topNotif

واکنش والدین نسبت به دنیای نوجوانی

1365 بازدید
06 تیر 97
عطارک
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

واکنش والدین نسبت به دنیای نوجوانی باید چگونه باشد؟!

این یك سوال اساسی است كه همه والدین میپرسند، وقتی می بینیم نوجوان ما كاری را انجام می دهد كه مغایر با اصول ارزشی و هنجارهای خانوادگی ماست، چگونه با او برخورد كنیم؟ قبول دارم كه گاه واكنش های ما به عنوان خانواده بسیار دشوار می شود و نمی دانیم چه باید بکنیم. البته این یك امر طبیعی است و بیشتر والدین با آن روبه رو هستند. بگذارید ابتدا مثالی از تغییرات فیزیکی نوجوان بزنم. همه ما این تغییرات را تجربه كرده ایم و نیازی به توضیح ندارد، اما هرگز شده یکی از شما در مقابل تغییرات فیزیکی نوجوان تان بپرسید كه چرا قد تو دارد بلند می شود؟! یا چرا صدای تو تغییر كرده؟! و… چون آنها را طبیعی می دانیم و خودمان هم آنها را تجربه كرده ایم.

والدین عزیز، پس اگر این ها تغییر هستند و قابل درك، پس تغییرات شناختی، روانی و اجتماعی نیز تغییر هستند. اگر در مقابل تغییرات فیزیکی جبهه نمی گیریم، در مقابل تغییرات روانی و عاطفی نیز نباید جبهه گیری كنیم كه تو چرا این كار را كردی؟ چرا این لباس را پوشیده ای؟ چرا با آن دوستت راه می روی و به قول خود بچه ها مدام به آنها گیر بدهیم.

شاید بپرسید پس ما كلا بی تفاوت باشیم تا او هر چه دلش می خواهد انجام دهد؟ چون واقعاً برخی رفتارها و عملکردش اصلاً برای ما و خانواده مان قابل تحمل نیست؟ پس این جا چه باید كرد؟ اگر ما به تعالیم دینی خودمان دقت بیشتری بکنیم، بهتر به اهمیت برخورد با این مسایل پی خواهیم برد. همه ما داستان زیبای برخورد تربیتی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را با پیرمردی كه اشتباه وضو می گرفت، شنیده و خوانده ایم. آیا این دو امام بزرگ نمی دانستند كه او اشتباه وضو می گیرد؟ پس چرا مستقیماً به او تذکر ندادند؟ چرا امر و نهی یا نصیحت و یا خدای نکرده، تحقیر و سرزنش نکردند؟ در عوض بهترین واكنش تربیتی آنها برخورد مستقیم بود، یعنی اینکه ما وضو می گیریم و شما بگویید کجای کارمان اشتباه است.

واکنش والدین نسبت به دنیای نوجوانی

واکنش والدین نسبت به دنیای نوجوانی

یا زمانی که حضرت ابراهیم(ع) خواست مردم را به خداپرستی دعوت كند آنها گفتند ما داریم ماه را می پرستیم و نیازی به خدای تو نداریم. آیا حضرت ابراهیم نمی توانست سریعاً مخالفت كند و جبهه بگیرد؟ كاری كه ما متأسفانه در مقابل رفتارهای غلط فرزندانمان انجام می دهیم، اما آن حضرت گفت كه من هم با شما ماه را می پرستم و وقتی ماه افول كرد فرمود: خب آیا ماهی كه افول كند برای پرستش خوب است؟ و آنها پرستش خورشید را بهانه كردند و ابراهیم مجدد با آنها همراه شد (اصل مهم پذیرش و همدلی) و خورشید را پرستید و صبر كرد تا خورشید غروب كند و حالا بهترین فرصتی بود كه او می توانست نظرش را به صورت قاطع و محترمانه بدهد: آیا ماهی که افول می کند و خورشیدی که غروب می کند قابل پرستش است؟ پس بیایید و خدای یگانه را بپرستید.

اگر مجدد كار حضرت ابراهیم را مرور کنیم، می فهمیم كه اولا مستقیما و در همان ابتدا با آنها مخالفت نکرد و ثانیا با آنها همراه شد و در انتها نظرش را ابلاغ كرد. دقیقا در برخورد با مشکلات ایجاد شده در فرزندان به ویژه نوجوانان، این گونه شیوه های تربیتی موثر واقع می شوند و می توانند بدون اینکه باعث رنجش او شده یا باعث جدایی ما از هم گردد، تغییر رفتاری را نیز باعث شوند.

به یك مثال دقت فرمایید:

نوجوان شما دوستانی دارد كه به نظر شما مطلوب نیستند و او نباید با آنها ارتباط داشته باشد.

شیوه نادرست تربیتی این است كه نصیحت کنید و گیر دهید كه با آنها راه نرو، آنها دوستان خوبی نیستند، چند دفعه باید بگویم، دیگر تو را با آنها نبینم و … كه در نهایت نتیجه ای جز دوری شما از او و شروع رفتارهای زیر زمینی و رابطه پنهانی با آنها نخواهد داشت. اما گر چه تحمل این شرایط خیلی سخت است و نمی توان به راحتی از كنارش گذشت و قطعاً عصبانیت و برانگیخته شدن ما را به دنبال خواهد داشت، اما نیک می دانیم كه هرگونه واكنش پرخاشگرانه عواقب بدتری بدنبال خواهد داشت.

 

همچنین بخوانید:   عوارض مصرف قهوه و چای در طول امتحانات

 

بهترین راه حل کنترل خشم است

پس كنترل احساسات به ویژه خشم و افزایش آستانه تحمل ضروری است و راهکار اساسی این جاست كه در همان ابتدا و با دیدن شرایط فوق می توان در آن جا با خودش و دوستانش احوالپرسی كرد، ارتباطی گرم برقرار كرد و بعد در غیاب دوستانش، اینگونه شروع كرد كه دوستان جالب و شادی داری، مثل اینکه از با هم بودن خیلی لذت می برید.

حالا کجا رفتید، چه خوردید و… (بدون هیچگونه نصیحت یا انتقاد) بعد از دو سه روز مجددا بحث را خارج از محیط خانه و در یک محیط دوستانه مثلا یك پارک، کافی شاپ و… شروع کنید: دوستان تو نکات جالبی دارند و من با قطعیت نمی توانم درباره آنها اظهار نظر بکنم، اما فکر می كنم اگر مقداری درباره آنها بیشتر تحقیق كنی، بهتر است چون من آنها را در جاها و موقعیت های نامناسبی نیز دیده ام.

مطمئن باشید اگر شما ابتدا یك رابطه عاطفی خارج از خانه با فرزندتان برقرار كنید و هر هفته حداقل دو ساعت را با او بیرون از خانه بگذرانید و بعد به صورت:

  • به نظر من…
  • من فکر می كنم…
  • من ناراحت می شوم وقتی…

اظهار نظر کنید او به صحبت های شما گوش كرده و اگر اظهار نظری داشته باشد ارائه خواهد داد. بهتر سعی کنیم در این موارد و موقعیت ها سن و طرز فکرمان را تا سن و موقعیت نوجوان کم کرده و از نگاه اون پیرامون را بنگریم، اینگونه خواهیم توانست فرزندانمان را بهتر درک کرده و دوستی و رفاقت را در کانون گرم خانواده حفظ کنیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

لبان الذکر را با خواص کاهش التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید، درمان برونشیت و آسم، درمان و پیشگیری از عفونت دهان، درمان التهاب روده بزرگ، کولیت مزمن، مبارزه با سلول های سرطانی، درمان چین و چروک صورت، دفع انرژی های منفی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0