همه چیز در مورد دردهای روانی

2901 بازدید
09 آبان 97
سمانه

همه چیز در مورد دردهای روانی

دردهای روانی می تواند به دلیل یکی از حالاتی که در ادامه ذکر می شود، باشد که در هر دو حالت تعارض در ناخودآگاه فرد به صورت وابستگی در مقابل پرخاشگری فشارهای جنسی در مقابل تابوها و یا قراردادهای فرهنگی – اجتماعی وجود داشته باشد.

درد ممکن است به علل زیر به وجود آید:

الف: علامت ثانویه از یک اختلال روان- تنی باشد.

در اینجا تحریکات اعضای خاصی از بدن موجب بروز بیماری می شود مانند زخم معده یا زخم اثنی عشر و معمولا عضوهایی بیشتر درگیر می شوند که حساس تر و ضعیف تر باشند زیرا اعمال فیزیولوژی انسان تجسمی از روان او هستند و احساس درد ریشه روانی دارد و در یک قسمت خاص از بدن فرد متمرکز می شود.

همه چیز در مورد دردهای روانی

همه چیز در مورد دردهای روانی

ب: علامتی از یک اختلال عصبی تبدیلی باشد.

این واکنش هنوز گاه گاهی به نام هیستری خوانده می شود، فروید در این باره لغت مبدل را به کار برد تا نشان دهد که علائم هیستریک تظاهر انرژی جنسی سرکوفته و منحرف شده می باشد که کشمکش های روانی جنسی تبدیل به اختلالات بدنی می گردد، این بیماری در زنان بیشتر از مردان یافت می شود.

علت بیماری:

بیمار دچار تعارض است و خود از این تعارض آگاهی ندارد و استفاده بیمار از مکانیسم دفاعی باعث می شود که فشارهای ناشی از تعادل را احساس کند. در واقع بدین وسیله از اضطراب رهایی می یابد، با جلب توجه و محبت اطرافیان به دلیل بیمار بودن به هدف خود می رسد، گاهی به منظور رها ساختن خود از یک موقعیت خطرناک و یا نامطلوب است، گاهی برای کم کردن بار گناه و یا تنبیه خود سرچشمه می گیرد.

مکانیسم دیگری که در اختلال عصبی تبدیلی به وسیله بیمار مورد استفاده قرار می گیرد، تقلید هویت شخص دیگری است که با او در تعارض است چنین فردی هر نوع بیماری و درد را می تواند از خود بروز دهد.

علائم بیماری:

خستگی، فرسودگی عصبی، اختلالات جریان سیستم عصبی خودکار، ضعف عضلانی (کم حسی و یا بی حسی) و یا حساسیت زیاد، بیمار نسبت به علائمی که از آن شکایت می کند کاملا بی تفاوت می باشد و اضطراب و افسردگی علی رغم بیماری  در او دیده نمی شود. زمانی تشخیص اختلال عصبی تبدیلی می دهیم که بیمار از لحاظ جسمی و ارگانیکی در سلامت کامل به سر برد مثلا در معاینات دندان پزشکی بیمار از درد دندان شکایت دارد علی رغم اینکه هیچ گونه ضایعه و مشکلی در دندان وی دیده شود.

 

همچنین بخوانید:  توصیه هایی برای بیماری های روحی و روانی

 

ریشه یابی دردهای روانی

  • در دوران کودکی درد همراه تنبیه می باشد و این همراهی می تواند در اثر تنبیهات شدید و متوالی باشد.
  • همچنین این تداعی درد در بعضی از کودکان می تواند منجر به سمبل سازی گردد که یک مکانیسم دفاعی است و به طور ناخودآگاه کودک از آن استفاده می کند. به این منظور که از احساس گناه خود در مقابل تنبیه و مجازات و یا بعضی از واکنش ها جلوگیری نماید در واقع به طور سمبولیک احساس دردی دارد که برابر درد حاصل از تنبیه و مجازات می باشد و بدین صورت کودک خود را مجازات می کند.
  • بعضی از کودکان به دلیل تجارب متوالی که کسب کرده اند به وسیله بیماری توجه و محبت دیگران و یا والدینشان را جلب می کنند و به دلیل موفقیت در جلب توجه به مرور زمان به طور ناخودآگاه از این مکانیسم دفاعی دائما استفاده می کنند.
  • در بعضی از افراد احساس درد و لذت به طوری آمیخته بهم می شود که فرد در هنگام درد کشیدن احساس لذت نیز می کند، این حالت ریشه روانی دارد زیرا در دوران کودکی فرد، لذت های منع شده با تنبیه های شدید و در نتیجه احساس درد همراه بوده است.

مازوشیسم

نوعی انحراف جنسی است که فرد از طریق درد کشیدن لذت می برد و شکل خاصی از دردهای عصبی است. در اینجا درد راهی برای سازگاری بیمار با زندگی است. در بررسی حالات روحی و روانی این گونه اشخاص مشخص شده است که آنان با درد و زجر کشیدن احساس بخشودگی و عفو می کنند به همین منظور به انجام اعمال منع شده در جامعه دست می زنند.

نتیجتا دردهایی را که بیمار متحمل می شود موجب می گردد از احساس گناه رهایی یابد و در نهایت درد و زجر بهایی است که فرد برای احساس گناه می پردارد. فرد مازوشیستیک به دنبال موقعیت های بسیار مشکل و سخت است تا در آن موقعیت ها بتواند دردهای جسمی برای خود به وجود آورد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر البنج را با خواص آرام کننده، خواب آور، مسکن و مخدر، باز کننده مردمک چشم، ضد درد، ضد تشنج و صرع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0