ویتامین ث و اثرات آن بر سلامتی بدن انسان

1879 بازدید
28 بهمن 96
آلاله
آخرین به روزرسانی 25 دی 1398

با ویتامین ث و اثرات آن بر سلامتی بدن انسان آشنا شویم

ویتامین ث به اسید اسکوربیک معروف است و ماده مغذی است که برای رشد و سلامت سیستم ایمنی بدن ضروری است و یکی از ویتامین هایی است که در آب حل می شود. فرد به دلیل ماهیت بدن خود به دلیل جهش ژنتیکی نمی تواند ویتامین ث را تولید کند، بنابراین به شدت به آن احتیاج دارد. این ویتامین دارای چندین مزیت و کارایی است که بدن انسان بدون آن نمی تواند انجام دهد. در ادامه این مقاله شما را با اثرات ویتامین ث بر سلامتی بدن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید؛

فواید کلی ویتامین ث

  • مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی
  • درمان بیماری های ویروسی
  • کاهش کلسترول
  • ارتقاء سلامت چشم
  • پیشگیری از اضطراب و افسردگی
  • محافظت از سموم محیطی
  • تقویت قلب و بهبود گردش خون
  • تولید کلاژن
  • مبارزه با سرطان

ویتامین ث و اثرات آن بر سلامتی بدن

ویتامین ث مثل گشت های دریایی، در صحنه مایعات بدن نگهبانی می دهد و رادیکال های آزاد سرگردان در خون و در سایر مایعات بدن، نظیر مایعات ریه و چشم، را اسیر می کند. هر وقت مواد غذایی سرشار از ویتامین ث خورده می شود، ویتامین ث برای حمایت از منابع مایعات موجود در گوشه و کنار بدن مانند خون، حفره های قلب، شریان ها و رگ ها و مایعات ریه و چشم و غیره وارد کارزار می شود.

اثر عمده ضداکسیدکننده های مایعی که در موارد خوراکی نظیر مرکبات و فلفل دلمه ای و کلم بروکلی و … وجود دارند این است که خیلی سریع وارد عمل می شوند. مثلا در مورد ویتامین ث نشان داده شده است که خیلی سریع و حتی قبل از سایر ضد اکسید کننده ها وارد صحنه شده و رادیکال های آزاد اکسیژن را خلع صلاح و متوقف می کنند.

ویتامین ث و اثرات آن بر سلامتی بدن انسان

ویتامین ث و اثرات آن بر سلامتی بدن انسان

تاثیرات شگفت انگیز ویتامین ث :

یکی از چهره های هیجان انگیز و جالب آثار ویتامین ث این است که به نظر می رسد با عوارض پیری و مرگ و میر مبارزه می کند. محققان با بررسی آمار وسیعی که در مورد ارتباط خوردن ویتامین ث با میزان مرگ و میر گرفته است، دریافته اند که مردان و زنانی که مرتبا مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین ث ضمن رژیم غذایی خود مصرف می کنند یعنی در حدود سیصد میلی گرم ویتامین ث از طریق مواد غذایی و یا به صورت مکمل در روز می خورند، میزان مرگ و میر آن ها در اثر بیماری های قلبی بسیار کمتر است. مخصوصا مردان چهل و دو درصد کمتر و زنان بیست و پنج درصد کمتر در اثر بیماری قلبی فوت کرده اند. حتی در مواردی که خوردن ویتامین ث از پنجاه میلی گرم در روز نیز کمتر بوده است، زنان ده درصد کمتر در اثر بیماری های قلبی مرده اند و مردان شش درصد کمتر مرده اند.

ویتامین ث مانند سایر ضداکسیدکننده ها به عنوان یک ماده ی توانای ضد سرطان شناخته شده است (به خصوص ضد سرطان معده). در تحقیقی که میزان مصرف ویتامین ث بین ساکنین هفت کشور مختلف جهان در مدت بیست و پنج سال با هم مقایسه شده، محققان دریافته اند هر کجا و هر قدر که مردم ویتامین ث بیشتری در روز می خورده اند به همان نسبت میزان مرگ و میر آن ها در اثر سرطان معده کمتر بوده است.

 

همچنین بخوانید:  آیا مصرف روزانه ویتامین ث ضروری است؟

 

استاندارد میزان مصرف ویتامین ث

  • پزشک نیویورکی مقدار شصت میلی گرم ویتامین ث برای مصرف روزانه استاندارد اعلام کرده، پزشکی دیگر توصیه می کند که مصرف هر بار پانصد میلی گرم و دو بار در روز، ذخیره بدن را از جهت ویتامین ث در سطح مطلوبی نگه می دارد و چه بهتر است که هر چه بیشتر آن را با خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین ث به دست آورده باشید.
  • نوزادانی که مادرانشان تغذیه مناسبی ندارند نیز ممکن است دچار کمبود ویتامین ث شوند. مقدار توصیه شده ویتامین ث 30 میلی گرم در روز تا 6 ماهگی و 35 میلی گرم در روز از 6 ماهگی تا 12 ماهگی می باشد.
  • در مواردی که به خصوص معتاد به سیگار و دخانیات هستند و یا با اشخاص سیگاری زندگی می کنید، حفظ ذخیره ویتامین ث بدن در سطح مطلوب خیلی مهم است. بیشتر گروه هایی که از کمبود ویتامین ث رنج می برند، افراد سیگاری و افرادی هستند که در معرض سیگار کشیدن ثانویه قرار دارند، زیرا سیگار کشیدن باعث کاهش جذب ویتامین می شود، بنابراین افراد سیگاری برای سرکوب رادیکال های آزاد محصول دود یک نخ سیگار در حدود 35 میلی گرم در روز ویتامین ث نیاز دارند.

نکته : پزشکان نسبت به مصرف بیش از حد ویتامین ث هشدار می دهند، که معمول نیست، اما هنوز هم ممکن است دریافت مکرر منجر به مشکلاتی در بدن از جمله اسهال، حالت تهوع و گرفتگی معده می شود.

نیاز بدن به ویتامین ث در دوران بارداری

افزایش اسیدآسکوربیک (ویتامین ث) به میزان 10 میلی گرم روزانه در زنان باردار توصیه شده است. بنابراین دریافت حداقل 70 میلی گرم در روز در رژیم غذایی پیشنهاد می شود. با آنکه کمبود ویتامین ث را در بسیاری از مطالعات اپیدمیولوژیک بر نتیجه بارداری مشاهده نکرده اند، ولی تعداد کمی از بررسی ها رابطه ای بین سطح پایین ویتامین ث و پره آکلامپسی (Preeclampsia) و نقص دو سنتز غشاهای سلولی نشان داده اند. پره اکلامپسی (مسمومیت حاملگی) در واقع یک اختلال خطرناک در فشار خون، کارکرد کلیه و دستگاه عصبی مرکزی است که ممکن است از هفته بیستم بارداری تا هفت روز پس از زایمان رخ دهد. کمبود این ویتامین ممکن است سبب افزایش فشارخون در ماه های آخر بارداری شود.

علائم کمبود ویتامین ث شامل موارد زیر است:

احساس خستگی شدید، درد مفاصل، خونریزی لثه، موهای شکسته و افزایش چین و چروک پوست. همچنین افرادی که دچار کمبود ویتامین ث هستند بیشتر از سایرین دچار افسردگی می شوند و احتمال از دست دادن دندان های آنها بیشتر از سایرین است.

چگونه ویتامین ث دریافت کنیم؟

ویتامین ث را از دو طریق می توان دریافت کرد:

  • اول: از طریق سبزیجات و میوه ها، به ویژه مرکبات مانند: پرتقال و لیمو، و همچنین از توت فرنگی، گریپ فروت، فلفل قرمز و سبز و کیوی.
  • دوم: از طریق مکمل های غذایی که به شکل قرص های محلول در آب یا کپسول هایی هستند که در داروخانه ها فروخته می شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

جعفری خشک را با خواص اشتها آور، از بین برنده خون مردگی، رفع کننده گرفتگی صدا، رشد قد، از بین برنده جوش مژه، رفع کننده چسبندگی پلاکت های خون، از بین برنده سیاهی دور چشم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0