topNotif

همه چیز در مورد خواص و مضرات سیاه دانه

2775 بازدید
13 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400
آخرین به روزرسانی 19 دی 1398

همه چیز در مورد خواص و مضرات سیاه دانه

سیاهدانه که سیاه تخمه، شونیز، حبه السودا، غرمج، کمون هندی، شهپر و سیه دانه نیز شناخته می شود گیاهی است از تیره آلاله. شکل ظاهری آن شبیه به رازیانه و گل آن زرد مایل به سفید و بنفش و برگ آن شبیه برگ زبان است و دانه آن در غلافی قرار گرفته و تقریبا به اندازه دانه انیسون و سیاه رنگ و تند بو و سفید مغز است. در دانه سیاه دانه جوهر روغنی همراه با مواد معطر و فرار ویتامین ای و هورمون جنسی است و بعلاوه حاوی ویتامین های آ و دی نیز می باشد. طبیعت این گیاه گرم و خشک و اندام مورد استفاده آن دانه آن است. با ما همراه باشید تا شما را با خواص و مضرات سیاه دانه آشنا کنیم؛

همه چیز در مورد خواص و مضرات سیاه دانه

همه چیز در مورد خواص و مضرات سیاه دانه

خواص دارویی سیاه دانه :

استفاده از سیاه دانه از دوران قدیم بین همه اکثر مردم جهان معمول بوده است به طوری که بقراط در آثار خود از این گیاه نام برده و دیوسکورید مصرف آن را به صورت پاشیدن بر روی نان و مداوای بسیاری از بیماری ها توصیه نموده است. امروزه نیز علاوه بر مصارف درمانی در برخی شهرهای کشورمان، سیاهدانه را بر روی نان می پاشند. علاوه بر کاربرد آن در مواد غذایی، سیاهدانه دارای مزایای بسیاری است، از جمله :

کاهش خطر سرطان:

سیاه دانه غنی از آنتی اکسیدان ها است و به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کند و به پیشرفت برخی از بیماری ها از جمله سرطان کمک می کند.

بهبود سطح قند خون:

از آنجا که سیاهدانه به تثبیت سطح قند خون کمک می کند، مطالعات نشان داده اند که مکمل های غذایی سیاهدانه باعث کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین می شود.

کاهش فشار خون:

یکی از مطالعات نشان داده است که مصرف سیاهدانه دو بار در روز به مدت هشت هفته به کنترل فشار خون کمک کند.

بهبود سلامت دستگاه تنفسی:

سیاهدانه به تسکین علائم آسم کمک می کند، زیرا یک مطالعه نشان داد که استفاده از سیاهدانه روزانه به مدت سه ماه توسط افراد مبتلا به آسم به طور قابل توجهی شدت و فراوانی علائم آسم را بهبود می بخشد.

کاهش میزان کلسترول:

سیاهدانه در کاهش کلسترول موثر است و مطالعات نشان داده اند که مصرف سیاهدانه علاوه بر کاهش تری گلیسیرید، به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می کند.

پیشگیری از زخم معده و بهبود عملکرد معده:

تحقیقات نشان داده اند که سیاه دانه به محافظت از پوشش معده و جلوگیری از ایجاد زخم معده کمک می کند. همچنین سیاهدانه ممکن است از کبد در برابر سمیت مواد شیمیایی محافظت کند و در مطالعه دیگری مشخص شد که خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در سیاهدانه باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو می شود. (استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن است.)

 

 

همچنین بخوانید:  16 فایده سیاهدانه و عوارض مصرف بی رویه آن

 

 

سایر فواید سیاهدانه
  • دانه این گیاه باعث افزایش شیر مادران شیرده است، مدر بول، ضد نفخ و دفع کننده نفخ شکم است. اگر جنین به علتی در شکم مادر مرده بود خوراندن دانه این گیاه به مادر باعث حرکات ماهیچه های دیواره های رحم شده و جنین مرده به این صورت خارج می گردد.
  • اگر مقداری سیاه دانه را با روغن حیوانی سرخ کرده و صبح ها ناشتا میل نمایید رنگ رخساره را گلگون می سازد. اگر سیاه دانه را با سرکه دم کرده و میل نمایید بعضی از انگل های دستگاه گوارش را کشته و از راه مدفوع آن ها را خارج می سازد.
  • در درمان تب های کهنه رطوبی و یا خارج کردن و دفع سنگ کلیه و مجاری ادراری مقدار هفت تا ده گرم سیاه دانه را با مقداری آب، نیم گرم عسل مخلوط کرده و بخورید.
  • اگر سیاه دانه را در سرکه انگور بجوشانید و حاصل را بر روی خال های بدن و یا زگیل ها بگذارید برخی از آن ها از بین می روند. اگر پودر سیاه دانه را با مقداری حنا و روغن سوسن مخلوط کرده و بر قسمتی از بدن (مانند سر یا صورت) که موی آن ریخته است بگذارید، سبب رویش مجد مو ها شده و باعث پیشگیری از ریزش مو می شود.
  • افرادی که زکام رطوبی بسیار داشته و زیاد عطسه می کنند اگر مقداری سیاه دانه را در روغن زیتون بجوشانند و چند قطره از آن روغن را در بینی خود بچکانند ناراحتی را کم می کند و سبب درمان عطسه خواهد شد.

نکته :

چون سیاه دانه ساقط کننده جنین است خوردن  آن جز مقدار اندک برای زنان باردار جایز نیست.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سیاهدانه را با خواص درمان تب، درمان اسهال، درمان دیابت نوع 2، درمان ریزش مو، درمان فشار خون بالا، درمان سردرد و میگرن، درمان آسم، درمان سرطان روده بزرگ، تسکین دردهای شکمی، درمان بی اختیاری ادرار، درمان جوش های چرکی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0