همه چیز در مورد اسکلت بدن

6747 بازدید
13 بهمن 96
سمانه

همه چیز در مورد اسکلت بدن که بد نیست بدانیم

اسکلت ، ساختمانی است که بدن را حمایت می کند و شامل استخوان ها، غضروف و بافت های فیروزی سخت است. استخوان علاوه بر عمل نگهداری از بدن، عمل پشتیبانی و حرکت بدن، مهمترین مخزن کلسیم انسان است که تحت کنترل هورمون ها می باشد. استخوان در مقابل فشار به ویژه فشار در جهت رشته های کلاژن، تحمل زیاد دارد.

بعضی از استخوان ها بلند و قوی بوده، در حالی که بعضی دیگر پهن هستند. بیشتر استخوان ها، توسط بافت های فیروزی سختی پوشیده شده اند. انتهای استخوان ها در مفاصل متحرک، معمولا با غضروف پوشیده شده اند و توسط بافت های همبندی به خصوصی به نام رباط به یکدیگر متصل شده اند. محل تماس بین دو یا چند استخوان، مفصل نامیده می شود، مفاصل بنا بر ساختمان شان اجازه حرکت در درجات مختلف را به استخوان می دهند. ماهیچه ها نیز توسط بافت های همبندی به نام تاندون به استخوان ها متصل می شوند. این ماهیچه ها به حرکت اسکلت بدن کمک کرده و شخص را قادر به تغییر وضعیت و حرکت می کنند.

تعداد استخوان در بدن :

در هنگام تولد در بدن یک نوزاد در حدود سیصد استخوان جدا وجود دارد و هنگام رشد به تدریج این استخوان ها به هم متصل شده و جوش می خورند، به طوری که در بدن یک فرد بالغ در حدود دویست و شش استخوان وجود دارد. اسکلت بدن می تواند به دو قسمت عمده تقسیم شود. اسکلت محوری (سر و تنه)، اسکلا ضمیمه (دست ها و پاها).

همه چیز در مورد اسکلت بدن

همه چیز در مورد اسکلت بدن

اسکلت سر :

اسکلت سر، که شامل استخوان های جمجمه و صورت هستند، استخوان های جمجمه که هشت تا هستند و عمل محافظت از مغز را به عهده دارند و استخوان های صورت چهارده تا هستند.

استخوان های تنه :

استخوان های تنه شامل : استخوان جناغ سینه، دنده ها و ستون مهره ها می باشند. دنده ها به تعداد دوازده جفت هستند که تعدادی از آن ها به استخوان جناغ متصل می شوند. ستون مهره ها مجموعا دارای سی و سه مهره می باشد که شامل هفت مهره گردنی، دوازده مهره پشتی یا سینه ای، پنج مهره کمری، پنج مهره خارجی و چهار مهره دنبالچه ای می باشد.

 

همچنین بخوانید:   علائم لخته شدن خون در بدن

 

استخوان دست :

استخوان های موجود در یک دست شامل : یک استخوان ترقوه، استخوان کتف، اسخوان بازو، استخوان زند زیرین و زند زبرین در ناحیه ساعد، هشت استخوان کوچک در ناحیه مچ، پنج استخوان در ناحیه کف دست و چهارده استخوان در ناحیه بندهای انگشتان دست می باشد.

استخوان پا :

استخوان های موجود در یک پا : استخوان لگن خاصره، استخوان ران، استخوان کشکک در ناحیه زانو، دو استخوان درشت نی و نازک نی در ناحیه ساق پا، هفت استخوان در مچ، پانزده استخوان در کف پا و چهارده استخوان در ناحیه بندهای انگشتان می باشد. استخوان های ناحیه پا، درشت تر و قوی تر از دست ها هستند.

استخوان ها، بیشتر شامل کلسیم و فسفر هستند، قسمت مرکزی استخوان شامل ماده ای به نام مغز استخوان می باشد که خون را به استخوان ها می رساند. استخوان ها علاوه بر محافظت از بدن، سبب حرکات بدن نیز می شود و بدون وجود آن ها بدن انسان به یک توده گوشت شبیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون ضد درد مفاصل را با خواص ضد درد و التهاب مفاصل، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0