topNotif

پروتز دندان و روش های انتخاب آن

1543 بازدید
30 بهمن 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

پروتز دندان و روش های انتخاب آن که بد نیست بدانیم

دندان های مصنوعی تا قبل از اختراع کرم ها و خمیرهای چسبناک، شل بودند و موجب آزار و اذیت افراد، به هنگام غذا خوردن می شد، اما امروزه همه چیز تغییر کرده، ولی باز ممکن است با برخی مشکلات مربوط به افزایش سن از قبیل : زخم دهان، دشواری در جویدن غذا یا صحبت کردن، لغزیدن و جا به جا شدن دندان ها و طبیعی به نظر نرسیدن آن ها مواجه باشید. امروزه امکان انتخاب نوع دندان مصنوعی توسط افرادی که ناگریز به استفاده از آن هستند بیشتر است. می توان از یک دست دندان مصنوعی کامل و یا نیمه، دندان های متحرک، و یا دندان های ثابت که به استخوان فک متصل می شوند و درست مانند دندان واقعی عمل می کنند استفاده کرد.

به هر حال از هر نوع دندان مصنوعی که استفاده شود، مانند هر عضو مصنوعی دیگری که در بدن کار گذاشته یا به آن متصل می گردد، مدتی زمان لازم است تا فرد بدان عادت کند. در این زمینه پیشنهاداتی ارائه می کنیم :

خود را در آینه نگاه کنید :

جلوی آینه بروید و حالت های مختلف مثل؛ لبخند، اخم، ناراحت، جدی را جلوی آینه تمرین کنید تا هنگامی که در برابر مردم قرار می گیرید، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

تمرین صحبت کردن :

گفتن حروف صدا دار را تمرین کنید. حروف بی صدا را با صدای بلند بخوانید. تمرین به شما کمک می کند. صحبت کردن با وجود دندان های مصنوعی در داخل دهان را بیاموزید. می توانید کتابی را با صدای بلند بخوانید. به تلفظ و نحوه بیان کلمات به دقت گوش کنید و هر جا لازم بود نحوه ادای کلمه و تلفظ خود را اصلاح کنید.

پروتز دندان و روش های انتخاب آن

استفاده از چسب :

چنانچه احساس می کنید دندان های مصنوعی جدید شما کاملا قالب دهانتان نیستند، می توانید تا زمانی که دندان ها کاملا اندازه دهان شوند و به آن ها عادت کنید، از چسب دندان استفاده کنید. اما اگر دائما مجبور به استفاده از چسب دندان هستید، بدان معناست که دندان هایتان باید مجددا بررسی و اصلاح شوند. چسب دندان، نوعی چسب است که دندان های مصنوعی و لثه را موقتا به هم می چسباند و فاصله بین آن ها را پر می کند. این چسب بدون نسخه در همه داروخانه ها به فروش می رسد.

خوردن غذاهای نرم :

محکوم نیستید مانند بچه ها تا آخر عمر غذاهای نرم بخورید، اما در ابتدا با غذاهای نرم شروع کنید و به تدریج غذاهای سفت را به رژیم غذایی خود بیفزایید، به طوری که لثه ها فرصت کافی برای عادت کردن به دندان های مصنوعی داشته باشند.

 تمیز نگه داشتن دندان ها :

اگر دندان هایتان از نوع کاشتنی هستند، لازم است آن ها را مانند دندان های طبیعی روزی دو بار تمیز کنید. اگر از دندان های مصنوعی مراقبت نشود، زیبایی خود را از دست خواهند داد. برخی از مسواک ها ممکن است کمی متفاوت از سایر مسواک ها باشند، اما به هر حال وظیفه همه مسواک ها یکی است و همه، کار تمیز کردن دندان را به عهده دارند. فراموش نکنید که دندان های خود را تمیز نگه دارید.

شستشوی دهان :

به گفته پزشکان، همه کودکان با پلاک دندانی متولد می شوند، حتی اگر دندان هم نداشته باشید، لازم است به منظور خارج کردن پلاک ها، لثه های خود را با یک مسواک نرم و به آرامی بشویید. لثه را نباید محکم و با شدت مسواک نمود، زیرا این کار موجب زخم شدن دهان می شود. خوب تمیز کردن دهان و لثه ها، مانع از بوی دهان و سبب حفظ سلامت لثه ها می گردد. برای تمیز نگه داشن لثه ها، هر روز دهان را با مخلوطی از آب گرم و نمک بشویید.

 

همچنین بخوانید: نکات طلایی سلامت دندان ها

 

استفاده از قرص های مکیدنی :

یکی از شکایات بیماران، ظرف چند هفته اول پس از گذاشتن دندان مصنوعی، افزایش مقدار بزاق است. این مشکل را می توان به راحتی با مصرف قرص های مکیدنی، طی چند روز اول برطرف نمود. قرص های مکیدنی باعث می شود بیشتر بزاق را قورت بدهید و در نتیجه از زیادی آن رهایی یابید.

ماساژ لثه ها :

انگشت شست و اشاره خود را روی لثه ها قرار دهید (به طوری که انگشت اشاره روی قسمت خارجی لثه قرار گیرد). سپس لثه ها را ماساژ دهید. با این کار گردش خون لثه بهبود یافته، استحکام طبیعی آن بیشتر می شود.

به لثه ها استراحت دهید :

هر زمان که می توانید و برایتان امکان دارد دندان ها را از دهان خارج کنید و به این ترتیب به لثه های خود استراحت دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اورگانو را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، آنتی باکتریال قوی، درمان بیماری های دهان و دندان، تقویت دستگاه گوارش، بهبود هضم غذا، کنترل و تنظیم قندخون، درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، رفع گرفتگی های قاعدگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0