topNotif

همه خواص جادویی گزنه قسمت سوم

2374 بازدید
22 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

در مقاله “همه خواص جادویی گزنه قسمت دومبه اثر گزنه بر چند نوع بیماری آشنا شدیم. در این مقاله  به چند خواص دیگر گیاه گزنه می پردازیم…

همه خواص جادویی گزنه قسمت سوم

در فرانسه از جوشانده 30 – 60 گرم شاخه های گزنـه در یک لیتر آب روزی 2 – 3 فنجان می خورند برای تسکین التهاب کهیر مفید است. در مورد بعضی بیماری ها که لازم است خون از قسمت هایی از بدن که ایجاد ناراحتی کرده به قسمت دیگر متوجه شود یعنی اورتیکاسیون (زدن برگ گزنه به پوست) می نماید به این ترتیب که با شاخه های گزنه تازه روی قسمتی از پوست ضربه وارد می آورند و در اثر تحریک خون به این قسمت از پوست متوجه می شود و این کار به خصوص در موارد حمله های نزله مختنق که با سرخجه مرکب می شود سودمند است.

هم چنین برای رفع بی حسی اعضای بدن، بی اختیاری اعضا که در اثر سکته ناقص حادث می شود، رماتیسم های مزمن، قطع شدن عادت ماهیانه و نظایر آن که توجه دادن خون به عضوی مورد نظر باشد، طبق توصیه زیر نظر پزشک عمل می شود مجددا تکرار می شود که اسراف در خوردن گزنه مضر و خطرناک است و ممکن است موجب قطع ترشح ادرار شود.

فراموش نکنیم : خوردن تخم گزنه بیش از حد اعتدال و مجاز اسهال شدید و خطرناک ایجاد می کند لذا مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد در طب سنتی بیشتر معمول است از تخم گزنه استفاده می شود.

گزنه برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو :

سر شاخه ها و برگ و ریشه گزنه، آراقیطون، ژانسیان، هوفاریقون را گرفته کاملا خرد و نرم کرده و با آب داغ (80 درجه سانتی گراد) مخلوط نموده و شیره آن را بگیرند و این عصاره را داخل پمادی متشکل از چربی مغز قلم گاو کنند، پماد حاصل داروی بسیار موثری برای جلوگیری از ریزش مو و رشد مو و تقویت مو می باشد.

همه خواص جادویی گزنه قسمت سوم

همه خواص جادویی گزنه قسمت سوم

تحقیقات در مورد گیاه گزنه :

یکی از کارشناسان گیاه درمانی معاصر آن چنان به خواص درمانی گزنه اعتقاد دارد که آن را یکی از پر کاربرد ترین گیاهان دارویی می داند، البته این نظر کمی اغراق است ولی به هر حال طبق تحقیقاتی که شده است گزنه در مصرف خارجی ممکن است برای درمان و کاهش درد نقرس و به صورت داخلی برای کنترل تب یونجه و کاهش فشار خون و انواعی دیگر از بیماری ها موثر باشد.

اهمیت گزنه در گذشته :

گزنه قبل از این که از نظر خواص درمانی مورد توجه قرار گیرد در روزگاران کهن برای یافتن پارچه کاربرد داشته است، باستان شناسان در گورستان هایی در دانمارک مربوط به عهد برونز اجسادی را ملاحظه کرده اند که کفن های آن ها از الیاف گزنه بافته شده است.

در کتاب بینوایان ویکتور هوگو پارچه های بافته شده از گزنه را در ردیف کانوا نام می برد، در جنگ جهانی اول که تولید پنبه رو به کاهش گذارده بود پارچه های بافته شده از گزنه جای پارچه های پنبه ای را گرفته بود.

مصارف درمانی گزنه نیز جدید نیست و از روزگاران کهن آغاز شده است، در اوایل قرن سوم قبل از میلاد سقراط عصاره گزنه را به صورت مصارف خارجی برای درمان مار گزیدگی و عقرب گزیدگی و به صورت خوردنی به عنوان تریاق رفع مسمومیت هایی که در اثر گیاهان سمی نظیر شوکران و بنگ دانه ایجاد شده توصیه می نمود.

سربازان رومی در شرایط سرمای سخت برای گرم شدن، ساقه های گزنه را به بدن خود مثل شلاق می زدند و این روش جالب خون برای گرم شدن را اوتریکشن می نامیدند که هنوز هم در درمان برخی انواع رماتیسم و درد های مفاصل و نقرس مرسوم است.

 

همچنین بخوانید:  همه خواص جادویی گزنه قسمت دوم

 

دیگر خواص گزنه :

کارشناسان گیاه درمانی اروپا در روزگاران کهن دم کرده گزنه را برای درمان سرفه و سل و از دود کردن برگ های خشک آن برای تسکین آسم استفاده می کردند، روشی که هنوز هم متداول است به علاوه گزنه را برای درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین ث و قطع خون ریزی به خصوص قطع خون ریزی از بینی تجویز می کردند.

ضمنا عصاره گزنه شهرتی در مورد تحریک رویش مو پیدا کرد و در قرن نوزدهم به صورت یکی از اجزای اصلی ترکیبات دارویی تجارتی برای رشد موی سر مصرف می شد، کارشناسان معروف گیاه درمانی انگلیسی در قرن هفدهم کلیه ی خواص گزنه را که قبل از او توصیه شده بود تایید می کردند و یک خاصیت جدید نیز به آن اضافه نمودند و آن این بود که جوشانده ی برگ های گزنه در سرکه به طور محسوسی برای تحریک افزایش عادت ماهیانه موثر است.

زنان سرخ پوست آمریکایی معتقدند که خوردن دم کرده ی برگ های گزنه در دوران بارداری موجب استحکام استخوان بندی، تقویت جنین و تسهیل زایمان می شود، به علاوه آن را برای قطع خون ریزی های رحمی پس از زایمان نیز تجویز می کنند.

مهاجران اولیه اروپایی به آمریکا از این توصیه ها استقبال نموده و عمل می کردند و حتی برای افزیش شیر مادر نیز به کار می بردند، پزشکان متجدد قرن نوزدهم گزنه را در درجه ی اول به عنوان مدر برای درمان ناراحتی های مجاری ادرار، مثانه و کلیه توصیه می کردند و حکمای آمریکایی معروف آن زمان گزنه را یکی از بهترین دارو ها برای قطع خون ریزی و اسهال کودکان و بواسیر و اگزما می دانستند، کارشناسان گیاه درمانی معاصر آمریکا گزنه را به عنوان تونیک برای تقویت عمومی بدن توصیه می کنند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن گزنه را با خواص تسکین دهنده دردهای مفصلی، تقویت و رشد موها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0