پیامدهای ناشی از خشم و عصبانیت

1700 بازدید
20 شهریور 97
سمانه

مضرات و پیامدهای ناشی از خشم و عصبانیت !

با توجه به این که خشم واکنش قابل پیش بینی نسبت به بدرفتاری دیگران است پس قابل درک است که گاهی همه ما خشمگین شویم. وقتی از چیزهایی که شما را آشفته می کند عصبانی می شوید دلیلی ندارد که خود را تحقیر کنید. برای مقابله با خشم از سبک مقابله ای سرکوبگر استفاده نکنید و آن قدر هم احساسات خود را انکار نکنید که نتوانید کاری در مورد آن انجام دهید. در عوض بررسی کنید که آیا شیوه های مقابله ای شما مناسب هستند یا نه ؟ خشم ممکن است به مضرات اجتماعی و جسمی زیادی منجر شود. مضرات جسمی خشم شامل استرس روان شناختی، پر تنشی و ناراحتی های بدنی همراه با خشم است. مضرات اجتماعی خشم شامل احساس درماندگی، تنهایی و انزوا است.

افرادی که خشمگین می شوند می توانند برای از بین بردن خشم در موقع عصبانیت از داد زدن بر سر کسی که آن ها را عصبانی کرده است، ورزش کردن، سرگرم کردن خود با چیزی، تلاش برای فکر کردن درباره چیزهای دیگر ذهن خود را از خشم منحرف کنند. در تحقیقاتی مردان اظهار کرده اند که پاسخ های پرخاشگرانه به خشم حال آن ها را بهتر نمی کند با این حال در مقایسه با زنان بیشتر با پاسخ های پرخاشگرانه نسبت به خشم واکنش نشان می دهند. زنان بیشتر از مردان اعتقاد داشتند که صدمه زدن، دزیدن چیزی از فرد یا توهین به شخص عصبانی کننده حال آن ها را بدتر می کند. ضمنا زنان بیشتر از مردان اظهار می کردند که وقتی کار خوبی برای فردی انجام می دهند خود را با چیزی سرگرم می سازند و یا سعی می کنند در مورد چیزهای دیگر فکر کنند حالشان بهتر می شود.

مهارت نحوه کنترل خشم!

وقتی که با شما بد رفتاری می شود یا ناکام می شوید باید به خاطر داشته باشید که یک مقابله کننده هستید و می دانید که چگونه از مهارت های مقابله ای استفاده کنید، از آنجایی که همه ما گاهی در زندگی عصبانی می شویم، روان شناسان برنامه هایی طراحی کرده اند که به افراد کمک می کند تا به شیوه موثرتری با خشم خود مقابله کنند. مهارت هایی که در ادامه می آید برای مقابله با خشم موثر شناخته شده اند.

پیامدهای ناشی از خشم و عصبانیت

پیامدهای ناشی از خشم و عصبانیت

مهارت خود آرام سازی

وقتی عصبانی هستید استفاده از مهارت خود آرام سازی بسیار مفید و اثربخش است. حقیقت دارد که می گویند وقتی عصبانی هستید قبل از اینکه پاسخی بدهید باید تا 10 بشمارید. این کار به شما فرصت می دهد تا با استفاده از مهارت های مسئله گشایی خود بهترین راه حل را انتخاب کنید. همچنین می توانید از احساس خشم خود به عنوان نشانه ای برای شروع خود آرام سازی کنید، شما می توانید با استفاده از مهارت های تنفس آرام و عمیق در مدتی کوتاه خود را کاملا آرام سازید. سپس در وضعیت بهتر و آرامتر راه حل های خود را بررسی کنید. اگر احساس می کنید که فریاد زدن یا عمل پرخاشگرانه به نفعتان است می توانید این کار را بکنید اما برون ریزی شما (عصبانیت و فریاد کشیدن) در این حالت انتخابی و نه نتیجه خشم غیر قابل کنترل است.

همچنین می توانید از خود آرام سازی برام آماده کردن خود جهت مواجه شدن با موقعیتی خشم برانگیز استفاده کنید. می توانید با مرور ذهنی نحوه واکنش خود در موقعیت مزبور خود را حساسیت زدایی کنید. خود را آرام کنید و تصور نمایید که در معرض ناکامی یا بد رفتاری قرار گرفته اید. زمانی که احساس کردید فشار خونتان در حال افزایش است میزان خشم خود را روی یک مقیاس صفر تا صد درجه ای درجه بندی کنید، سپس خود را آرام کنید تا اینکه میزان خشمتان به سطح پایین تر برگردد. حال تصور کنید که ناکامی و بدرفتاری بدتر هم شده است. دوباره خشم خود را درجه بندی کنید و با استفاده از مهارت خود آرام سازی آن را مهار کنید. اگر به اندازه کافی این روش را تمرین کنید، احساس می کنید برای مقابله موفقیت آمیز با احساس ناکامی و بد رفتاری در هر زمان آمادگی دارید. استفاده از روش خود آرام سازی برای حفظ کنترل خود در مواقع ناکامی یا وقتی که مورد بی حرمتی واقع شده اید یکی از بهترین مهارت های مقابله با خشم است.

 

همچنین بخوانید:  مهارت مقابله با خشم و عصبانیت

 

مهارت های پاداش

پس از اینکه با رویداد خاصی مقابله کردید به تلاش های خود پاداش دهید : آنقدرها هم که فکر می کردم سخت نبود، در همه مواقع خوب ظاهر شدم، این موقعیت ها آسان نیست ما به هر حال بخشی از زندگی است و….

دو مهارت ایمن سازی !

به دو طریق می توانید از این گونه عبارات ایمن سازی در مقابل استرس استفاده کنید : یکی اینکه در زمان بررسی رویدادهای خشم برانگیز از آن ها استفاده کنید و دیگر آن که قبل از مواجه شدن با رویداد خشم برانگیز از طریق آرام سازی و حرف زدن با خود در مورد آن رویداد به صورت تجسمی از این روش استفاده کنید. زمانی که دارید خویشتن داری و احساس خودکار آمدی خود را تمرین و مرور می کنید از خود آرام سازی و خودگویی های انطباقی استفاده کنید. استفاده از ایمن سازی در مقابل استرس برای تعلیم خود در مقابله با رویدادهای خشم بر انگیز زندگی موثر است.

مهارت تخلیه انرژی

وقتی خشم بر شما مستولی می شود تخلیه انرژی از طریق پرداختن به فعالیت های جسمی یا خلاق بودن، مفید و اثر بخش است. فایده تخلیه خشم این است که می توان در وضعیت ذهنی آرام مشکل خشم برانگیز خود را حل کرد. تخلیه انرژی به عنوان یک مهارت مقابله با خشم، فرآیندی دو مرحله ای است. مرحله اول رها ساختن تنش و برانگیختگی از سیستم است و مرحله دوم به مسئله گشایی مربوط است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل بهارنارنج خشک را با خواص  مقوی قلب و اعصاب، رفع بی خوابی های عصبی، رفع افسردگی، تسکین ناراحتی های سینه، رفع سرفه، رفع تپش قلب، آرامبخش، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0