topNotif

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

1604 بازدید
18 آبان 96
سمانه
,

چه بخوریم تا سالم بمانیم  !؟ (قسمت دوم)

همان طور که در مقاله قبل (چه بخوریم تا سالم بمانیم 1) گفتیم ما برای بودن در وضعیت مناسب سلامتی از نظر جسمی و روحی به پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی و چربی ها و مواد قندی نیاز داریم که از مهمترین مواد مورد نیاز بدن ما می باشند.

در مقاله قبل به شناخت تعدادی از مواد مورد نیاز بدن همچون برخی از ویتامین ها و پروتئین ها پرداختیم. در ادامه به شناخت و بررسی دیگر مواد مورد نیاز بدن می پردازیم.

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

ویتامین ث یا اسید آسکوربیک :

ویتامین ث را به عنوان ویتامین گیاهان می شناسند بدن انسان توانایی ساخت یا ذخیره سازی ویتامین ث را ندارد. اعمال نرمال سلول های بدن نیاز مبرم به اسید اسکوربیک دارد و اساس سلامت پروتئین های بافت های پیوندی، استخوان ها، دندان، عضروف، پوست و جدار رگ ها به ویتامین ث بستگی کامل دارد.

ویتامین ث تاثیر به سزایی در مصرف مواد تغذیه ای دیگر نظیر آهن و ویتامین های گروه ب دارد این ویتامین سبب بهبودی زخم ها، سوختگی ها، افسردگی و فشارهای روحی، درمان تب و عفونت می شود.

بیماری اسکوربوت در اثر کمبود ویتامین ث در بدن ایجاد می شود. این ویتامین در مقابل نور، هوا، گرما و قلیائی ها حساس است.

منابع مفید ویتامین ث جعفری، سیب، توت فرنگی، مرکبات، گوجه فرنگی، اسفناج، فلفل سبز، گریپ فروت، گیلاس، کلم، پرتقال و لیمو هستند.

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

ویتامین دی :

این ویتامین در گیاهان وجود ندارد اما در بعضی از گیاهانی که دارای ترکیباتی به نام استرول وجود دارند که هر گاه در مقابل معرض اشعه ماورا بنفش طبیعی یا مصنوعی قرار می گیرند تبدیل به ویتامین دی می شوند.

برای مثال قارچ ها منابع مهمی از ارگوسترول هستند که اگر مصنوعا در معرض این اشعه قرار گیرند ویتامین دی می سازند. پوست انسان دارای استرول دیگری است که در اثر تابش بخشی از اشعه ماورابنفش نور خورشید تبدیل به ویتامین دی می شود.

متاسفانه زندگی مدرن امروز برای اکثر مردم سبب می شود کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار گیرند و از طرفی حمام های روزانه با صابون که سبب از بین بردن روغن طبیعی بدن می شود و در نتیجه انسان دچار کمبود ویتامین دی می گردد.

منابع طبیعی ویتامین دی عبارتند از روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ و شیر های استاندارد و پیشرفته که با افزودن ویتامین دی غنی می شود.

ویتامین دی برای استخوان های سالم، دندان ها، جذب کلسیم، فسفر و جلوگیری از نرمی استخوان یا راشیتیسم لازم است، ویتامین دی در مقابل گرما و اکسیژن و نور مقاوم است.

ویتامین ای یا توکوفرول :

ویتامین ای بیشتر در بافت های گیاهان و کمتر در بافت های حیوانات وجود دارد، به عنوان یک مواد جلوگیری کننده از اکسید شدن چربی ها به کار می رود، این ویتامین سبب حفاظت سلول های قرمز و جلوگیری از انهدام ویتامین آ و هم چنین برای حفاظت بافت های مخاطی و تولید مثل لازم است، ویتامین ای محلول در چربی ها و در مقابل اکسیژن و قلیائی و نور ماورا بنفش حساس می باشد.

از منابع طبیعی این ویتامین می توان به روغن آفتاب گردان و جوانه گندم و دانه زیتون و روغن سویا و جگر و زرده تخم مرغ و بیشتر دانه های روغنی و اسفناج و کلم و کاهو و سیب اشاره کرد.

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

ویتامین ک :

ویتامین ک در واقع در بافت های گیاهان وجود دارد و تعداد زیادی از باکتری های روده این ویتامین را ترکیب می کنند. وجود ویتامین ک برای تشکیل پروترومبین آنزیم انعقادی خون در کبد لازم است، این ویتامین در چربی ها محلول و در مقابل نور و روشنایی و اسید های غلیظ و قلیایی حساس است.

منابع ویتامین ک شامل برگ های تازه سبزیجات از قبیل یونجه، کاهو، اسفناج، کلم، روغن سویا و جگر می شود.

عناصر معدنی :

عناصر معدنی بدن ما از سلسله غذاها تامین می شود، گیاهان عناصر معدنی را از زمین جذب کرده و آن را به ترکیبات شیمیایی تبدیل می کنند و ما با خوردن گیاهان و یا گوشت حیوانات مواد لازم را برای بدن خود تامین می نماییم. برای مثال همین نمک طعام را در نظر بگیرید که به نام کلرو سدیم نامیده می شود و برای ما تامین کننده سدیم و کلر و در صورتی که ید دار باشد ید مورد نیاز بدن ما را فراهم می کند از دیگر مواد معدنی می توان به کلسیم، منیزیم، آهن و پتاسیم و … اشاره کرد.

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

کلسیم :

کلسیم از فراوان ترین عناصر معدنی است که به طور وفور در بدن ما وجود دارد، کلسیم را در نباتات و لبنیات و غذاهای دریایی می توان یافت، کلسیم برای استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها و انعقاد خون بسیار ضروری است. همینطور برای اعمال بافت های عصبی و عضله ها و عملیات آنزیمی و کنترل جریان مایعات در درون دیواره ها، سلول ها و توازن میزان عناصر معدنی در بدن و جذب آهن مورد نیاز است.

منابع مهم کلسیم عبارتند از لبنیات، تخم مرغ، میگو، ماهی، صدف و در سبزی هایی مانند جعفری، کلم، هویج، کرفس، آجیل، انجیر و اسفناج یافت می شود.

منیزیم :

این عنصر در بافت های گیاهان و حیوانات یافت می شود و به عنوان فعال کننده آنزیمی در حفظ و نگهداری پروتئین بدن نقش دارد و در تشکیل و نگهداری استخوان ها، دندان ها، مو، ناخن، ماهیچه و اعصاب فعالیت دارد.

مواد غذایی که دارای منیزیم هستند شامل غلات، حبوبات، آجیل، گوشت، شیر، پنیر، تخم مرغ، انجیر، زرد آلو، اسفناج و موز می باشند.

فسفر :

به طور وسیعی در بافت های گیاهان و حیوانات یافت می شود، فسفر در به وجود آمدن انرژی بدن شرکت دارد و دومین عنصری است که با کلسیم در تشکیل و نگهداری استخوان ها و دندان ها فعالیت دارد و برای اعمال متابولیکی مربوط به مغز و اعصاب و هم چنین عمل ماهیچه ها و تشکیل آنزیم ها ضرورت دارد.

از مواد غذایی دارای فسفر شیر، پنیر، تخم مرغ، گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل، جوانه گندم، دانه های گل آفتاب گردان، سویا، زرد آلو، جعفری، اسفناج، پیاز، جو دانه و گوجه فرنگی می باشند.

potassium attarak photo

چه بخوریم تا سالم بمانیم 2

پتاسیم :

پتاسیم در واکنش های آنزیم های معینی در بدن نقش عمده ای دارد و با سدیم برای نگهداری سطح پ هاش بدن و تنظیم توازن مایعات داخل و خارج سلولی فعالیت دارد و همچنین در تنظیم ریتم قلب و فعالیت اعصاب موثر است.

از منابعی که دارای پتاسیم هستند می توان به گوشت، ماهی، سویا، انجیر، دانه های گل آفتاب گردان، سیب زمینی، اسفناج، گردو، هویج، جعفری، کرفس، کاهو، زرد آلو، گوجه فرنگی، گل کلم، پیاز، هلو و هندوانه یافت

سدیم :

مصرف نمک طعام در تهیه غذا به طور قابل ملاحظه ای سدیم مورد نیاز بدن ما را تامین می کند. سدیم آب و املاح بدن ما را تنظیم و نگهداری می کند و با پتاسیم مایعات داخل و خارج سلولی را حفاظت می کند و همچنین برای اعمال اعصاب و ماهیچه ها مضر است.

منابع طبیعی دارای سدیم شامل پنیر، گوشت، ماهی، تخم مرغ، کرفس، اسفناج، ترتیزک، هویج و فلفل سبز هستند.

آهن :

مقدار آهن مورد نیاز بدن بسیار کم است، اما بدن انسان به طور موثری در حفظ و نگهداری آهن وابسته است، آهن از عناصر اصلی انتقال اکسیژن در گلبول های قرمز خون می باشد و همچنین در اعمال ماهیچه ها و واکنش آنزیم ها و تولید انرژی دخالت دارد.

منابع اصلی آهن جگر، گوشت، تخم مرغ، شیر، جوانه گندم، لوبیا سبز، خرما، انجیر، باقلا، زرد آلو، آجیل، دانه های گل آفتاب گردان، جعفری، کشمش، اسفناج، فلفل سبز، سویا، زیتون، تریچه، مارچوبه و جودانه است.

 

همچنین بخوانید:  بهترین ویتامین ها برای پیشگیری از ریزش مو

 

منگنز :

مقدار بسیار کمی از این عنصر برای بدن به منظور حفظ سلامتی استخوان ها و واکنش آنزیم ها در تولید انرژی لازم است. منابع سرشار از جودانه، آجیل، سبزیجات تازه و غلات آرد نشده سرشار از منگنز هستند.

مس :

یکی از عناصر تشکیل هموگلوبین گلبول های قرمز می باشد و برای ساختن پروتئین ها و آنزیم ها و همچنین سیستم اعصاب و تولید مثل و استخوان ها و مو ها ضرورت دارد. منابع گیاهی دارای مس هویج، لوبیا و باقلا، قارچ، آجیل و کشمش می باشند.

روی :

روی یا همان زینک برای واکنش های مختلف آنزیمی به منظور سیستم تولید مثل و تولید پروتئین مورد نیاز بدن لازم است، از منابع طبیعی که دارای روی می باشند می توان به سبزی های تازه، سبوس، آجیل و انواع گوشت ها اشاره کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ مورد را با خواص ضد خونریزی، تقویت رشد موی سر، درمان اسهال و بواسیر، قابض روده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0