topNotif

چاقی و راه های مبارزه با آن

2659 بازدید
30 اردیبهشت 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

دلایل چاقی و راه های مبارزه با آن برای رسیدن به اندامی زیبا و متناسب !

چاقی یک عارضه اکتسابی است که به تدریج پدید می آید و علت آن عدم تعادل بین انرژی کسب شده و انرژی مصرف شده است. بنابراین برای جلوگیری از اضافه شدن وزن، شرط لازم نه فقط یک رژیم غذایی صحیح همراه با ورزش و فعالیت بدنی مداوم است بلکه شرط مهمتر حفظ تعادل بین انرژی کسب شده و انرژی مصرف شده است.

اندام مناسب همواره نه تنها نوعی معیار برای سنجش زیبایی بشر بوده است بلکه از لحاظ تندرستی نیز معیار قابل قبولی برای کارشناسان و صاحب نظران جهان به شمار می آید. داشتن کمر باریک، اندام کشیده و شکم بدون برآمدگی یک ساختار دلخواه شناخته شده است. زیبایی شکل ظاهری باعث می شود که اعتماد به نفس ما زیاد شود، شادی های عمومی زندگیمان افزایش یابد روابط شخصی مان بهبود پیدا کند و در نتیجه انرژی بیشتری برای فعالیت و کار پیدا کنیم.

به جای خوردن شیرینی و شکلات واکنش های مناسب و طبیعی از خود نشان دهید.

مردم معمولا برای آن که هر گونه فشاری را راحت تر تحمل کنند خوردن یا نوشیدن را انتخاب می کنند، بهتر است برای رویارویی با این اوضاع بحرانی روش های دیگری آموخته شود. می توانید بیاموزید که چگونه تصمیم گیرنده خوبی باشید و چگونه برنامه ریزی درست داشته باشید. کسب چنین مهارت هایی استقامت خوبی در شما ایجاد خواهد کرد تا بتوانید در موقعیت های بحرانی و اضطراب انگیز، به جای خوردن شیرینی و شکلات واکنش های مناسب و طبیعی از خود نشان دهید.

تاکید بر استفاده از بعضی مواد غذایی و تاکید بر عدم مصرف سایر مواد غذایی به شما کمک می کند تا بدون اینکه مجبور شوید رژیم غذایی شدیدی را دنبال کنید در وضعیت مطلوب خود قرار گیرید. یک رژیم غذایی خوب بر پایه اصل توازن استوار است که حاوی کلیه مواد مورد نیاز بدن از قبیل پروتئین، ویتامین و الیاف غذایی فراوان و چربی و کربوهیدرات اندک باشد و تا کاهش کامل وزن ادامه یابد به طوری که رژیم گیرنده پس از پایان رژیم همچنان لاغر بماند. حفظ و رعایت رژیم غذایی فشرده و نا سالم غیر ممکن است زیرا اورگانیسم بدن انسان طوری نیست که بتواند محرومیت بلند مدت غذایی را تحمل کند با رژیم سخت گرسنه خواهید شد و مهارت خود را خواهید گسست.

چگونه با چاقی مبارزه کنیم؟

چاقی نوعی بیماری است که بایستی درمان شود و راه اصلی درمان آن :

  1. کم کردن کالری جیره غذایی روزانه
  2. انجام حرکات جسمانی و ورزشی است.
چاقی و راه های مبارزه با آن

چاقی و راه های مبارزه با آن

 

کم کردن 10 کیلو از وزن بدن در یک ماه ممکن است برای نگاه دیگران خوشایند باشد ولی موثر نیست. شخصی که به سرعت لاغر می شود به همان سرعت دوباره چاق می شود. در واقع مکانیسم تنظیم وزن بدن وقت کافی برای عادت کردن به وزن جدید را ندارد و برعکس لاغری آهسته و منظم اجازه می دهد تا وزن بدن بعد از یک رژیم بیشتر ثابت بماند. لاغری که به آرامی به دست می آید مدت بیشتری هم ادامه می یابد. پس هیچ گاه بیشتر از 900 گرم در هفته لاغر نشوید. اگر یک شخص چاق به طور طبیعی و به تدریج وزن بدن را کم کند سلامتی خود را باز خواهد یافت.

رژیم غذایی به تنهایی قادر به انجام این کار نخواهد بود زیرا کمبود غذا، عضلات بی چربی را که نقش موثری در آب کردن چربی های دیگر دارند تهی می کند. ورزش نیز به تنهایی نمی تواند موثر باشد. ورزش می تواند میزان چربی را پایین بیاورد اما کیلو های اضافی همچنان پا بر جا می مانند. بنابراین دانشمندان معتقدند که فقط رژیم غذایی و ورزش به طور همزمان و در دراز مدت می تواند نقطه شروع باشد.

با رژیم غذایی و تمرین های ورزشی لاغر شویم

عضلات بدن در اثر عدم تحرک و فعالیت ضعیف و ناتوان می شوند زیرا جریان خون در حالت عدم تحرک کند شده و در صورت مداومت، به علت عدم جذب خون ضعیف می شوند و در نتیجه وزن عضلات نیز ضعیف می شوند و در نتیجه وزن عضلات به نسبت وزن طبیعی بدن کاسته شده، قدرت و توان انجام برخی حرکات زایل می شود.

بنابراین رژیم غذایی به تنهایی قادر نیست زیانی را که در اثر بی حرکتی حاصل می شود جبران کند همچنین صرفا توجه به رژیم غذایی قادر به متناسب سازی بدن نیست و نقش وزن را به عنوان یک عامل اساسی در ایجاد سلامت بدن و تناسب اندام نمی توان نادیده گرفت.

در واقع رژیم غذایی را می توان به عنوان عامل مساعد کننده و تمرین های ورزشی را به عنوان عامل تسریع کننده به حساب آورد. رعایت مجموع دو عامل فوق اصلی و ضروری به نظر می رسد. چه بسا قهرمانانی دارای نیروی سرشار بدنی بوده و تمرین های لازم را انجام داده و مهارت های ضروری را فرا گرفته اند اما عدم توجه به کیفیت و تناسب مواد غذایی شانس موفقیت آنان را در موقعیت های حساس از بین برده است.

علت اصلی چاقی بر اساس الگو های تغذیه نادرست در ایام کودکی پدید می آید.

نظر متخصصین بر این است که چاقی یک ویژگی ذاتی نیست. بلکه علت آن را باید در طرز تربیت افراد جست و جو کرد. والدین در روش غذا خوردن زمینه هایی را فراهم می کنند که تا دوران بلوغ و گاهی بعد از آن نیز ادامه دارد. از مادران خود می آموزیم که چه غذایی را ترجیح دهیم، چقدر میل کنیم، چه وقت و چرا غذا صرف کنیم و متاسفانه این تربیت در ایام کودکی به پدید آمدن عادات بد در تغذیه منجر می شود به طوری که از نظر روانی، شکستن و ترک این عادات مشکل به نظر می آید. علاوه بر این پرخوری در ایام کودکی سلول های چربی بدن را به طور دائم افزایش می دهد که این امر در کودکی مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی در بزرگسالی هر چه سلول های چربی در بدنشان بیشتر شود به ناچار باید بیشتر مراقب وزن و سلامتی خود باشند.

 

همچنین بخوانید:  اختلالات و بیماری های ناشی از چاقی

 

خوردن به تنهایی موجب چاقی نمی شود بلکه اشکال در سیستم سوخت و ساز بدن نیز باعث چاقی می شود. چاقی همانند اعتیاد به سیگار شاید در جوانی مزاحمت چندانی به وجود نیاورد اما اندکی پا به سن گذاشتن اثرات خود را به شدت بروز می دهد. شخصی که در شبانه روز هرچه دلش می خواهد به مقدار زیاد می خورد خوب می خوابد و ورزش و فعالیتی ندارد، نه تنها غدد مترشحه داخلی اش خوب کار نمی کند بلکه دستگاه های دیگر بدنش هم به طور کامل کار خود را انجام نمی دهند و او مسلما چاق می شود. بنابراین کافی است چنین شخصی برای لاغر شدن در نحوه فعالیت و تغذیه خود تجدید نظر کند.

عوامل موثر در زیبایی قبل از آن که خارجی باشند درونی اند و باید آن را در نهاد خودمان بیابیم.

شخصی زیباست که تن و روانش زیبا باشد اما شرط اصلی و زیبایی جسم و روح انسان، سلامت و تندرستی بدن است. با این تفاصیل می بینیم که کلید زیبایی انسان در وسایلی که دستگاه های تبلیغاتی دنیا می گویند نیست. شما با هر نوع زندگی و شغلی که دارید اگر می خواهید سالم و تندرست باشید باید برنامه صحیح و منظمی را که متناسب با وضع خودتان باشد اجرا کنید اگر تمامی این دستورات هماهنگ با هم اجرا شود هر کس می تواند فرد سالمی باشد و زیبایی طبیعی خود را نیز حفظ کند.

هر روز طرح های رژیم غذایی جدیدی به وجود می آیند آگاه باشید روش هایی که خیلی سریع افراد را لاغر می کنند نه مطمئن هستند و نه سلامتی فرد را تضمین می کنند.

  • از رژیم های غذایی با پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم پرهیز کنید.
  • کالری و چربی های بدنتان را با ورزش و فعالیت بسوزانید.
  • تسمه های مرتعش کننده (وسیله ای که دور قسمت های پر چربی بسته می شود) حرکت کافی برای سوزاندن چربی زیادی را که در اطراف ران انباشته شده تولید نمی کنند.
  • همچنین ماساژ نیز نمی تواند موجب کاهش لایه های چربی شود.
  • این روش ها موجب تجزیه و انحلال سلول های چربی نمی شوند.
  • پوشاندن بدن نیز برای بسیاری افراد مضر و خطرناک است
  • نشستن در حمام سونا موجب از دست دادن آب بدنتان خواهد شد و معنای آن این است که همه وزن بدن از چربی نیست.

همچنین مراقب روش های مخصوص و رژیم های غذایی که منجر به ایجاد سلولیت (توده های فراون و نامطلوب چربی در قسمت هایی از بدن) می شوند باشید. جز روش های رژیم غذایی و افزایش تمرین، روش دیگری برای جا به جایی و جلوگیری از تجمع چربی وجود ندارد.

چربی را می توان از طریق کالری مصرفی در دراز مدت کاهش داد. همچنین بسیاری از آگهی های تبلیغاتی که مدعی ایجاد روش هایی برای کاهش وزن هستند اغلب نا آگاهانه عمل می کنند، تسلیم این روش ها و ادعا ها نشوید. شما برای مصرف کالری و کاهش وزن چربی بدنتان فقط و فقط باید کار بدنی انجام دهید. باشگاه های ورزشی زیادی به عنوان مراکز جسمانی و سلامتی تاسیس شده اند که با برنامه ریزی صحیح می توان مدتی از وقت خود را در محیط ورزشگاه و انجام تمرینات ورزشی گذراند، پس تلفیق تمرین و رژیم غذایی سالم ترین و سریع ترین روش در راه کاهش وزن در افراد چاق است.

چاقی و راه های مبارزه با آن

چاقی و راه های مبارزه با آن

 

چاقی و بیماری های مرتبط با آن

چاقی معمولا با بالا بودن فشار خون و زیادی چربی های خون همراه است که هر دو عوامل خطرناکند. به علاوه وزن اضافی کار عضله قلب را نیز اضافه می کند و فشار بیشتری به آن وارد می آورد، با افزایش سن و رسیدن به دوران میانسالی به دلایلی از جمله کاهش میزان متابولیسم پایه کم شدن فعالیت بدنی و در مواردی لذت از پرخوری، وزن بدن افزایش می یابد.

مرگ زودرس و اضافه وزن با هم در رابطه نزدیک هستند، بنابر داده های آماری وقتی وزن 5 درصد بیش از حد نسبت به قد افزایش یابد طول عمر معمولی کاهش می یابد، در ضمن فربهی با افزایش اضطراب مرتبط است. افراد چاق به عنوان افراد پرخور انگشت نما شده و اغلب جامعه با آن ها رفتاری متمایز نشان می دهد و اغلب منزوی می شوند.

امروزه برای بسیاری از خانم ها، فربهی یا چاقی بیش از اندازه به صورت مشکل عمده ای در آمده است. در حقیقت فربهی که گاهی اوقات، غذا خوردن بیش از اندازه نامیده می شود یکی از مهمترین موانع سلامتی در دنیای امروز است. سلامتی هم مثل تناسب بدنی در یک شب حاصل نمی شود، شما می توانید با تغییرات تدریجی میزان خطر را با حذف تک تک عوامل خطر کاهش دهید زیرا عادات بد غذایی طی سال ها ریشه دار شده اند. با وجود این می توان با یک برنامه کامل سلامتی، عادات بهتر و سالمتری را جایگزین آن ها کرد. برای این کار ابتدا جنبه های خوب عادت غذایی روزمره خود را یادداشت کنید، سپس سعی کنید برخی از تمایلات غذایی تان را بازسازی کنید و به تدریج تغییرات اندکی در غذاهای عادی خود پدید آورید و سهم بیشتری برای سبزی و میوه در برنامه غذایی خود در نظر بگیرید تا این که سرانجام متوجه شوید که یک سری عادات غلط غذایی تان تغییر یافته و رژیم غذایی شما از یک رژیم ناسالم به رژیمی سالم تبدیل شده است.

رمز یک بدن سالم و زیبا در دفع مواد زاید است.

ورزش علاوه بر اینکه به عمل دفع کمک می کند سبب خواهد شد تا مقدار زیادی از مواد زاید بدن از طریق تعریق خارج شود و در آن صورت از تمرکز مواد زائد در بدن جلوگیری به عمل آید در این حالت سلول های تشکیل دهنده بدن همیشه سالم و شاداب باقی می مانند، بر عکس در افرادی که بی حرکت هستند و از پیاده روی هم دریغ می کنند فضولات مواد غذایی به زحمت از بدن خارج می شود و ادامه این بی حرکتی پس از مدتی سبب گشاد شدن معده و روده ها می شود، کبد و سایر غدد مترشحه هاضمه نیز به لحاظ کار زیاد خسته و فرسوده می شوند و در نتیجه تمامی این عوامل دست به دست هم داده و باعث اختلالات شدید در دستگاه گوارش می شوند.

بنابراین اگر شما ورزش را به یک برنامه غذایی مناسب اضافه کنید خواهید دید که به کمک یک چنین برنامه ای نه تنها وزن و تناسب بدن خود را حفظ کرده اید، بلکه عضلات بدن شما شکل بهتری به خود خواهد گرفت و در هر سنی که باشید بدن شما ترکیب خود را از دست نخواهد داد چون ماهیچه های بدن شما به خوبی زیبایی اندام شما را حفظ خواهند کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

چای سبز را با خواص کاهنده وزن، ضد پیری، جلوگیری از افتادگی و چین و چروک پوست، جلوگیری از پوسیدگی دندان و رفع بوی بد دهان، پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از آلزایمر، محافظت از کبد و قلب، درمان دیابت، آرام بخش و ضد افسردگی و استرس، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0