همه چیز درباره شوک انسولین

5395 بازدید
09 فروردین 97
سمانه

با همه چیز درباره شوک انسولین آشنا شوید

شوک انسولین یک بیماری بسیار شدید پزشکی محسوب می شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. شوک انسولین یک بیماری مرگ آور است که در آن، سطح قند خون افراد تا سطح خطرناکی پایین می رود و منجر به عدم هوشیاری و شوک می شود. شوک انسولین باید بلافاصله درمان شود تا بتوان زندگی یک فرد را حفظ و از آسیب به اندام و بافت ها جلوگیری کرد.

علائم شوک انسولین :

گاهی در بیمار شوک یا عکس العمل انسولین که ناشی از سقوط ناگهانی گلوکز در خون است به وجود می آید. علائم اولیه معمولا به شکل زیر است : عرق کردن بدن، بی حوصلگی، دوبینی، گرسنگی، لرز، پریدگی رنگ، تند شدن ضربان قلب، سر درد، و حالت ضعف و سستی شدید و بالاخره به حال مرگ افتادن. گرچه این علائم سریع و تند اتفاق می افتد ولی اگر فورا مقداری کربوهیدرات زود هضم مانند آب میوه، آب قند یا قند بیمار داده شود عکس العمل به وجود آمده کنترل خواهد شد.

اگر شوک انسولین ناشی از انسولین رگولار باشد نیاز به تشخیص و درمان فوری دارد. در حالی که با انسولین های کند، اثر ظهور علائم به تدریج و آهسته تر است، اگر شوک ناشی از پروتامین زینگ انسولین باشد، ممکن است تجویز کربوهیدرات های زود جذب همراه با مواد غذایی که جذب کندتری دارند، مانند شیر و بیسکویت، برای چندین ساعت ضرورت پیدا کند. بعضی ها دادن مواد غذایی که جذب کند تری دارند مانند نان مخلوط با یک نوع کربوهیدرات زود جذب مثلا مربا را برای شوک ناشی از پروتامین زینگ انسولین ترجیح می دهند.

همه چیز درباره شوک انسولین

همه چیز درباره شوک انسولین

در موارد حاد که بیهوشی منجر می شود، بیمار را با تزریق وریدی گلوکز یا از راه لوله به معده درمان می کنند. برای مثال اگر انسولین قبل از صبحانه تزریق شود، عکس العمل ناشی از آن در مورد انسولین رگولار اغلب قبل از نهار (بین سه تا شش ساعت بعد از تزریق) و برای انسولین های با اثر حد وسط در بعدازظهر نزدیک عصر و برای انسولین های کند اثر قدری دیرتر ظاهر می شود. شوک انسولین ممکن است در نتیجه انجام فعالیت بدنی زیاد، تاخیر در غذا خوردن، حذف یک وعده غذا یا تزریق اضافی انسولین یا کاهش نیاز بدن به مقدار انسولین تزریق شده به وجود آید.

 

همچنین بخوانید: سوپ های مخصوص افراد دیابتی

 

تذکرات :

اگر بیمار به طور مکرر به شوک انسولین مبتلا شود، بایست میزان انسولین مورد نیاز او برای جلوگیری از آسیب دائم مغزی تعدیل و تنظیم گردد. لازم است به تمام بیمارانی که از انسولین استفاده می کنند، توصیه شود که همیشه چند حبه قند همراه خود داشته باشند و به طور کلی ضروری است که هر بیمار مبتلا به بیماری قند همیشه کارتی که بر روی آن مشخصات او و بیماریش ذکر شده باشد به همراه خود داشته باشد. از گلوکاکن تولید شده توسط سلول های آلفا جزایر لانگرهانس (جزاير لانگرهانس مجموعه جزاير کوچک سلولي هستند که در لوزالمعده يا همان پانکراس قرار دارند) می توان برای درمان شوک ناشی از هیپوگلیسمی استفاده نمود. مقدار آن تقریبا یک تا دو میلی گرم به صورت تزریق زیر جلدی است. گلوکاکن محرک گلیکوژلیز کبد است و با این تحریک، کبد مقداری گلوکز به داخل جریان خون آزاد می سازد.

درمان شوک انسولین :

درمان علائم منجر به شوک انسولین، دریافت فوری گلوکز خالص در جریان خون می باشد. این امر می تواند با مصرف یک میان وعده شیرین همراه با پروتئین بالا مانند آجیل انجام شود. اگر بیمار قادر به خوردن نباشد، اما هنوز هوشیار است، منابع شکر خالص مانند آب نبات، قند یا نوار گلوکز اضطراری استفاده می شود. اگر بیمار از حال رفته یا احساس غش می کند و قادر به بلعیدن یا باز کردن دهان خود نیست، بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. تیم اورژانس قادر خواهد بود که مستقیم گلوکز را به جریان خون تزریق کند و اگر تنفس بیمار متوقف شده است یا دچار ایست قلبی شده است، بیمار با روش احیای قلبی ریوی (سی. پی. آر) درمان می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ترخون خشک را با خواص تسکین درد دندان، افزایش اشتها، درمان قاعدگی های نامنظم، کاهش خطر حمله قلبی، جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، تنظیم قند خون در بیماران دیابتی، پیشگیری از کم خونی، رفع سکسکه، درمان نفخ شکم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. مجید
    10 دی 1402

    چه میزان از انسولین میتونه باعث مرگ یک انسان بالغ بشه؟
    آیا در ورزش بدنسازی هم میشه از این هرمون برای مصرف گلوکز بيشتر سلول‌ها کمک گرفت؟ آیا مصرف انسولین برای افراد سالمی که غذا هم خورده باشند مرگ آفرین هست یا می‌شه بعد از مصرف انسولین مقداری کربوهیدرات ساده مصرف کرد تا از شوک انسولین جلوگیری بشه؟
    ممنون میشم هر چه سریعتر پاسخ بدید. با سپاس از مطالب بسيار خوب و مفیدی که در این سایت ذکر شده.

    • عطارک
      10 دی 1402

      عرض ادب و احترام

      این کار اصلا توصیه نمی‌شود٬ به هر دلیلی مصرف خارجی انسولین برای بهره بری بیشتر از عضلات یا افزایش متابولیسم بدن توصیه نشده و بسا این کار خطرات جبران ناپذیری روی عملکرد لوزالمعده گذارد.
      کارکرد الوزالمعده در اشخاص عادی نسبت به نوع ماده غذایی و در شرایط خاص متفاوت است. با این کار شما احتمال اینکه این سیستم دچار اختلال یا اور شود هست. لذا اکیدا از این مورد صرف نظر نمایید.

      شاد و تندرست باشید.

  2. ........
    1 اسفند 1401

    سلام اگه بیماری دیابت نداشته باشیم و از انسولین استفاده کنیم
    میمیریم؟

    • ناشناس
      10 دی 1402

      با سلام چه میزان از انسولین برای یک انسان سالم مرگ آوره؟
      آیا برای استفاده در باشگاه بدنسازی هم خطرناک و مرگ آور هست؟

0