وزوز گوش و عوامل ایجاد آن

2016 بازدید
07 اسفند 96
آلاله
,

وزوز گوش و عوامل ایجاد آن که بد نیست بدانیم

وزوز صدایی است که بدون منبع صوتی خارجی قابل شنیدن است. اگر چه صدایی شبیه به صدای زنگ، شایع ترین تعریف برای وزوز است، اما افراد مبتلا به وزوز، صداهای مختلفی از قبیل صدای زنبور، صدای هوم، صدای برخورد دو جسم سخت و صدایی شبیه به ریزش آبشار تجربه کرده اند. وزوز تصور یا توهم نیست بلکه واقعی بوده و ریشه جسمانی دارد.

اکثرا به بیماران دارای این عارضه گفته می شود که برای وزوز شما کاری نمی توان کرد و باید یاد بگیرید چگونه با آن زندگی کنید یا کنار بیایید، بخشی از این جمله صحیح است ولی این احساس که حل این مشکل تقریبا غیر ممکن است موجب ناراحتی بیشتر افراد مبتلا می شود.

عوامل ایجاد وزوز چیست ؟

هر چیزی که بتواند به هر قسمت از سیستم شنوایی آسیب برساند، می تواند عامل بروز وزوز باشد. از آن جایی که عوامل بسیاری، می توانند به این سیستم آسیب برسانند، برای متخصصین، تشخیص این که دقیقا چه عاملی موجب بروز وزوز می شود بسیار دشوار است. از عوامل این مشکل، می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سر و صدا :

یقینا یکی از شایع ترین عوامل وزوز و کم شنوایی، قرار گرفتن در معرض سر و صدا است. صدای بلند می تواند مانند صدای شیلیک گلوله و یا انفجار، ناگهانی و یا مانند صدای یک کارخانه صنعتی، یکنواخت و ثابت باشد. حتی قرار گرفتن در معرض یک سر و صدای متوسط نیز در اوقات کاری طولانی و سال های متوالی می تواند موجب بروز وزوز شود. سر و صدا به مرور زمان تاثیر گذار بوده و عوارض آن معمولا دیر آشکار می شود. اهمیتی ندارد که چه مدت پیش در معرض سر و صدا قرار گرفته اید، آسیب ناشی از آن می تواند روی هم انباشته شده و بهبود نیافته باشد.

وزوز گوش و عوامل ایجاد آن

وزوز گوش و عوامل ایجاد آن

از آن جایی که صدمه به سیستم شنوایی بر اثر سر و صدا کاملا غیر قابل برگشت می باشد، بهترین درمان پیشگیری است. رعایت قوانین برای جلوگیری از در معرض سر و صدا قرار گرفتن و استفاده بهتر و بیشتر از محافظ شنوایی می تواند میزان شیوع این نوع وزوز را در سال های آتی بکاهد.

کهولت سن :

روند طبیعی کهولت نیز گاهی فرد را دچار وزوز می کند. کاهش شنوایی به مرور زمان امری طبیعی است و میزان کم شنوایی کاملا متفاوت بوده و هر فرد مبتلا به کم شنوایی لزوما دچار وزوز نمی شود. از آن جایی که کم شنوایی از میزان پوشش وزوز توسط سر و صدای محیط می کاهد، وزوز در نتیجه کم شنوایی آشکارتر می شود.

مصرف برخی از داروها :

تعدادی از داروها خصوصا بعضی از انواع آنتی بیوتیک ها و ادرار آورها، آسپرین، کینیدین که برای ناراحتی قلبی تجویز می شود، به عنوان داروهایی که موجب کم شنوایی یا وزوز می شوند، شناخته شده اند. تعداد داروهایی که به عنوان عوامل احتمالی ایجاد کننده وزوز گزارش شده اند، بیش از این هاست. مشاوره با یک پزشک متخصص گوش می تواند از احتمال بازگشت وزوز بر اثر دارو جلوگیری کند.

آسیب های وارده بر سر و گردن :

ضربه به سر می تواند پرده گوش، استخوانچه ها و یا حلزون شنوایی را دچار آسیب کند و منجر به وزوز شود، صدمات ناشی از فشار شدید وارده بر گردن نیز در بعضی افراد در ابتدا با وزوز همراه است.

بیماری های گوش میانی :

عفونت حاد حفره گوش میانی در بسیاری از افراد وزوز را به دنبال دارد. اتوسکلروزیس بیماری است که موجب سفت شدن استخوانچه ها به یکدیگر یا به گوش داخلی می شود. در نتیجه کم شنوایی ایجاد می کند و در بعضی موارد متعاقب کم شنوایی وزوز نیز بروز می کند. وزوز گاهی نیز پس از عمل جراحی گوش میانی ظاهر می شود.

 

همچنین بخوانید:  دلیل عفونت گوش میانی و درمان آن

 

وجود بیماری مینیر :

بیماری مینیر اختلالی است که گوش داخلی و سیستم تعادل را که به آن متصل است درگیر می سازد. گفته می شود که این عارضه در اثر تغییرات شیمیایی در گوش داخلی و افزایش بیش از حد فشار مایعات داخل آن پدید می آید. علایم این بیماری از الگوی خاصی پیروی نموده و شامل کم شنوایی متغیر، وزوز و سرگیجه شدید هستند.

تومورهای عصب شنوایی :

معمولا وقتی که مردم برای نخستین بار متوجه وزوز در گوش خود می شوند، اولین عکس العمل آنان ترس از داشتن نوعی تومور مغزی است. اما خوشبختانه این عامل وزوز نادر است.

اختلال عملکرد مفصل فکی_ گیجگاهی :

این مفصل آرواره را به جمجمه متصل می کند. به دلیل هم جواری این مفصل به سیستم شنوایی، اختلال عمل آن موجب تومور می گردد که وزوز را ایجاد می کند و معمولا با درد در مفصل آرواره همراه است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سداب را با خواص درمان کم شنوایی، رفع گوش درد و عفونت گوش، رفع سرگیجه ناشی از مایع گوش، زیاد شدن عقل، درمان ام اس، صرع، کاهش تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0