیک اسید می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص هلیه زرد

 

خواص و فواید هلیله سیاه :

  • این دارو برای تقویت حواس مختلف اصلی و فرعی یعنی حواس ده گانه به کار می رود و در تقویت حواس مذکور به تجربه رسیده و جهت تقویت قوای بینایی بسیار مفید است.
  • داروی خوبی است برای وسواس و مالیخولیا.
  • اگر فردی به مرض فلج اعضا مبتلا شده است آن را در دهان گذاشته بجود و آب آن را خورده و تفاله اش را بیرون ریزد در بهبود مرض موثر باشد.
  • افرادی که قصد دارند چشم آنان قوی بماند و موی بدن آن ها دیرتر سفید گردد می توانند گاه گاهی هلیله سیاه را به طریق مذکور جویده و پس از فرو فردن آب آن تفاله را بیرون بریزند.
  • جهت درمان عفونت های گوارشی مانند سوهاضمه هلیله سیاه را ریز ریز کرده و با مقداری روغن بادام شیرین چرب کرده و میل نمایند.
  • همچنین این گیاه داروی تقویت کننده حافظه  است.

نکته :

ضمنا افرادی که عادت به خوردن این دارو دارند برای آن که احتمالا در بعضی از آنان ضرری برای اعضا دیگر بدن نداشته باشد می توانند همراه آن مقداری شربت عسل بخورند.

اطبا سنتی خوردن جرم هلیله سیاه را به صورت ریز ریز شده همراه با روغن بادام شیرین تجویز می کنند و آن را بهترین داروی قوای بینایی دانسته اند.

میزان مجاز مصرف هلیله سیاه :

مقدار خوراک این دارو از جرم آن تا دو مثقال و اگر بجوشانند و آب جوشانده صاف شده را میل کنند تا هفت مثقال را میتوان مصرف نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هلیله سیاه را با خواص فع بواسیر، قولنج، یبوست، آسم، برطرف کردن سیاهی دور چشم، تقویت چشم، لاغرکننده، ضد یبوست و مقوی معده، رفع سفیدی مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0