topNotif

ویتامین های مورد نیاز بدن

2015 بازدید
21 آذر 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن آشنا شویم

ویتامین دی :

ویتامین دی در گیاهان وجود ندارد، اگر هم در بعضی از گیاهان مانند قارچ وجود داشته باشد دارای ترکیباتی به نام استرول است که در برابر اشعه خورشید تبدیل به ویتامین دی می شود برای مثال قارچ ها منابع مهمی از ارگوسترول هستند که آن ها را در معرض اشعه مصنوعی قرار می دهند تا ویتامین دی تجاری تولید شود پوست انسان نیز دارای استرول دیگری است که در اثر تابش نور آفتاب ویتامین دی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

متاسفانه زندگی مدرن امروزی برای اکثر مردم سبب می شود که کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار گیرند و حمام های روزانه با صابون سبب از بین بردن روغن طبیعی بدن شده و در نتیجه کمبود ویتامین دی عارض می شود، البته نباید فراموش کنیم که در اثر پاره شدن لایه اوزون اشعه ماورا بنفش خورشید فوق العاده زیان بخش است و سبب سرطان پوست می گردد و باید با توجه به آن گاهی پیاده روی در هوای آزاد را برای گرفتن ویتامین دی و ورزش سبک در ساعاتی که تابش خورشید کم باشد را انتخاب کرد.

منابع طبیعی ویتامین دی :

روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ و شیر های پاستوریزه استاندارد که با افزودن ویتامین دی غنی می شوند.

ویتامین دی برای تشکیل دندان ها و استخوان های سالم، جذب کلسیم، فسفر و جلوگیری از بیماری استخوان (راشیتیسم) لازم است، ویتامین دی محلول در چربی در مقابل گرما و اکسیژن و نور مقاوم است.

ویتامین ای :

بیشتر در بافت های گیاهان و کمتر در اندام حیوانات وجود دارد، به عنوان یک ماده جلوگیری کننده از اکسید شدن چربی ها به کار می رود، این عنوان یک ماده جلوگیری کننده از اکسیده شدن چربی ها به کار می رود، این ویتامین سبب حفاظت سلول های قرمز شده و در جلوگیری از انهدام ویتامین آ ضرورت دارد و هم چنین برای مراقبت از بافت های مخاطی و تولید مثل لازم است، ویتامین ای محلول در چربی ها است و باید بعد از غذا آن را مصرف کرد.

منابع طبیعی ویتامین ای :

روغن آفتاب گردان، جوانه گندم، دانه زیتون، روغن سویا، جگر، زرده تخم مرغ، دانه های روغنی، اسفناج، کلم، کاهو و سیب منابع سرشار از ویتامین ای می باشند.

ویتامین های مورد نیاز بدن

ویتامین های مورد نیاز بدن

ویتامین ک :

این ویتامین در اصل در بافت های گیاهان وجود دارد و تعداد زیادی از باکتری های روده این ویتامین را می سازند، وجود ویتامین ک برای تشکیل پروترومبین آنزیم انعقادی خون در کبد لازم است، این ویتامین در چربی ها محلول و در مقابل نور و روشنایی و اسید های غلیظ و قلیایی حساس است.

منابع طبیعی سرشار از ویتامین ک :

در برگ تازه سبزی ها از قبیل یونجه، کاهو، اسفناج، کلم، روغن سویا و جگر سرشار از ویتامین ک هستند، کمبود این ویتامین موجب عدم تشکیل انعقاد خون و خون ریزی های سطحی و عمقی بدن می شود.

کلسیم :

کلسیم از فراوان ترین عناصر معدنی است که در حد وفور در بدن ما وجود دارد، کلسیم بیشتر در لبنیات، نباتات و غذاهای دریایی یافت می شود، کلسیم برای استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها و انعقاد خون ضروری است، هم چنین برای وظایف مربوط به بافت های عصبی، عضله ها (شامل عضله قلب نیز می شود) عملیات آنزیمی، کنترل جریان مایعات درون دیواره سلول ها، توازن میزان عناصر معدنی در بدن و جذب آهن مورد نیاز است.

منابع مهم کلسیم :

لبنیات، تخم مرغ، میگو، ماهی، صدف و در سبزی ها مانند : جعفری، کلم، هویج، کرفس، آجیل، انجیر و اسفناج سرشار از کلسیم هستند.

منیزیم :

این عنصر فعال کننده آنزیمی است که در حفظ و نگهداری پروتئین بدن نقش مهمی دارد و در تشکیل و نگهداری استخوان ها، دندان ها، مو، ناخن، ماهیچه ها و اعصاب فعالیت دارد.

منابع اصلی منیزیم:

غلات، حبوبات، آجیل، گوشت، لبنیات، تخم مرغ، انجیر، زرد آلو، اسفناج و موز سرشار از منیزیم هستند.

فسفر:

در به وجود آمدن انرژی بدن شرکت دارد و دومین عنصری است که با کلسیم در تشکیل و نگهداری استخون ها و دندان ها فعالیت دارد و در اعمال متابولیکی مغز و اعصاب و نیز عمل ماهیچه ها و تشکیل آنزیم ها ضروری است.

منابع اصلی فسفر :

لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل، جوانه گندم، دانه های گل آفتاب گردان، سویا، زرد آلو، جعفری، اسفناج، پیاز، جو دانه و گوجه فرنگی سرشار از فسفر هستند.

پتاسیم :

در بافت های گیاهی در حد وسیع و در گوشت کمتر وجود دارد، پتاسیم در واکنش های آنزیم های معینی در بدن نقش عمده ای دارد و با سدیم برای نگهداری سطح پ هاش در بدن و تنظیم توازن مایعات داخل و خارج سلولی، تنظیم ریتم قلب و اعصاب فعالیت دارد.

منابع اصلی پتاسیم :

موز، سیب زمینی، اسفناج، هویج، جعفری، کرفس، کاهو، زرد آلو، گوجه فرنگی، گل کلم، پیاز، هلو، هندوانه، ماهی، گوشت، دانه گل آفتاب گردان، غلات، بادام، خرما و سویا سرشار از پتاسیم هستند.

ویتامین های مورد نیاز بدن

ویتامین های مورد نیاز بدن

سدیم :

از عناصر معدنی گیاهان و حیوانات است، مصرف بیش از حد نمک طعام در تهیه فر آورده های مواد غذایی، حتی بیشترین سدیم مورد نیاز بدن را تامین می کند، سدیم آب و املاح بدن را تنظیم می نماید همراه با پتاسیم فشار مایعات داخل و خارج سلولی را نگهداری می کند و نیز برای اعمال ماهیچه ها و اعصاب ضروری است، انسان تنها موجودی است که به غذای خود نمک اضافه می کند در حالی که زیادی آن برای بدن مضر است.

منابع طبیعی سدیم :

پنیر، گوشت، سفیده تخم مرغ، ماهی، کرفس، اسفناج، تره تیزک، هویج و فلفل سبز سرشار از سدیم می باشند.

مس :

از عناصر اصلی برای تشکیل هموگلوبین گلبول های قرمز، ساختن پروتئین ها، آنزیم ها، سیستم اعصاب، تولید مثل، استخوان ها و مو ضروری است.

منابع سرشار از مس :

هویج، حبوبات (مانند لوبیا و باقلا)، قارچ، آجیل و کشمش سرشار از مس هستند.

آهن :

آهن از عناصر اصلی انتقال اکسیژن در گلبول های قرمز، اعمال ماهیچه ها، واکنش آنزیم ها و تولید انرژی است و کمبود آهن نقش مهمی در کم خونی دارد.

منابع سرشار از آهن :

جگر، گوشت، تخم مرغ، شیر، جوانه گندم، لوبیا سبز، خرما، انجیر، باقلا، زرد آلو، آجیل، دانه آفتاب گردان، کشمش، جعفری، اسفناج، فلفل سبز، سویا، زیتون، تربچه، مارچوبه و جو دانه سرشار از آهن هستند.

 

همچنین بخوانید:  اطلاعاتی در موررد ویتامین ها

 

منگنز :

گیاهان بهترین منبع منگنز هستند، مقدار کمی از این عنصر برای حفظ سلامتی استخوان ها و واکنش آنزیم ها در تولید انرژی ضروری است.

منابع اصلی  منگنز: گیاهان، جو دانه، آجیل، سبزی های تازه و غلات سرشار از منگنز هستند.

روی (زینک) :

در بافت های سبزی ها به ویژه سبزی هایی که در خاک غنی رشد یافته باشد و نیز در حیوانات وجود دارد، این عنصر برای واکنش های مختلف آنزیمی در سیستم تولید مثل و تولید پروتئین مورد نیاز است.

منابع اصلی زینک : سبزی های تازه، سبوس، آجیل و انواع گوشت ها سرشار از روی هستند.

ید :

فقط در غذا ها و جلبک های دریایی یافت می شود، گیاهان در صورتی ید دارند که در خاک های غنی از ید رشد کرده باشند و لبنیاتی دارای ید می باشد که حیوانات و مولد آن ها از چنین گیاهانی تغذیه کرده باشند، ید برای پرورش فیزیولوژی و روحی بدن، برای شیر مادران، تولید مثل و تنظیم هورمون های غدد ضروری است، امروزه کارخانه های تولیدی نمک طعام برای تامین این عنصر ضروری، نمک های ید دار تهیه می کنند و غذاهای دریایی نیز سرشار از ید می باشند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اسفناج خشک را با خواص درمان آکنه و جوش صورت، جلوگیری از ریزش مو، پیشگیری از سرطان، درمان بیماری قلبی، درمان دیابت، لاغری و کاهش وزن، درمان کبد چرب، پیشگیری از پوکی استخوان، درمان کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

3
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0