همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن را بدانید!

2280 بازدید
03 آذر 00
مروارید

همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن را بدانید!

گریپ‌ فروت میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ و گاهی سبز رنگ می باشد، مزهٔ ترش مایل به تلخی دارد و گاهی نیز می تواند شیرین باشد. این میوه احتمالا از پیوند پرتقال و دارابی به دست آمده‌ است. این مقاله درمورد همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن می باشد، با ما همراه باشید؛

 

همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن را بدانید!

همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن را بدانید!

 

همه خواص گریپ فروت

ویتامین ث

گریپ‌ فروت به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده است و خطر عفونت سلول های بدن توسط باکتری ها و ویروس ها را کاهش می دهد، یک مطالعه منتشر شده در Annals of Nutrition and Metabolism در سال 2006 نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین ث و روی باعث بهبود سلامت شده و به سیستم ایمنی بدن و به بهبود سریعتر علائم سرماخوردگی کمک می کند. علاوه بر این، مصرف ویتامین ث به کاهش خطر ابتلا به ذات الریه، مالاریا و اسهال به ویژه در کودکان کمک می کند.

لیکوپن

لیکوپن موجود در گریپ‌ فروت یکی از کاروتنوئیدهایی است که باعث رنگ صورتی یا قرمز برخی میوه ها و سبزیجات می شود و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، کاهش فشار خون و فواید بسیاری دیگر برای سلامتی می باشد.

حاوی بتاکاروتن

بتاکاروتن یکی از کاروتنوئیدهایی است که بدن به ویتامین آ تبدیل می کند و بتاکاروتن به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و برخی بیماری های مرتبط با چشم مانند دژنراسیون ماکولا کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: رژیم لاغری گریپ فروت

 

سرشار از فلاوانون ها

گریپ فروت حاوی فلاوانون است که دارای خواص ضد التهابی بوده و همچنین به کاهش فشار خون و سطح کلسترول کمک می کند. بنابراین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

حاوی پتاسیم

یک گریپ فروت کوچک تقریبا 6 درصد از پتاسیم مورد نیاز روزانه را تامین می کند، لازم به ذکر است که افزایش مصرف غذاهای حاوی پتاسیم خطر ابتلا به فشار خون بالا و بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با آن را کاهش می دهد.

فیبر غذایی

گریپ فروت حاوی فیبر رژیمی و آب است که به کاهش خطر یبوست و حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، علاوه بر این، خوردن فیبر به مقدار زیاد می تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. شایان ذکر است که مصرف روزانه بین 28 تا 33.6 گرم فیبر برای بزرگسالان توصیه می شود که این مقدار بسته به سن و جنسیت متفاوت است.

کمک به کاهش وزن

مطالعه ای که در دانشگاه واندربیلت در سال 2011 انجام شد، نشان داد که خوردن یک گریپ فروت کامل یا نوشیدن آب آن 20 دقیقه قبل از غذا می تواند به کاهش مصرف کالری و مهار اشتها کمک کند.

مطالعه دیگری که توسط مجله پزشکی غذایی Journal of Medicinal food در سال 2006 منتشر شد نشان می دهد که خوردن این آب میوه قبل از غذا به کاهش ترشح هورمون انسولین در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک کمک می کند. (این هورمون در ذخیره چربی نقش دارد)

گریپ فروت همچنین حاوی نوتکاتون می باشد که به افزایش فعالیت پروتئین کیناز کمک می کند. که منجر به افزایش متابولیسم انرژی، کاهش وزن بدن و کاهش تجمع چربی در شکم می شود، علاوه بر این، اثبات شده است که عصاره های الکلی دانه های گریپ فروت می تواند به کاهش گلوکز و چربی ها کمک کند.

کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید

خوردن یک گریپ فروت در روز می تواند به کاهش سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول بد کمک کند، در نتیجه به ارتقای سلامت قلب کمک می کند اما به افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند توصیه می شود آب گریپ فروت را در حد اعتدال مصرف کنند، زیرا مصرف آن می تواند خطر آریتمی را افزایش دهد.

پیشگیری از عفونت

این میوه حاوی درصد بالایی از ویتامین ث است که دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که به محافظت از سلول های بدن در برابر باکتری ها و ویروس های مضر کمک می کند. علاوه بر این، گریپ فروت حاوی ویتامین  آ است که از بروزعفونت ها و بیماری های عفونی جلو گیری می کند.

تقویت سیستم ایمنی

این نوع میوه ویتامین های گروه ب، روی، مس و آهن را برای بدن فراهم می کند که همه با هم برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید می باشند، علاوه بر آن سرشار از بیوفلاونوئیدهای گیاهیست که ایمنی بدن را تقویت می کنند.

 

همچنین بخوانید: خواص شگفت انگیز گریپ فروت

 

احتمال پیشگیری از آسم

ویتامین ث موجود در گریپ فروت، می تواند به بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم کمک کند.

فواید گریپ فروت برای دیابتی ها

انسولین یکی از هورمون‌های مهم در کنترل بسیاری از فرآیندهای متابولیک و سطوح قند در بدن انسان است و شایان ذکر است که مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهند در نتیجه منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود. این میوه می تواند به کنترل سطح انسولین در خون، و کاهش خطر ابتلا به مقاومت به انسولین کمک کند.

فشار خون

محتوای بالای پتاسیم در گریپ فروت می تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند، اما هنوز مطالعات کافی برای تایید این اثر وجود ندارد.

 

همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن را بدانید!

همه خواص گریپ فروت و عوارض احتمالی مصرف آن را بدانید!

 

مضرات مصرف از گریپ فروت

خوردن گریپ فروت می تواند در برخی گروه ها ناامن باشد یا منجر به مشکلات سلامتی شود، از جمله:

بیماران مبتلا به سرطان سینه

خوردن گریپ فروت در مقادیر زیاد می تواند کارایی فرآیند تجزیه استروژن را کاهش دهد که منجر به افزایش سطح آن در بدن می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد که این زنان 25 تا 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه در مقایسه با زنانی هستند که آب میوه مصرف نمی‌کردند.

افراد مبتلا به مشکلات عضله قلب

خوردن آب گریپ فروت می تواند اختلالات ریتم قلب را افزایش دهد، بنابراین به افرادی که مشکلات عضله قلب دارند توصیه می شود آب گریپ فروت را در حد متعادل بنوشند.  

تداخلات دارویی گریپ فروت

خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب آن می تواند در عملکرد برخی داروها اختلال ایجاد کند و شدت این تداخلات در افراد مختلف متفاوت است و این داروها عبارتند از:

داروهایی که برای کاهش سطح کلسترول استفاده می شوند: مانند سیمواستاتین (به انگلیسی: Simvastatin) یا آتورواستاتین (به انگلیسی: Atorvastatin).

داروهایی که فشار خون بالا را درمان می کنند: مانند نیفدیپین

 داروهای مورد استفاده پس از پیوند اعضا: مانند سیکلوسپورین

داروهای ضد اضطراب: مانند بوسپیرون

داروهای کورتیکواستروئیدی: معمولا برای افراد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو استفاده می شود و مهم ترین این داروها بودزوناید است.

داروهایی که آریتمی های قلبی را درمان می کنند: مانند آمیودارون

آنتی هیستامین ها: مانند فکسوفنادین.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نمک هیمالیا را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، لایه برداری پوست صورت و بدن، درمان شوره سر، درمان قطعی میگرن، درمان گرفتگی بینی و سینوزیت، رفع بوی بد دهان، درمان بی خوابی شبانه، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان پا درد و کمر درد، بهبود گردش خون در بدن، جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، درمان پوکی استخوان، درمان فشار خون بالا، لاغری و کاهش وزن، بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. ع
    26 بهمن 1401

    عااالی اموزنده بود

  2. امینی
    12 آذر 1400

    علاوه بر محصولات عالی مقاله های خوب و اموزنده ای هم دارید.

    • عطارک
      13 آذر 1400

      درود بر شما
      از توجه شما سپاسگزاریم؛ باعث خوشحالی ماست که محتوای این مقاله مورد رضایت شما قرار گرفته است.
      شاد و سلامت باشید.

0