topNotif

چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

5161 بازدید
31 فروردین 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 27 آذر 1400

چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

غرق شدگی یکی از علل مرگ و میر بچه ها و نوجوانان است. عوامل زمینه ساز عبارتند از بیماری صرع، عقب ماندگی ذهنی، نداشتن آشنایی کافی با قواعد شناگری، افزایش استفاده از قایق های رو باز و تندرو به خصوص شنا در مناطق حفاظت نشده، هیچ گاه فکر نکنید که کسی از زیر آب مانده حتما مرده است، بعضی از افراد حتی بعد از نیم ساعت که از زیر آب ماندنشان در آب سرد گذشته است زنده مانده اند، این امر به این علت امکان پذیر است که در آب سرد روند سوخت و ساز بدن کند شده و مغز می تواند با وجود فقدان اکسیژن برای مدت طولانی تری زنده بماند.

اقدامات اولیه در غرق شدگی !

در مواجهه با فرد غرق شده باید ابتدا وی را به کمک وسایلی از قبیل حلقه نجات، تکه الوار یا طناب بلند از آب خارج کرد. توجه داشته باشیم که تنها زمانی فرد می تواند مستقیما اقدام به نجات مصدوم کند که اولا دوره آموزشی نجات غریق را گذرانده باشد چرا که امکان غرق شدن یک ناجی فاقد صلاحیت بسیار زیاد است. وقتی که فرد غرق شده را از زیر آب بیرون می آورید، شروع به تنفس دهان به دهان نمایید و در همین حال سعی کنید که فرد غرق شده را به سمت ساحل یا خشکی ببرید.

همچنین بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش از آب ابتدا دهان وی را از گل و لای و شن پاک کنید، نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها و معده هدر داد. به وضعیت تنفسی و ضربان قلب دقت شود. در صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی را شروع می کنیم.

چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

نکته :

نکته بسیار مهم در نجات فرد غرق شده این است که نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها تلف کرد چرا که با دادن تنفس مصنوعی قوی و مناسب تمام آب از ریه ها جذب بدن می شود. در اوایل تنفس مصنوعی قدری مشکل است ولی با جذب آن به بدن، تنفس دادن راحت تر می شود. اگر طی عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کرد فورا او را به پهلو در وضعیت بهبودی برگردانده تا موارد دفع شده وارد ریه ها نشود. گاه ممکن است در طی تنفس مصنوعی مقداری هوا وارد معده شود که خطر استفراغ دارد.

در چنین مواردی فرد مصدوم را به شکم خوابانیده و دست های خود را به صورت ضربدر به دور شکم حلقه نمایید و مختصری بالا بکشید تا هوا و آب از معده اش خارج شود. باید توجه داشت این عمل تنها در مواردی که اشکال در تنفس وجود دارد انجام می شود.

خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام ها

در فردی که به داخل آب های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است، خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام ها وجود دارد. در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابه جایی و عمل احیا باید بسیار احتیاط نمود و سعی کرد تا کوچکترین حرکتی به سر و گردن وی وارد نشود. همچنین در صورت نیاز به عملیات احیای قلبی ریوی باید از مانور فشار به فک استفاده کرد تا از آسیب به نخاع و ستون فقرات جلوگیری شود.

نکته بسیار مهم تر این است که کلیه افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملا هوشیار باشند باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند چرا که آب جذب شده می تواند عوارض خطرناک و کشنده ای برای فرد داشته باشد.

 

همچنین بخوانید:  کمک های اولیه در غرق شدگی

 

ایمنی در شنا !

شنا کردن یکی از فعالیت های تفریحی رایج در ماه های گرم تابستان چه در استخر و یا آب های آزاد است، هر سال تعداد بسیاری از شناگران در هنگام شنا کردن دچار شکستگی، پیچ خوردگی، کبود شدگی و … می شوند که با کمی احتیاط می توان از این صدمات جلوگیری کرد.

این نکات ایمنی را هنگام شنا کردن به یاد داشته باشید !

  • هرگز به تنهایی شنا نکنید و حتی نگذارید دیگران نیز به تنهایی شنا کنند.
  • در هنگام شنا کردن کودکان، آن ها را در همه اوقات تحت نظر داشته باشید.
  • هرکسی که نزدیک آب و مراقب کودکان است باید احیای قلبی – عروقی را بداند و بتواند یک کودک را نجات دهد.
  • هرگز هنگامی که احساس خستگی، سرما یا گرمای مفرط می کنید شنا نکنید.
  • همیشه عمق آب را امتحان کنید تا اطمینان حاصل کنید که عمق آن برای شیرجه رفتن مناسب باشد.

ایمنی شنا در دریا !

هنگامی که در آب های آزاد مانند دریا یا دریاچه شنا می کنید این نکات را در نظر داشته باشید، به دقت وضع آب و هوا را در نظر داشته باشید در حین طوفان، مه یا بادهای قوی به دریا نروید. بعد از طوفان برای شنا به دریا نروید به خصوص اگر به نظر می رسد آب دارد بالا می آید یا سیلاب رخ می دهد.

آنچه را که مسافران بایستی رعایت کنند !

بدون آشنایی به فنون شنا و داشتن مهارت لازم و به امید وسایل بادی مانند تشک، تیوپ و … وارد آب نشوید. در محدوده های مجاز شنا کنید و از شنا کردن در محل های ناشناس و جاهایی که مراقبت یا نجات غریق و امکانات نجات وجود ندارد بپرهیزید. هیچگاه تنها به دریا نروید، در صورت طوفانی بودن دریا جدا از ورود به آب بپرهیزید. به بچه ها حتی اگر شنا کردن را خوب می دانند اجازه تنها شنا کردن را ندهید مگر با نظارت سرپرستان و بزرگترها، هنگام خستگی و کسالت و نیز بلافاصله بعد از غذا و پر بودن معده و دهان اقدام به شنا نکنید.

از شوخی کردن در آب و دویدن اطراف استخر و انجام اعمال خطرناک هنگام شنا جدا خودداری کنید. یکی از مهمترین عوامل غرق شدن افراد خصوصا نوجوانان و جونان غرور کاذب است. لذا در انجام شنا هرگز تصمیمات عجولانه و غرورانگیز و خارج از توان خود نگیرید و به یاد داشته باشید که شنا در محدوده استخر با شنا کردن در دریا از جهاتی متفاوت است. در محدوده ای که قایق های موتوری عبور می کنند شنا نکنید. در مناطق مجاز و با استفاده از قایق های مطمئن و مناسب اقدام به قایق سواری کرده و از سوار شدن به قایق های تفریحی فاقد امکانات ایمنی و قایق های ناسالم اجتناب نمایید. برای جلوگیری از آفتاب زدگی و به منظور حفاظت پوست بدن قبل از ورود به دریا از کرم های حفاظتی استفاده نمایید.

چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

چند نکته ایمنی برای شنا در دریا

تذکرات و علائم هشدار دهنده اطراف ساحل را جدی بگیرید

از دستورات و راهنمایی های مسئولان مربوطه تبعیت کنید. در صورتی که به هر شکل از وقوع حادثه ای برای افراد در آب مطلع شدید چنانچه آموزش های لازم را ندیده اید هیچ گاه خود برای نجات اقدام نکنید بلکه بلافاصله مسئولین نجات غریق را در جریان گذاشته و با استفاده از امکانت ایمنی مناسب به کمک غریق بشتابید.

برای جلوگیری از سنکوب کردن در هنگام شنا از توقف طولانی در زیر آفتاب گرم قبل از ورود به آب بپرهیزید و به طور ناگهانی وارد آب نشوید. خطرناک ترین اماکن برای شنا رودخانه هایی هستند که دارای جریانات تند و عمق زیاد می باشند و همه ساله تعداد زیادی قربانی می گیرند لذا از شنا کردن در رودخانه ها اجتناب ورزید.

ایمنی شناگران در استخرهای عمومی !

نکات ایمنی در سالن استخر با نصب هشدارها و پیام های نوشته شده به اطلاع عمومی برسد. خودداری از دویدن در محیط استخر، شنا کردن در عمق متناسب با توانایی شنا کردن و اجتناب از بازی و شوخی های خطرناک می تواند ایمنی نسبی افراد را تامین کند. استفاده از وسایل مورد نیاز جهت شنا از قبیل عینک، گوشی و دماغی را فراموش نکنید.

چنانچه دچار خستگی و گرفتگی عضلاتی شدید هستید از شنا کردن در قسمت های عمیق خودداری کنید. هنگام شیرجه رفتن از روی تخته شیرجه در استخرها، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشیم هر بار تنها یک نفر روی تخته شیرجه برود. تنها از انتهای تخته پرش، شیرجه را انجام دهید. پس از شیرجه با شنا کردن از تخته شیرجه دور شوید تا فضا برای شیرجه نفر بعدی باز شود.

بهداشت استخرها !

بسیار روشن است که آب محیط عالی برای انتقال و رشد موجودات ذره بینی بیمار زایی است که عامل بیماری هایی از قبیل تب تیفوئید، اسهال و باسیلی، هپاتیت، تب خال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و غیره می باشد. این قبیل موجودات میکروسکوپی، محیط های گرم و مرطوب همراه با غذای کافی را ترجیح می دهند.

عوامل عفونت زای ذیل در استخر با مراقبت ضعیف ممکن است وجود داشته باشد.

  1. عفونت های ویروسی و قارچی مثل عارضه خارش پای شناگران که یک بیماری قارچی پوست است.
  2. عفونت چشم، گوش، گلو و بینی
  3. عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی
  4. عفونت روده ای

آنچه شناگران در استخر باید به آن توجه کنند

قبل از ورود به استخر بدن خود را با یک شوینده مناسب شستشو دهید، قبل از ورود به استخر پای خود را در داخل حوضچه کلر قرار دهید. از انداختن آب دهان، شستن و خارج کردن ترشحات بینی و ..خودداری کنید. هنگام شنا کردن خلط گلوی خود را به آب استخر وارد نکنید، ترجیحا هنگام ابتلا به بیماری همراه با خلط عفونی به شنا نپردازید. بعد از استخر نیز بدن خود را شستشو دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق کلپوره را با خواص نيروبخش، ضد تشنج، تسکين آسم، ضد آفت، کاهش سريع قند خون، رفع دل درد و استفراغ، مقوي اختلالات عصبي، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0