چه طور از روغن های معطر استفاده کنیم

2511 بازدید
05 اسفند 96
سمانه

چه طور از روغن های معطر استفاده کنیم تا تاثیر بهتری داشته باشند؟

روغن های فرار را می توان به شیوه های متعدد برای بهره گیری از رایحه عالی و نیروی درمانی شان به کار برد، گرچه استفاده از روغن های فرار به وسیله ماساژ یا در افشانه فوق العاده متداول است، ولی می توان از راه های مختلف دیگر نیز روغن ها را در زندگی روزمره گنجاند، چون طبیعت این روغن ها غلیظ و فشرده است برای استعمال آن ها باید نوعی حلال استفاده کرد که می تواند هوا باشد، هنگامی که از افشانه یا به صورت استنشاق بخار استفاده می شود آب باشد، وقتی روغن در وان حمام چکانده شود یا مخلوط با روغن نباتی هنگام ماساژ می تواند استفاده شود.

استفاده از هوا که به صورت استنشاق است

– استفاده از دست

یک قطره عصاره کف دست بریزید و دست ها را به هم بمالید به شکل کاسه روی بینی گرفته و استنشاق کنید این شیوه ساده را می توان در هرجا و در هر زمان به کار بست.

– استفاده از دستمال

چند قطره عصاره را روی دستمال کاغذی و یا پارچه ای ریخته از راه بینی با سه نفس عمیق رایحه را بالا بکشید، بعد دستمال را داخل پیراهن خود بگذارید، حرارت بدن رایحه را پخش می کند، مراقب باشید از مصرف روغن هایی که لباس را لکه دار و یا پوست بدن را تحریک می کند پرهیز کنید.

– قطره های روغنی روی بالش

چند قطره اسطوخدوس یا بابونه روی دو طرف بالش تان بریزید، بهتر می خوابید هنگام غلطیدن هنوز بوی روغن را حس می کنید.

– استنشاق با بخار

این روش خود به خود در فصل زمستان که سرماخوردگی و آنفولانزا فراوان است استفاده می شود. در کاسه ی آب داغ، 2 تا 3 قطره عصاره نعنا یا اکالیپتوس بریزید و حوله ای روی سرتان بیاندازید روی کاسه خم شده نفس عمیق بکشید و ادامه دهید تا وقتی که آب سرد یا روغن پریده باشد، تکرار دو تا سه مرتبه در روز برای فرو نشاندن اثرات سرماخوردگی، آنفولانزا، سردرد و بازکردن سینوس ها و تب یونجه موثر است البته این روش به مبتلایان آسم توصیه نمی شود.

افشانه خوشبو کننده اتاق :

برای خوشبو کردن اتاق گلبرگ های خشک شده یا تازه را در کاسه ای ریخته عصاره مورد علاقه را به آن ها بپاشید تا بویی خوش و دلپذیر در اتاق پراکنده شود. افشانه خوشبو کننده : افشانه را تا نیمه آب بریزید (250 میلی لیتر) 6 تا 10 قطره روغن فرار نشاط آور در آن بریزید، بطری را تکان دهید و رایحه خوش و دوستدار محیط زیست بیافشانید.

افشانه تبخیر کننده

افشانه چراغ شمعی روش سنتی خوشبو کردن اتاق با روغن های فرار است و آن را از سفال و چینی و یا حتی فلز نیز می سازند، دو ظرف جداگانه است ظرف بالایی مانند کاسه و برای آب و روغن های فرار و ظرف زیرین، محفظه شمع کندسوز. افشاننده ای که انتخاب می کنید منبع بالایی آن جادار باشد تا نیاز نباشد مکرر در منبع آب ریخته شود و چه بهتر که محفظه ها از هم جدا باشند تا راحتتر تمیز شوند.

شمع محفظه زیرین را روشن کنید ظرف بالا را در آب ریخته به نسبت وسعت اتاق، 6 تا 8 قطره روغن فرار در آن بچکانید، آب که گرم شد روغن های فرار تبخیر شده و رایحه ی آن ها هوا را پر می کند. افشاننده برقی و سنگ معطر، لامپ حلقه ای، افشاننده رادیاتور نیز گونه های دیگری هستند که می توان از آنها استفاده کرد و اتاق معطری داشت، افشاننده برقی مطمئن ترین افشانه از بین افشاننده ها هستند.

شمع مخصوص رایحه درمانی، طریقه ای است جالب برای معطر کردن اتاق، شمع های واقعی مخصوص رایحه درمانی در مغازه های مخصوص فروش شمع یا فروشندگان لوازم رایحه درمانی موجود است.

چه طور از روغن های معطر استفاده کنیم

چه طور از روغن های معطر استفاده کنیم

 

آب به جای حلال !

گرچه روغن های فرار به آسانی در آب حل نمی شوند استفاده از آب در رایحه درمانی به صورت یک واسطه بسیار مفید است.

فواید استحمام و استفاده از روغن های فرار :

آرامش دهنده ترین شیوه استفاده از روغن های فرار استفاده از حمام وان است که از دو جهت مفید است:

  1. روغن هم از راه استنشاق جذب می شود
  2. هم از راه پوست

استفاده از روغن های فرار با این روش برای تسکین دردهای عضلانی و بیماری های پوستی و کمک به رفع بی خوابی سودمند است.

حمام عطرآگین :

روغن های فرار را می توان یک راست در آب وان حمام ریخت، اما در صورتی که حساسیت پوستی دارید و یا اولین دفعه است که از یک روغن فرار استفاده می کنید نخست عصاره را رقیق کنید.

حمام نشسته :

استفاده از روغن های فرار در حمام به صورت نشسته برای بیماری هایی چون بواسیر، بخیه های بعد از زایمان، برفک و التهاب مثانه و آلودگی قارچی بسیار موثر است. برای برفک و آلودگی قارچی 3 تا 4 قطره روغن درخت چای در لگن آب گرم ریخته و به مدت ده دقیقه در آن بنشینید.

 

همچنین بخوانید:   نکاتی در مورد روغن های فرار

 

حمام پا :

برای تسکین درد پا و ناراحتی هایی چون عفونت قارچی، شقایق بین انگشتان پا و تاول، 4 تا 6 قطره روغن فرار در لگن آب گرم بریزید و پاها را به مدت ده دقیقه در آن بگذارید، روغن درخت چای برای تاول و شقایق بین انگشتان پا مفید است و برای رفع خستگی پا روغن نعنا بسیار مناسب است.

دوش :

نگران نباشید اگر برای استحمام فقط از دوش استفاده می کنید باز هم می توانید از فواید روغن های فرار بهره مند شوید، داخل دوش که هستید 4 تا 6 قطره روغن فرار روی یک اسفنج یا حوله صورت شویی ریخته و تند به بدن بمالید، با گرمای آب، بوی روغن در هوا پخش شده و می توانید آن را استنشاق کنید. این روش به شخص نشاط می دهد خصوصا اگر از روغن مرکبات استفاده شده باشد.

حمام سولفات دومنیزی :

روشی بسیار عالی برای سم زدایی بدن، خصوصا در مواردی چون التهاب مفاصل، درد ماهیچه، سرماخوردگی و آنفولانزاست. 450 گرم سولفات دومنیزی صنعتی را در یک یا دو لیتر آب جوشان حل کنید سپس به آب وان حمام اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه در آن بمانید، می شود در آب وان روغن فرار هم اضافه کرد. اگر دچار فشارخون و یا عارضه قلبی هستید از این حمام استفاده نکنید.

و مورد آخر استفاده از روغن های فرار در کمپرس ها است که شامل کمپرس سرد و گرم، کمپرس داغ، کمپرس سرد، غرغره و دهان شویه، سونا و جکوزی است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

روغن سیاه دانه را با خواص جلوگیری از سفیدی زودرس موهای سر، رفع کرم های معده، از بین بردن زگیل و ترک دست و پا، تقویت کننده موهای نازک و شکننده، تمیز کننده کلیه و مجاری ادرار، بهبود آرتروز و روماتیسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0