هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک

2605 بازدید
17 آبان 97
سمانه

هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک

در قرن بیست و یکم زمینه های بحث و گفتگو درباره تربیت کودکان چند برابر شده است. روش های تربیتی بی شماری همزمان در کنار یکدیگر قرار دارند که از سوی گروه های گوناگونی (حتی در میان پدر و مادرها) جانبداری می شوند بنابراین کودکانی وجود دارند که به طور منظم تنبیه می شوند و در مقایسه کودکانی هستند که آگاهانه و بدون هیچ مرز و قانونی بزرگ می شوند.

امروزه اصل دموکراسی برای همه رعایت می شوند همان طور که برای پدران و مادران این اصل وجود دارد در کودکستان و مدرسه هم این موضوع در مورد کودکان رعایت می شود. اکنون اظهارنظر ها، ترس ها و پیشرفت های کودکان جدی گرفته می شود. پدران و مادران همین طور مربیان و معلمان امروزه کودکان را به عنوان شریک و فردی با حقوق مساوی می دانند. جانشینی اصل تربیت صحیح و اصلاح کودکان ناهنجار رفتاری در اجتماع، قوانینی اساسی در کار تربیت خود کشف کرده ام که برای ساختن یک فضای هماهنگ در کودکستان به عنوان بهترین قوانین پذیرفته شده است.

داشتن رابطه دموکراسی با یکدیگر

ساختن یک رابطه بسیار مطمئن میان مربی و کودک در کودکستان مفهومی تعیین کننده است. برقراری ارتباط عمیق و اطمینان بخش و مهم تر از همه نزدیک شدن صمیمانه با کودک اصل مهمی برای رفتار قابل اعتماد است چون به این ترتیب هر کودکی احساس می کند که او را جدی گرفته اند. به این وسیله کودکان می توانند در کل شخصیت خود تغییراتی ایجاد کنند و به رشد خود ادامه دهند.

وقتی کودکان در یک کودکستان به یکدیگر توجه داشته باشند و با هم به طور دموکراتیک کنار بیایند دیگر با هم دعوا نمی کنند و مشاجره کلامی را جایگزین خشونت می کنند. آن گاه دیگر آگاهانه به نیازها و حقوق کودکان دیگر آسیب نمی زنند. این توجه متقابل و پذیرش را هم فقط با آهسته حرف زدن در گروه نشان می دهند.

هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک

هماهنگی و برنامه ریزی در مهد کودک

قوانین جمعی

گاها بسیاری از پدران و مادران از وضعیت مثبتی که در گروه کودکان وجود دارد، غافلگیر می شوند. چنین فضایی به هر حال خود به خود به وجود نمی آید بلکه با روش تربیتی که مربی به کار می گیرد، حاصل می شود. حتی در گروهی که کودکان ناهنجار رفتاری وجود دارند نیز می توان فضایی آرام و خوشایند ایجاد کرد.

در کودکستان باید بیش از همه به نکات زیر در ارتباط با کودک توجه شود :

  • هر یک از ما خودمان به کودک سلام و از او خداحافظی کنیم.
  • اجازه دهیم که کودکان اظهار نظر کنند همیشه وقتی دور هم می نشینیم فقط کودک حرف بزند و ما به حرف های او گوش  دهیم.
  • کودکان وقتی می خواهند حرفی بزنند اجازه بگیرند.
  • کودکان خودشان دعواهای خود را حل می کنند برای این کار مربی در آغاز به عنوان مدل کمک کند.
  • کودکان باید از آن ها بیاموزند که چگونه می توان با مشاجره ها کنار آمد و آن ها را بدون خشونت حل کرد.
  • کودکان یاد می گیرند که فقط به فکر خودشان نباشند بلکه به نیازهای بزرگسالان نیز احترام بگذارند. بنابراین مثلا وقتی بزرگترها حرف می زنند میان حرفشان نمی پرند. در حالت های اضطراری به آن ها سفارش می شود که کمی صبر کنند.

 

همچنین بخوانید: چند روش برای مسئولیت پذیری در کودکان

 

ساختارها و مرزها به عنوان کمک در جهت یابی

بیشتر کودکان ناهنجار رفتاری، ساختاری روشن چه در تربیت خود و چه در محیط اطرافشان پیدا نمی کنند، در اینجا آگاهی والدین و مربیان برای کمک به کودک بسیار لازم است.

قوانین اطمینان می دهند

وجود نظم و ترتیب و ساختار ظاهری در همه قوانین و مقررات حوزه کودکستان صدق می کنند. در شرایط گوناگون رفتارهای خاصی از کودکان سر می زند. برای مثال کودکان در حال غذا خوردن روی صندلی هایشان می نشینند و وقتی بلند می شوند که همه غذاهایشان را تمام کرده باشند. یا بی چون و چرا پس از غذا دندان ها را مسواک می زنند قبل از این که کسی دوباره شروع به بازی کند.

ساختارها وقتی موفقیت آمیز می شوند که در آن ها محدودیت هایی باشد. حد و مرزها به کودک کمک می کنند که رفتار خود را درست ارزیابی کند. حتی اگر در سنین پایین تر محدودیت ها و قوانینی که از طرف پدر و مادر و مربیان وضع شده است بیشتر وقت ها به عنوان کنترل غیر ضروری کودک جلوه گر می شود ولی وجود این قوانین برای دوره کودکستان اجتناب ناپذیر است به هر حال این محدوده نه باید بسیار تنگ و نه بیهوده باشد.

کودکان حق دارند بفهمند که چرا محدودیت های به خصوصی برای آن ها در نظر گرفته می شود، بنابراین برای کودک دلایل محدودیت ها را توضیح دهید. وقتی کودک بفهمد که در پس مقررات چه هدفی است رعایت آن برای او آسان تر می شود. مهم است که شما به عنوان مربی یا والد به روشنی و وضوح در مورد حد و مرز کودک کوتاه نیایید چون این اجتناب ناپذیری و وضوح به معنی کمکی جهت دار به کودک است. در مورد تصمیم هایی که به طور آشکار اشتباه هستند باید دوباره تجدید نظر کنید. مطمئن باشید که این کار به اعتبار شما به عنوان مربی یا والد لطمه نمی زند ولی این نگرانی نیز هست که کودک دچار سردرگمی بشود.

شرایطی یکسان برای همه

هر چه حد و مرزها برای کودکان واضح تر باشد و هر چه مربی جدی تر به این مرزها توجه کند اتفاق های درون گروه متعادل تر، آرام تر و هماهنگ تر جریان می یابد. پس از مدتی دیگر لازم نیست که دائم به کودکان جمع و جور کردن را گوشزد کنید، یعنی به آن ها نظم دهید. وقتی کودکان این محدودیت ها را درونی کنند آن وقت خود به خود مرتب کردن اسباب بازی ها را به یاد می آورند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شب ادراری را با خواص جلوگیری از بی اختیاری ادرار، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0