هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن

9545 بازدید
02 دی 99
مروارید
,

هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن

میوه‌ی هلیله شبیه به بادام با پوست راه راه می باشد. هر میوه‌ یک هسته دارد. وقتی آن را قبل از تشکیل شدن هسته چیده و خشک کنند، رنگ آن تیره می‌ شود، به همین دلیل به آن هلیله سیاه می‌ گویند. طبق علم باستانی آیورودا هلیله خواص بسیاری دارد. به ویژه پودر هلیله سیاه برای جوانی شهرت زیادی دارد. در این مقاله خواهیم گفت هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن را شرح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید؛

 

هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن

هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن

 

طبع هلیله سیاه چیست

هلیله سیاه قابض و طبع آن گرم و خشک است. دارای طعم تلخی می باشد. در طب سنتی هندی و طب سنتی ایرانی، از هلیله سیاه برای درمان بیماری‌ های بسیاری استفاده می‌ شود.

فواید هلیله سیاه یا اکسیر جوانی

گیاه هلیله سیاه فواید زیادی برای سلامتی دارد که با توجه به میزان اثر بخشی آن متفاوت است و ما آن ها را به شرح زیر ذکر می کنیم:

1. کاهش آنژین سینه ای

مطالعه ای، که بر روی افراد مبتلا به آنژین مزمن انجام شده نشان می دهد که مصرف عصاره هلیله سیاه همراه با برخی ورزش ها می تواند به بهبود وضعیت مردان مبتلا به آنژین سینه کمک کند.

2. کمک به کاهش سطح کلسترول

یک مطالعه در مورد بیماران مبتلا به بیماری کرونر قلب و منتشر شده در مجله انجمن پزشکان هند، نشان می دهد که مصرف پوست ترد هلیله، باعث کاهش سطح کلسترول مضر و همچنین کاهش اکسیداسیون لیپیدها می شود.

3. کاهش خطر ابتلا به دیابت

یک مطالعه مقدماتی بر روی موش های دیابتی انجام شده و در مجله Experimental and Clinical Endocrinology & Diabetes در سال 2007 منتشر شده است که نشان می دهد عصاره هلیله می تواند علاوه بر کاهش سطح قند خون، باعث افزایش ترشح انسولین شود و به بهبود وضعیت بیماران دیابتی کمک کند، اما این اثر نیاز به مطالعات بیشتری در مورد انسان دارد.

مصرف این گیاه که دیابتی ها آن را هیلاریا می نامند، می تواند سطح قند خون را کاهش دهد، بنابراین به دلیل احتمال نیاز به تغییر دوزهای داروهای دیابت که ممکن است با این گیاه تداخل داشته باشد، باید با پزشک مشورت شود.

4. کاهش درد پوکی استخوان

برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف هلیله سیاه با سایر مواد ممکن است به تسکین درد و سفتی استخوان در افراد مبتلا به پوکی استخوان کمک کند.

 

همچنین بخوانید: خواص هلیله سیاه

 

5. ضد سرطان

یک بررسی از دانشگاه Guru Nanak Dev در سال 2012 نشان داد که هلیله سیاه دارای چندین ویژگی مفید برای سلامتی و سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و می تواند خطر ابتلا به سرطان، تومورها و سایر بیماری ها را کاهش دهد.

6. ضد قارچ

یک مطالعه آزمایشگاهی که در ژورنال Ethnopharmacology در سال 2005 منتشر شد نشان می دهد که عصاره متانولی، متیلن کلراید و استون برگ آن می تواند به کاهش رشد قارچ ها کمک کند.

7. کاهش عفونت

یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2004 در Fitoterapia منتشر شده، نشان می دهد که عصاره اتانولی برگ های هلیله هند (نام علمی: Terminalia catappa) احتمالا به دلیل دارا بودن برخی اسیدها مانند اسیدهای تریترپنیک، در کاهش عفونت بسیار موثر می باشد.

 

هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن

هلیله سیاه یا اکسیر جوانی چیست و 17 فایده بی نظیر آن

 

8. به صورت ترکیبی با داروهای گیاهی دیگر

یک نمونه از کار آزمایی های بالینی، مبتنی بر طب سنتی که کد IRCT و مجوز کمیته اخلاق دارد و البته ظرف 6 ماه گذشته در حال مطالعه بوده است: ‌بررسی اثر مکمل گیاهی، حاصل از ترکیب هلیله سیاه، شکر سرخ و مصطکی همراه با پروتکل درمانی وزارت بهداشت بر سیر بیماری COVID-19 می باشد.

تاثیر آن در درمان بیماری کرونا هنوز تایید نشده است، اما تجربه کاربران نشان داده می دهد که می تواند در بهبود علائم کرونا مفید باشد.

سایر فواید هلیله سیاه

از این گیاه در برخی موارد دیگر استفاده می شود، اما مطالعات و اطلاعات کافی در مورد فواید و اثر بخشی آن در این موارد وجود ندارد و هنوز به مطالعات بیشتری نیاز است که به شرح زیر می باشد:

9. بهبود بیماری ریه

10. بهبود اسهال شدید

11. کاهش مشکلات ادراری

12. افزایش احتباس مایعات

13. کاهش درد مفاصل 14. مفید برای کاهش وزن، دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی و افزایش متابولیسم 15. می توان از آن برای شستشوی چشم ها و رفع مشکلات چشمی استفاده کرد. 16. برای تسکین گوش درد بسیار مفید می باشد. 17. خمیر هلیله سیاه راه خوبی برای درمان مشکلات پوستی می باشد.

عوارض گیاه هلیله سیاه

مصرف هلیله برای مدت 3 ماه یا کمتر به احتمال زیاد بی خطر است، اما مصرف زیاد آن بدون نظارت پزشکی توصیه نمی شود، زیرا ممکن است بر قلب تاثیر بگذارد و شایان ذکر است که تاکنون اطلاعات کافی در مورد میزان ایمنی مصرف آن وجود ندارد.

ترجیحا از مصرف آن در دوران بارداری خودداری شود و لازم به ذکر است که اطلاعات کافی در مورد میزان ایمنی آن برای مادران شیرده وجود ندارد، بنابراین بهتر است از آن اجتناب شود.

 

همچنین بخوانید: خواص هلیله زرد

 

موارد احتیاطی برای استفاده از گیاه هلیله سیاه

برخی از شرایط وجود دارد که در آن ها توصیه می شود هنگام مصرف هلیله سیاه محتاط باشید؛ از جمله موارد زیر:

افراد مبتلا به اختلالات خونریزی

ممکن است منجر به کاهش لخته شدن خون شود که می تواند خطر کبودی و خونریزی را در افرادی که اختلالات خونریزی دارند افزایش دهد.

دیابتی ها

همانطور که قبلا ذکر شد می تواند میزان قند خون را در افراد دیابتی کاهش دهد، بنابراین باید با پزشک خود مشورت کنید و  باید دوز داروهای دیابت را کاهش دهید.

کسانی که تحت عمل جراحی قرار می گیرند

توصیه می شود قبل از تاریخ برنامه ریزی شده برای جراحی، مصرف هلیله را متوقف کنید، زیرا ممکن است در میزان کنترل قند خون در طی جراحی تداخل ایجاد کرده و باعث کاهش سطح آن شود.

تداخلات دارویی با گیاه هلیله سیاه

برخی از داروهای دیابت می توانند با هلیله تداخل داشته باشند، مانند: گلیمپیراید، انسولین و گلیبوراید، زیرا مصرف آن ها در کنار هم ممکن است باعث پایین آمدن قند خون شود، اما شواهد کافی در مورد شدت این اثر وجود ندارد. به طور کلی، احتیاط هنگام مصرف ترجیح داده می شود  و سطح قند خون باید کنترل شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

هلیله سیاه را با خواص رفع بواسیر، قولنج، یبوست، آسم، برطرف کردن سیاهی دور چشم، تقویت چشم، لاغرکننده، ضد یبوست و مقوی معده، رفع سفیدی مو، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

8
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0