topNotif

هپاتیت یک بیماری خاموش

2005 بازدید
23 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

با هپاتیت و سیروز کبدی آشنا شویم :

هپاتیت یک بیماری خاموش به معنی التهاب کبد نوعی آسیب رایج کبدی است که به وسیله وجود سلول های التهابی در بافت کبد مشخص می شود. هپاتیت یا همان التهاب کبد انواع مختلفی دارد که برخی مسری و بعضی دیگر غیر مسری است. بیشترین عامل ایجاد هپاتیت عوامل بیماری زا و ویروسی هستند که باعث هپاتیت آ، ب، ث، ای، جی می شوند. بعضی اوقات گونه هایی از هپاتیت محدود شده و خود به خود درمان می یابد. اکثر موارد آسیب های کبدی در سراسر جهان را ویروس های موسوم به ویروس های هپاتیت ایجاد می کنند.

چگونگی ایجاد سیروز کبدی :

چنان چه سلول های کبدی به خاطر حمله ویروس های هپاتیت آسیب دیده و تخریب شوند، این سلول های آسیب دیده به شکل توده هایی در کبد باقی می مانند و کبد توانایی بازسازی خود را از دست خواهد داد و سفت و بزرگ می شود و خون به راحتی قادر به عبور از کبد نخواهد بود و کارایی طبیعی کبد بسیار ضعیف می گردد. به این حالت سیروز کبدی می گویند که در بیشتر از سی درصد افراد مبتلا به هپاتیت مزمن به وقوع می پیوندد.

سرطان کبد :

سیروز کبدی احتمال بروز سرطان کبد را افزایش می دهد. سرطان می تواند بعد از بیست سال پس از سیروز نیز ایجاد گردد. چنان چه هپاتیت کمتر از شش ماه طول بکشد به آن هپاتیت حاد و اگر بیشتر از شش ماه به طول بینجامد به آن هپاتیت مزمن می گویند، که احتمال ایجاد سرطان کبد در بیماران مبتلا به هپاتیت مزمن چیزی حدود دویست برابر بیشتر از سایرین است، سیروز و سرطان کبد می تواند موجب نارسایی کبد و مرگ بیمار شود.

هپاتیت یک بیماری خاموش :

به غیر از عوامل ویروسی، هپاتیت می تواند در اثر سموم، الکل، سایر عفونت ها یا فرآیند خود ایمنی ایجاد شود. ممکن است فرد مبتلا به هپاتیت باشد ولی وجود بیماری را احساس نکند و شاید به همین دلیل بتوان هپاتیت غیر ویروسی را نیز بیماری خاموش نامید. تخمین زده شده که شصت درصد افراد مبتلا به هپاتیت از وجود آن بی اطلاع هستند و ممکن است بسیاری  از آن ها بدون آگاهی بیماری را به سایرین انتقال دهند.

هپاتیت یک بیماری خاموش

هپاتیت یک بیماری خاموش

انواع خطرناک هپاتیت :

در بین گونه های مختلف هپاتیت ویروسی، هپاتیت نوع ب و نوع ث می توانند خطرناک ترین باشند. برای هپاتیت نوع ب واکسن وجود دارد اما هپاتیت ث واکسن ندارد. ممکن است افراد مبتلا به هپاتیت ث بیش از یک میلیارد ذره ویروسی مختلف در بدن خود داشته باشند. به این دلیل واکسن هایی که بر ضد ویروس اصلی شناخته می شوند برای انواع جهش یافته ویروس اثر ندارد.

تغییر برنامه غذایی، فرصتی دوباره برای سلامتی کبد :

یکی از مهم ترین کارها در زمانی که به بیماری کبدی (مانند التهاب کبد، کبد چرب، هپاتیت، سیروز) دچار شدید، کم کردن کار کبد و استراحت و فرصت بازسازی آن را ایجاد کردن است. یکی از راه هایی که کمک به این امر می کند، مصرف مواد غذایی است که فرآوری آن برای کبد آسان تر است. هم چنین مصرف مواد غذایی که برای کبد و سیستم ایمنی مفید هستند می توانند در بهبود کبد نقش موثری بازی کنند.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان دارویی موثر بر کبد و صفرا

 

توصیه مواد غذایی :

یکی از بهترین کارهایی که می توانید جهت سلامت کبد خود انجام دهید، اصلاح برنامه غذایی خود به مدت سه ماه، کم کردن فشار کبدی و ایجاد فرصت استراحت و بازسازی کبد می باشد. فاکتورهای مهم و پر اهمیت در تغییر برنامه غذایی پیروی کردن از یک برنامه غذایی کم چربی، استفاده از مواد غذایی ارگانیک و مصرف مواد غذایی که به عنوان کمک در درمان کبد شناخته می شوند.

اثرات مواد غذایی بر کارکرد کبد :

فرآوری و عمل تجزیه چربی باعث کار مضاعف و فشار فراوان به کبد می شود و در بیماری های کبدی، کبد ناسالم که از فرآوری چربی عاجز شده است ممکن است آن چربی را داخل خود ذخیره کند (ایجاد کبد چرب). از آنجایی که مواد غذایی ارگانیک فاقد آفت کش ها، کود شیمیایی، آنتی بیوتیک ها و هورمون ها می باشد برای کبد کار فرآوری کمتری به همراه خواهند داشت و نهایتا تعداد قابل توجهی از مواد غذایی برای کبد مفید هستند که استفاده از آن ها فرصت ترمیم و بازسازی کبد را احیا می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون کبد را با خواص درمان نارسایی کبدی، خنک کننده بدن، رفع بیماری های کبدی، کنترل چربی کبد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0