topNotif

خواص فوق العاده بامیه و ارزش غذایی آن

2354 بازدید
25 شهریور 96
عطارک
,

آخرین به روز رسانی 2 مهر 1398

با خواص فوق العاده بامیه و ارزش غذایی آن آشنا شوید

بامیه یا بامیا (Okra) گیاهی است از خانواده پنیرکیان که از میوه آن، در اروپای شرقی و در اطراف دریای مدیترانه بیش از سایر نقاط مصرف می‌شود. از آنجایی که بامیه سبزی تابستانه محسوب می شود، معمولا در کشور ترکیه آن را خشک و برای مصرف زمستان ذخیره می‌کنند. در ایران نیز برای تهیه خورش بامیه از آن استفاده می‌شود که غذای معروف جنوب ایران است. علاوه بر مصرف میوه این گیاه، برگ (به عنوان ضماد با خاصیت نرم کنندگی)، دانه نرسیده یا سبز آن (ضد اسپاسم، معرق و محرک قلب) و ریشه (درمان سفلیس) آن نیز خواص درمانی دارد. میوه بامیه نیز دارای خاصیت مدر، تقویت کننده معده و نرم کننده می باشد و برای درمان مشکلات ادراری (مانند سوزش و درد هنگام ادرار) و بیماری های دستگاه تناسلی مانند سوزاک مفید است. حال در ادامه با خواص فوق العاده بامیه و ارزش غذایی آن آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه بامیه

بامیا (با نام علمی Abelmoschus esculentus)، گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به نیم متر تا دو متر می رسد. این گیاه دارای میوه ای مخروطی، دراز، چند ضلعی سبز رنگ، کمی توخالی و به بزرگی یک بند انگشت است. برگ هایش همانند گیاه ختمی دارای بریدگی، پنجه ای که به رنگ سبز تیره دیده می شود. گل های بامیه منفرد، زرد رنگ و قسمت مرکزی گلبرگ ها سرخ رنگ می باشد. بامیه در نواحی مختلف روی زمین و از جمله در مناطق گرمسیری ایران می روید. این میوه مصرف غذایی داشته و آن را به تنهایی یا با گوشت و یا به صورت خورش مصرف می نمایند.

 

خواص فوق العاده بامیه

خواص فوق العاده بامیه

 

ترکیبات شیمیایی موثر در بامیه

این گیاه دارای ترکیبات شیمیایی موثری نظیر فلاونوئیدها، موسیلاژ ها، پروتئین های بیوسیدیک، دیفن سین ها و تیونین ها می باشد.

ارزش غذایی بامیه

در 100 گرم میوه بامیه، 0/1 گرم چربی، 2 گرم پروتئین، 7/3 گرم کربوهیدرات، 1/2 گرم قند، 3/2 گرم فیبر غذایی و 31 کیلو کالری انرژی (کالری) وجود دارد. همچنین، این سبزی حاوی مواد معدنی و ویتامین هایی نظیر سدیم (8 میلی گرم)، پتاسیم (303 میلی گرم)، کلسیم (81 میلی گرم)، آهن (0/8 میلی گرم)، منیزیم (57 میلی گرم)، منگنز (0/99 میلی گرم)، روی (0/6 میلی گرم)، ویتامین ب 6 (0/21 میلی گرم)، ویتامین ب 3 (یک میلی گرم)، فولات (88 میکرو گرم) و ویتانین ث (21 میلی گرم) می باشد.

اثرات و مصارف بامیه در طب سنتی

طبیعت بامیه سرد و تر است و علاوه بر خاصیت غذایی، ملین مزاج نیز هست. علاوه بر این، ضدالتهاب، التیام دهنده و محافظ غشای مخاطی، کاهنده قند و چربی خون، مفرح، مقوی، ضدسرطان و ضدمیکروب می باشد.

 

همچنین بخوانید:  فواید آب بامیه و روش تهیه آن

 

فوائد و موارد مصرف بامیه

  • بامیه برای درمان اختلال و التهابات گوارشی از جمله زخم و ورم معده و روده تحریک پذیر مناسب است. ترکیبات موجود در این سبزی مانع از اتصال باکتری هلیکوباکترپیلوری (به عنوان عامل اصلی زخم معده و اثنی عشر) به مخاط معده و روده می شوند. همچنین، دستگاه گوارش به ویژه روده ها و روده بزرگ را تمیز کرده و از یبوست جلوگیری می کند.
  • به کاهش وزن بدن کمک می کند.
  • خطر سرطان به ویژه سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • به کاهش میزان کلسترول بد خون، قند و چربی خون کمک می کند.
  • برای درمان عفونت های مجاری تنفسی فوقانی و آلرژی بسیار موثر است.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بیماری های عفونی و ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا، جلوگیری می کند.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش داده و از ابتلا به تصلب شرایین جلوگیری می کند.
  • باعث افزایش درخشش و استحکام مو و رفع شپش و شوره می شود.
  • به شادابی و نشاط پوست کمک می کند.
  • کلیه ها را سالم نگه داشته و از خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.
  • برای درمان مشکلات دستگاه ادراری مانند سوزش و درد به هنگام ادرار و بیماری های دستگاه تناسلی مانند سوزاک مفید است.
  • از ناهنجاری های جنین جلوگیری کرده و سلامت مادر و جنین را حفظ می کند.
  • میل جنسی را در زنان و مردان افزایش می دهد. همچنین، غده پروستات را تقویت کرده و ماده منی را زیاد می نماید. اما در مردانی که ماده منی آنان رقیق است و تعداد درصد اسپرم ها کم بوده، در هنگام مداوا و مصرف داروهای ماسک منی، باید از خوردن بامیه خودداری کنند.
  • به دلیل فراوانی ماده معدنی آهن، از کم خونی جلوگیری می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر بامیه را با خواص مسهل، رفع اخلاط از معده و گرفتگی روده ها، درمان عرق النسا (سیاتیک)، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0