همه چیز درباره بیماری آسم

2264 بازدید
12 اسفند 96
آلاله

همه چیز درباره بیماری آسم که بد نیست بدانیم

آسم یک بیماری التهابی مزمن و غیر واگیردار است. مزمن به این معنا که بیماری همیشه وجود دارد، حتی زمانی که بیمار احساس ناخوشی ندارد. در این بیماری به دنبال واکنش راه های هوایی به عوامل محرک و حساسیت زا (آلرژیک)، همچنین پوشش داخلی راه های هوایی متورم و ملتهب، ترشحات راه های هوایی زیاد و عضلات اطراف راه های هوایی منقبض می شود.

مجموع وقایع فوق موجب انسداد راه های هوایی شده و در نتیجه هوای کمتری از آن ها عبور می کند و با سخت تر شدن عمل تنفس، علایم آسم به صورت سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس بروز می کند که سرفه ها اغلب در اوایل صبح و شب ها بدتر است و حتی می تواند مانع از خواب شوند.

علل بروز آسم :

علت دقیق و اصلی آسم هنوز نامشخص است، ولی آن چه که تاکنون روشن شده، نشان می دهد که اگر افراد خانواده سابقه انواع بیماری های آلرژیک (اگزما، آلرژی بینی، حساسیت غذایی و آسم) را داشته باشند، احتمال بروز آسم در سایر افراد آن خانواده بیشتر می شود. همچنین تماس با عواملی چون دود سیگار، عوامل عفونی ویروسی و بعضی مواد حساسیت زا ممکن است سبب افزایش احتمال ابتلا به آسم شود.

همه چیز درباره بیماری آسم

همه چیز درباره بیماری آسم

برخی از افراد، به دلیل تماس های شغلی ممکن است دچار آسم شوند. همچنین ممکن است بیماری آسم در افراد بدون سابقه آلرژی نیز رخ دهد. عوامل محیطی نظیر مواد حساسیت زا، عوامل حساسیت زای حیوانات (پر، مو یا پوست)، گرده ها و قارچ ها، سوسک، آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی به خصوص هوای سرد و خشک، عفونت های ویروسی، داروهایی مثل آسپرین یا برخی از مسکن ها، چاقی، سبب بروز یا بدتر شدن آسم می شوند.

نکاتی برای پیشگیری از آسم :

یکی از مهمترین اصول اولیه کنترل و درمان آسم انجام اقدامات پیشگیرانه است، بنابراین لازم است افراد عوامل خطر ایجاد کننده بیماری آسم که موجب بروز و یا تشدید علایم بیماری می شوند و راه های پیشگیری و کنترل این عوامل را بشناسید :

بالش و تشک ها در پوشش هایی غیر قابل نفوذ (مثلا پلاستیکی) پیچیده شوند. کلیه ملحفه ها هفته ای یک بار در آب داغ (شصت درجه سانتی گراد) شسته و در آفتاب خشک شوند. در صورت امکان از قالی به عنوان کفپوش استفاده نشود. وسایل فراوان در داخل اتاق نگه داری نشود. سطح رطوبت خانه کاهش یابد. بهتر است اتاق خواب، رو به آفتاب و دارای نور کافی باشد. هنگام نظافت منزل بهتر است فرد مبتلا به آسم در منزل نباشند. حدود چهار هزار ماده سمی در دود سیگار شناخته شده است، بیماران باید از مصرف دخانیات و یا قرار گرفتن در معرض دود سیگار افراد دیگر خودداری کنند. همچنین دود سیگار و سایر دخانیات (قلیان، پیپ و …) از مهم ترین عوامل آفزایش آسم به خصوص در کودکان است. اجازه سیگار کشیدن در خانه یا فضای بسته به هیچ کس داده نشود.

 

همچنین بخوانید:  دمنوش برای آلودگی هوا

 

به هنگام آلودگی هوا از منزل خارج نشوند، همچنین باید از نگهداری حیوانات خانگی در محیط داخل منزل خودداری شود و از به کار بردن بالش و تشک حاوی پر، پشم و کرک اجتناب شود. سوسک هم از عوامل حساسیت زا است، با روش های مناسب محیط را عاری از این گونه حشرات کنید.

دیگر راه های پیشگیری از آسم :

بعضی از بیماران مبتلا به آسم به بوهای تند مثل بوی رنگ و اسپری مو، عطر و ادکلن، سفید کننده ها، جوهر نمک و … واکنش نشان می دهند و باید از این عوامل محرک اجتناب کنند. گرده های گیاهی موجود در فضا اغلب سبب آسم و آلرژی های فصلی می شوند. درختانی مثل نارون، کاج، سپیدار، علوفه های هرز در فصول مختلف مشکل ساز هستند. در فصل گرد افشانی با بستن در و پنجره ها می توان از نفوذ گرده ها به اتاق جلوگیری کرد. وجود رطوبت و گرما، سبب رشد قارچ ها و کپک ها که از عوامل آلرژی زا در فضاهای بسته هستند، می شوند، لذا باید از منابع تکثیر قارچ مثل جاهای مرطوب اجتناب کرده و محل های مرطوب (حمام، زیرزمین) مکررا تمیز شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد آسم و آلرژی را با خواص تسکین آسم و بیماری های تنفسی و تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0