topNotif

چه طور از سرماخوردگی کودکان پیشگیری کنیم ؟

2329 بازدید
30 دی 98
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

چه طور از سرماخوردگی کودکان پیشگیری کنیم ؟

مدرسه یکی از مکان هایی است که فرزند شما هر روز بیشتر اوقات خود را در آن می گذراند. با شروع زمستان، نگرانی مادر برای فرزندش افزایش می یابد، شیوع سرماخوردگی و برخی بیماری های ویروسی در بین کودکان وجود دارد و مادر نگرانی خود را از قرار گرفتن فرزندش در معرض عفونت نشان می دهد، زیرا کودکان در کلاس درس جمع می شوند که این خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. در این مقاله برای محافظت از فرزندتان در برابر بیماری های عفونی که ممکن است در مدرسه در معرض آن باشد، توصیه هایی به شما ارائه می دهیم.

 

سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان

 

محافظت از فرزندتان در برابر بیماری های عفونی در مدرسه

  • اطمینان حاصل کنید که کودک شما قبل از ورود به کلاس درس، دستان خود را با آب و صابون شستشو دهد، زیرا این بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها است. علاوه بر این، نتایج نشان می دهد دانش آموزانی که روزانه سه بار دست خود را شسته و از مواد ضد عفونی کننده استفاده می کردند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری قرار گرفتند.
  • حتما از سبزیجات بیشتر و میوه های تازه برای کودکتان تغذیه خوبی تهیه کنید، زیرا آنها منبع طبیعی ویتامین ها و آنتی اکسیدان های طبیعی هستند.
  • وعده های غذایی حاوی ویتامین آ، برای افزایش ایمنی غشاهای مخاطی، به ویژه غشای مخاطی دستگاه تنفسی هستند، مانند هویج و جعفری. ویتامین ث را فراموش نکنید، زیرا آنتی اکسیدان است و باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن و محافظت در برابر عفونت ها می شود، مانند: گواوا، فلفل رنگی، لیمو، پرتقال و کیوی. همچنین از مصرف ویتامین دی، برای کاهش همه عفونت ها و واکنش های ایمنی غافل نشوید، مانند: ماهی، زرده تخم مرغ و بادام زمینی.
  • مطمئن باشید که با خواب کافی در شب (حداقل 8 ساعت) سیستم ایمنی کودک شما تقویت می شود.
  • والدین باید توجه خاصی به حجم آبی که دلبندشان می نوشد، داشته باشند و بطری آب کودک را پر کنند تا در طول روز برای او کافی باشد و نیازی به درخواست آب از همکلاسی های خود نداشته باشد و از وسایل دیگران استفاده نکند.
  • وسایل مدرسه کودک را بعد از بازگشت از مدرسه، با کمک یک پنبه آغشته به مواد ضد عفونی کننده، روزانه استریل کنید.
  • به فرزند خود بیاموزید که چگونه بهداشت شخصی خود را حفظ کند، زیرا این یکی از مهمترین اقداماتی است که کودک باید بیاموزد و حداقل این است که همیشه دست ها را با آب و صابون بشویید.
  • روزانه دندان ها را بشویند و ناخن ها را بگیرند تا از جمع شدن میکروب های زیر ناخن و رسیدن به معده هنگام خوردن غذا جلوگیری شود.
  • به کودک خود بیاموزید که هنگام سرفه یا عطسه کردن، بینی و دهان خود را با دستمال کاغذی بپوشاند و علاوه بر عدم لمس چشم، دهان یا بینی به جز بعد از شستشو دست ها، میکروب را به روش سالم دور کند.
  • طبیعی است که هیچ سیگاری در داخل مدرسه وجود ندارد، اما مراقب عدم حضور کودک در کنار افراد سیگاری، چه در داخل مدرسه و چه در خارج از مدرسه، باشید.

 

همچنین بخوانید:  غذاهای تقویتی برای درمان سرماخوردگی

 

درمان سرماخوردگی در خانه

داروهای خانگی زیر می تواند علائم سرماخوردگی در کودکان را کاهش دهند:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک در دوره ابتلا به سرماخوردگی استراحت کافی داشته باشد.
  • از مقادیر کافی مایعات مانند آب، سوپ گرم و آب سیب برای جلوگیری از کم آبی بدن کودکتان استفاده کنید.
  • كودک را در داخل خانه نگه دارید تا تب و سرماخوردگی از بین برود.
  • اتاق کودک را با یک دستگاه بخور سرد، مرطوب کنید زیرا این امر توانایی تنفس کودک را بهبود می بخشد.

درمان های جایگزین

از چندین روش درمانی جایگزین برای تسکین علائم سرماخوردگی در کودکان مانند سرفه و گلو درد و کاهش مدت زمان بیماری می توان استفاده کرد و این روش های درمانی شامل عسل است زیرا عسل دارای خاصیت ضد باکتریایی است و معمولا توصیه می شود آن را با چند قطره لیمو به آب گرم اضافه کنید و لازم به ذکر است که از مصرف آن در کودکان زیر یک سال خودداری کنید، زیرا این امر می تواند منجر به بوتولیسم شود. (بوتولیسم یک بیماری فلج است که عامل ایجادکننده آن سمی است که توسط باکتری کلوستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود.)

نسخه هایی برای درمان سرماخوردگی در کودکان

روغن های اساسی:

یک چهارم فنجان روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری روغن کافور را در یک کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید، سپس قفسه سینه کودک را به مدت پنج دقیقه با مخلوط ماساژ دهید. روغن های اساسی همچنین به درمان بی خوابی در کودک کمک می کنند.

محلول نمک:

یک قاشق غذاخوری نمک را درون یک لیوان آب قرار دهید، سپس یک پنبه تمیز و استریل را درون مخلوط قرار دهید و بینی کودک را به خوبی با مخلوط فوق خیس کنید. محلول نمک به کاهش احتقان بینی در کودک کمک می کند.

سیر:

یک قاشق غذاخوری سیر پوره شده، یک فنجان روغن نارگیل و یک فنجان روغن زیتون را در یک کاسه بریزید و خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند، سپس پای کودک را با مخلوط آغشته کنید و با یک پارچه تمیز بپوشانید.

چای زنجبیل با لیمو:

یک قاشق غذاخوری زنجبیل پوره شده و یک قاشق چایخوری از آب لیمو، پودر میخک، عسل و زردچوبه را درون یک فنجان آب جوش بگذارید، سپس به مدت پنج دقیقه آن را کنار بگذارید تا کمی خنک شود، سپس آن را به کودک بدهید.

سوپ مرغ و سبزیجات:

سوپ مرغ و سبزیجات یک سوپ مهم در تغذیه کودک است که به نشاط کودک کمک می کند. روزانه سه بار می توان از سوپ به کودک بدهید.

 

سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان

 

چه میوه هایی برای سرماخوردگی خوب است ؟

آب پرتقال:

کودکان در هنگام بیماری به مایعات نیاز دارند که می توانید از آب میوه های طبیعی برای رفع این نیاز کودک استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری عسل را درون یک فنجان آب پرتقال بریزید و خوب مخلوط کنید، سپس آن را به کودک بدهید. پرتقال یکی از غنی ترین منابع ویتامین ث است که به تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند اما ممکن است آب پرتقال گلودرد را تحریک کند و اگر کودک دچار گلودرد است از مصرف آن پرهیز کنید. در این موارد آب لیمو را توصیه می کنیم.

گلو درد و آب لیمو:

یک قاشق غذاخوری عسل را درون یک فنجان آب لیموی شیرین بریزید و خوب مخلوط کنید. ترجیحا کودک روزانه دو بار آن را بنوشد تا گلودرد کاهش یابد.

آب زغال اخته:

یک چهارم فنجان زغال اخته و یک قاشق غذاخوری عسل را در میکسر برقی بگذارید و خوب مخلوط کنید، سپس از آن به کودک بدهید. آب زغال اخته به معالجه سرفه کمک می کند، اما باید مراقب باشید که آب زغال اخته را به کودکان زیر یکسال، ندهید.

آب انگور:

برای رفع سرماخوردگی و درمان سرفه از آب انگور استفاده کنید. انگور غذای کامل و میوه حیات بخشی است که به علت داشتن اسید از خاصیت ضدعفونی کنندگی برخوردار است. آب انگور دارای مقدار قند، تانن، فسفات دو پتاس، مالات دوپتاس، کلسیم، منزیم، آهن، فسفر، ویتامین های آ، ب، ث و عناصر مهم دیگری است که از آن یک خوراک پر ارزش و داروی شفابخش بی نظیری ساخته است. یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب انگور اضافه کنید  و برای بهبود سرفه و گلودرد در کودک، استفاده کنید. جالب است بدانید که آب میوه تازه انگور از نظر ترکیبات غذایی شباهت زیادی به شیرمادر دارد و می توان از آن به عنوان غذای کودکان شیرخوار استفاده نمود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قهوه گانودرما را با خواص بهبود سیستم ایمنی، کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش خستگی، بهبود حافظه، کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب، کاهش استرس، کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0