topNotif

چرا فراموش می کنیم ؟

1720 بازدید
02 مرداد 97
سمانه

آیا می دانید چرا فراموش می کنیم ؟

در این مطلب به بررسی علل فراموشی می پردازم. چرا بعضی وقت ها همه چیز را به یاد می آوریم و بعضی وقت ها هیچ چیز در ذهنمان نمی ماند؟ اصلا چرا چیزی که در سلول های مغزی ما جا گرفته و به محتویات ثابت ذهن ما تبدیل شده است گاهی اوقات فراموش می شود؟ در مغز ما صدها میلیارد سلول عصبی به نام نورون وجود دارد که توسط یک شبکه بسیار زیبا از زوائدی به نام آکسون و دندریت به یکدیگر متصل شده اند. این شبکه ی وسیع پیچیده که ساختاری شبیه یک درخت پر شاخ و برگ دارد تمام این سلول ها را به یکدیگر وصل می کند و با واسطه ناقلین عصبی، اطلاعات را میان آن ها رد و بدل می کند.

ناقلین عصبی مواد شیمیایی مخصوصی هستند که نقشی بسیار حیاتی در این ارتباط دارند و در واقع اگر وجود نداشته باشند هیچ نوع اطلاعاتی در فضای مغز ما جا به جا نخواهد شد و هر چه خاطره و مطلب در مغز وجود داشته باشد هرگز قابل دسترسی نخواهد بود. پس در یک نگاه کلی متوجه شدید که چرا ممکن است چیزی را که به راحتی به خاطر  سپرده ایم هرگز به خاطر نیاوریم.

چرا فراموش می کنیم ؟

چرا فراموش می کنیم ؟

در هر کجای این فضا اختلالی ایجاد شود در حافظه ما نیز اختلال ایجاد می کند. مثلا اگر ناقلین عصبی که از موادی خاص ساخته شده اند به علت کمبود مواد اولیه ساخته نشوند و حجم موثر آن ها در مغز کم شود، انتقال اطلاعات نیز با مشکل مواجه می شود یا اگر غذای سلول های مغز یعنی گلوکز خاص در اختیار آن ها قرار نگیرد، هیچ یک از قسمت های انتقال اطلاعات دقت کافی برای انجام کار خود را ندارد.

اگر قسمتی از سلول های حاوی اطلاعات در اثر عوامل مختلف مانند خونریزی انفارکتوس یا پلاک های میلیلن مثل ام. اس از بین بروند واضح است که اصل اطلاعات از بین می رود و قسمتی از حافظه دچار مشکل می شود.

 

همچنین بخوانید:    خوراکی هایی که خستگی می آفرینند

 

خوراکی های ضد حافظه !

طبق تحقیقاتی توصیه می شود رژیم غذایی پیشگیری کننده از فشار خون را در پیش بگیرید زیرا افزایش خون ممکن است موجب تغییراتی  در جریان خون مغز و خون رسانی به سلول های حاوی اطلاعات شود. در این رژیم غذایی نبایستی بیشتر از 25 درصد کالری غذاها از چربی تامین شده باشد.

محدودیت چربی مصرفی، خودداری از مصرف نمک بیش از حد می تواند به تقویت حافظه و پیشگیری از وقوع مکرر فراموشی کمک کند. همچنین هر خوراکی که ویتامین های ب 6 را در بدن کاهش دهد و ذخایر آن را تخلیه نماید، منجر به فراموشی می گردد. شاخص ترین عضو این گروه نوشابه های الکلی است که هم به صورت مقطعی و هم در طولانی مدت بر حافظه اثرات تخریبی عمیقی دارد.

در پژوهشی در هلند به غذای دو گروه از مردان سالم و مسن ویتامین ب 6 اضافه کردند و حافظه آن ها را در طولانی مدت آزمودند. افرادی که در گروه مصرف کنندگان ب 6 بودند حافظه بلند مدت شان به میزان واضحی بهبود یافته بود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پکیج تقویت حافظه را با خواص تقویت حافظه، پیشگیری از آلزایمر، پیشگیری از اختلالات مغزی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0