topNotif

پوکی استخوان چیست؟

2111 بازدید
24 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

پوکی استخوان چیست و چه عواقبی دارد !؟

همه ما می دانیم که با افزایش سن، ضعف، شکستگی استخوان ها، خمیدگی پشت و کوتاه شدن قد ایجاد می گردد و اغلب به عنوان یک قسمت طبیعی از پیر شدن از آن ها یاد می شود. اما در واقع این علایم نشانه هایی از یک بیماری است به نام پوکی استخوان که اگر زودتر متوجه آن شویم می توانیم از بروز آن پیشگیری نماییم.

اگر اجازه دهیم که پوکی استخوان پیشرفت کند و آن را درمان نکنیم این بیماری می تواند باعث درد، معلولیت و مرگ افراد در سالخوردگی شود. خوشبختانه امروزه هم در میان پزشکان و هم در میان مردم عادی آگاهی از این بیماری افزایش یافته و تشخیص و درمان آن در مراحل اولیه بیماری انجام می گردد.

پوکی استخوان چیست !؟

پوکی استخوان به معنی پوک شدن یا نازک شدن استخوان ها به هر علتی می باشد و در اکثر افراد سالخورده دیده می شود. از دست رفتن استخوان ها با افزایش سن یک پدیده کلی می باشد اما وقتی که توده استخوانی به حدی مقدارش کم می شود که احتمال بروز شکستگی ایجاد می گردد یک بیماری تلقی می شود. در افراد جوان و سالم استخوان ها قوی هستند و فقط وقتی که با یک ضربه شدید برخورد می کنند دچار شکستگی می شوند(مثلا در یک تصادف اتومبیل) با افزایش سن و در بعضی بیماری ها استخوان ها نازک تر می شوند و در نتیجه آنقدر ضعیف می گردند که به آسانی دچار شکستگی می شوند. این شکستگی ها علامت بارز پوکی استخوان هستند و به خصوص در استخوان های مچ دست، ستون فقرات و گردن استخوان ران دیده می شوند.

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان چیست؟

شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان

خطر بروز شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان با افزایش سن زیاد می گردد. در سن 80 سالگی می توان انتظار داشت که از هر 3 خانم یک نفر و از هر 5 آقا یک نفر دچار شکستگی های ستون فقرات شود. در سن 50 سالگی یک خانم 40 درصد احتمال دارد که در طی باقی عمرش دچار شکستگی استخوان بر اثر پوکی استخوان شود. برای مردان این احتمال 13 درصد می باشد. گرچه پوکی استخوان در خانم های سالخورده خیلی شایع است اما این بیماری می تواند مردان را هم گرفتار سازد و در هر سنی از کودکی تا بزرگسالی هم می تواند رخ دهد. فراوانی پوکی استخوان در نقاط مختلف جهان فرق می کند و در اروپای غربی و آمریکا شایع تر می باشد و افراد سفید اروپایی و نیز آسیایی ها را نسبت به سیاه پوستان آمریکایی بیشتر گرفتار می سازد.

 

 

همچنین بخوانید:  چه عواملی منجر به پوکی استخوان می شوند

 

 

در طی 50 سال گذشته با پیشرفت بهداشت مردم جهان عمر بیشتری پیدا کرده اند و در نتیجه تعداد افراد سالخورده جهان افزایش یافته است. به همین علت تعداد شکستگی های استخوان بر اثر پوکی استخوان هم دو برابر یا بیشتر شده است. درد و معلولیتی که بر اثر شکستگی هایی که به علت پوکی استخوان پدید می آید باعث بروز یک مشکل بهداشتی در جمعیت های سالخورده جهان غرب شده است. این شکستگی ها یک علت مهم مرگ در افراد سالخورده می باشند و 15 تا 20 درصد کسانی که دچار شکستگی گردن استخوان ران می شوند در طی 6  ماه می میرند.

هزینه ای که صرف درمان شکستگی های ایجاد شده به علت پوکی استخوان می شود بسیار زیاد است و هر ساله میلیون ها دلار در این موارد صرف می شود که با افزایش تعداد افراد سالخورده این مبلغ افزایش می یابد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سیاه دانه را با خواص بهبود علائم آرتروز مفصلی، کاهش کلسترول بالا، کاهش فشار خون بالا، کاهش علائم آسم و درمان تنگی نفس، کاهش ناراحتی‌ معده، درمان جوش صورت و آکنه، کاهش وزن، پیشگیری از دیابت، کاهش ریزش مو، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0