خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

3935 بازدید
26 شهریور 96
عطارک

خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

پونه از خانواده نعناع است و ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است. پونه گیاهی با طبع گرم و خشک است که از زمان های قدیم به عنوان مصلح و هم چنین جلوگیری از رشد باکتری در لبنیات و گوشت استفاده می شود. این گیاه از خانواده نعنا بوده و حاوی ویتامین کا، و سرشار از فیبر، آهن، کلسیم و منیزیم می باشد. علاوه برآن حاوی کارواکرول است که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتری است. این ماده می تواند به مبارزه با بیماری هایی که به سبک زندگی و غذایی مربوط می شود، کمک بسیاری کند.

پونه گیاهی است که دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای هضم غذا، دیابت، کاهش قند وهم چنین افسردگی مفید است این گیاه هم چنین با تحریک استروژن و پروژستون کمک به تنظیم سیکل قاعدگی می کند پس مصرف این گیاه معطر را اصلا فراموش نکنید.

معرفی گیاه پونه

پونه (پودنه) گیاهی چندساله از تیره نعنا علفی و پایا با ساقه هایی با ظاهر استوانه ای به ارتفاع 10-55 سانتی متر به حالت وحشی در دشت ها و کنار جویبار ها و گاهی در داخل آب می روید و گل های مجاور به تنه به رنگ صورتی تا مایل به بنفش بوده  و فرم وحشی نعنا به حساب می آید، برگ های بیضی شکل و نوک تیز دارد و از تمام قسمت های گیاه بوی خوب اسانس آن به مشام می رسد (به غیر از نوعی که در آب می روید و این نوع بوی مخصوص را ندارد)، طبع پونه معتدل است. پونه آبی، پونه یکرنگ، پونه آسیایی و پونه زیبا از دیگر گونه های آن است.

قسمت های مورد استفاده پونه :

برگ های جوان، گل.

مواد اصلی و موثر در پونه :

روغن های فرار (خصوصا منوترپن ها)، تانن ها، پینن ها، فلاونوئیدها.

 

خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

خواص شگفت انگیز پونه + نحوه صحیح استفاده از آن

 

خواص شگفت انگیز پونه+ نسخه های درمانی

گیاه پونه و قند خون

همان طور که پیش تر ذکر شد پونه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد به کنترل ترشح انسولین کمک کرده و سبب کاهش قند خون می شود این گیاه خوش بو هم چنین عوارض دیابت نوع1 را نیز کاهش می دهد و دارای خواص ضد دیابتی می باشد.

نکته مصرفی: از این گیاه نباید در دوران بارداری استفاده کرد زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود

گیاه پونه، علاج سرماخوردگی

  • یکی دیگر از خواص این گیاه مفید بودن آن برای سرماخوردگی است. پونه حاوی مقادیر زیادی منتول است و باعث تسکین علائم سرماخوردگی مانند: آبریزش بینی، سردرد، و سرفه می شود از طرفی خلط آور است و به همین سبب باعث پاکسازی مجاری تنفسی و تنفس راحت می شود.
  • پونه با جلوگیری از رشد باکتری استافیلوکوکوس و سودموموناس به تقویت سیستم ایمنی کمک بسیاری می کند.
  • از این رو مصرف دمنوش و بخور پونه برای درمان سرماخوردگی توصیه می شود.

پونه، ضد سرطان

پونه حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث متصل شدن نمک های صفراوی به مواد سمی موجود در بدن می شود در نتیجه دفع آن آسان تر می شود و از طرفی باعث می شود کلسترول بیشتری برای تولید نمک صفراوی تجزیه شود بنابراین سطح کلسترول کمتر شده و خطر ابتلا به سرطان نیز کاهش می یابد.

علاوه بر این موارد، کوئرسین موجود در پونه از رشد سلول سرطانی جلوگیری می کند و هم چنین مرگ سلولی را بهبود می بخشد. در نتیجه رژیم سرشار از فیبر راهکاری موثر برای پیشگیری از سرطان است.

 

همچنین بخوانید:  درمان سریع سرفه با نوشیدنی های گرم

 

پونه، گیاهی ضد آکنه

این گیاه دارای ویتامین آ، بی، سی است و علاوه برآن خاصیت ضد عفونی و التهابی دارد که همه این موارد باعث می شود برای آکنه و جوش صورت مفید باشد و به خاطر خواص آنتی اکسیدانیش به جوانسازی و گردش خون بیشتر در بدن و در نتیجه اکسیژن رسانی بهتر کمک می کند. این گیاه باعث تزریق هورمون شادی در بدن نیز می شود، این هورمون افسردگی را ازبین برده و سبب خوش رنگ شدن پوست صورت نیزمی شود.

ماسک جوانساز با گیاه پونه

یک قاشق چای خوری پونه کوهی خشک شده را همراه با سفید تخم مرغ و یک قاشق چای خوری خاک چینی ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه مخلوط به دست آمده را روی پوست تمیز خود می گذاریم و بعد از آن با آب ولرم پوست خود را می شوییم.

مصرف این ماسک را سه بار در هفته تکرار کنید تا پس از گذشت چند ماه صورت جوان تر و شفاف تری داشته باشید.

نکته: اگر مخلوط به دست آمده خیلی سفت بود می توانید از آب به ترکیبات ماسک استفاده کنید.

روش تهیه دمنوش گیاه پونه

 

با گیاه پونه می‌توان یک دم کرده گیاهی فوق العاده تهیه نمود. برای تهیه یک فنجان دم کرده این گیاه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت 10 دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی شیرین کنید.

برگ‌ها و گل‌های پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند.

فراموش نکنیم :

  • طبیعت این گیاه معتدل است و گیاهی است تقریبا مفرح، بادشکن است و خلط آور بوده و ضدعفونی کننده است و بعضی باکتری ها و ویروس ها نسبت به آن حساس می باشند مانند میکروب مرض سیاه سرفه و از این جهت برای سیاه سرفه مفید است.
  • عقب ماندگی دوره جنسی زنان را مرتفع  و عادت ماهانه را در صورتی که حملی در بین نباشد باز می گرداند.
  • برای آسم و نقرس نیز مفید است مقدار خوراک از پودر برگ آن پنج مثقال و از گل آن دو مثقال است.
  • دم کرده این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی خوابی استفاده می‌شود.
  • پونه را به عنوان تحریک کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند.
  • تزریق عصاره پونه به موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام بخشی خوبی است.
  • عصاره پونه دارای خاصیت تسکین دهندهٔ درد نیز می‌باشد.
  • در محیط آزمایشگاه دیده شد که عصاره پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌های مختلف دیگر فعال است.

چه کسانی نباید از گیاه پونه استفاده کنند؟

  • این گیاه خواص سقط زایی داشته و مصرف آن در حاملگی و کودکان ممنوع است. چندین مورد مرگ در اثر مصرف اسانس (و حتی مقادیر زیاد برگ و گل آن ) به منظور سقط گزارش شده است.
  • همچنین گزارش های متعددی از مسمومیت های شدید (از جمله نارسایی کبد) با اسانس این گیاه منتشر شده است و مصرف اسانس آن بدون نظر پزشک متخصص شدیدا منع شده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پونه خشک را با خواص مقوی معده، کاهش وزن، ضد درد و اسپاسم، رفع بوی بد دهان، کاهش استرس و خستگی و افزایش انرژی،  درمان بی خوابی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0